Logo
Informační a komunikační sítě (44IZ110)
Logo2

OBSAH

Úvod
Cvičení
Semestrální práce
Podmínky
Literatura



    OAEI-2008

Zadání semestrální práce - zimní semestr 2008/2009, 4IZ110

Obsah:




Vlastní semestrální práce je hodnocena maximálně 30 body. 7 bodů je možné získat za úspěšnou instalaci webové serveru a jednoduché konfigurace dle zadání a návodu. Stejnou práci ve formě HTML dokumentu vystavíte i na svém HTTP serveru, který budeme instalovat a konfigurovat společně na hodině (bude upřesněno na kterém) či můžete instalaci a konfiguraci provést sami dle návodu, který budete mít k dispozici.

Informace ohledně instalace a konfigureace serveru Apache budou na některém z příštích cvičeních. Rovněž budete včas informování e-mailem.

Funkčnost se bude předvádět vyučujícímu!

Témata

Na výběr máte ze dvou skupin témat: praktická a teoreticko-praktická.

Předvedení praktické části práce proběhne na některém z posledních cvičení! U témat je vždy uvedena dvojice číslic (obtížnost, zajímavost). První číslice se vztahuje k obtížnosti tématu 1 - 6, kde 1 znamená nejsnadnější. Druhá číslice se vztahuje k zajímavosti tématu, opět 1 - 6, kde 1 znamená nejméně zajímavé. Při hodnocení platí, že zajímavější témata se budou hodnotit benevolentněji než témata méně zajímavá. Neboli u zajímavějších témat je větší šance na vyšší bodový zisk.

Praktická témata

Mezi praktická témata patří vytvoření aplikace v rámci tématiky kurzu, popis vytvořené vlastní domácí sítě, vlastní instalace webového serveru, porovnání webových prohlížečů, porovnání FTP serverů. Jiné téma je možno individuálně domluvit. Nedoporučuje se volba tématu "domácí sítě" méně zkušeným navrhovatelům a provozovatelům.

Zásady pro vypracování praktického tématu:
Semestrální práce v případě volby praktickéh tématu by měla obsahovat krátký úvod do zvolené tématiky (1 strana), dále především by měla dokumentovat praktické vyzkoušení dle zadání - měla by obsahovat popis různých nastavení a vlastní komentáře autora. Do práce nepište teorii, ale zaměřte na vlastní popis vyzkoušených nástrojů, sítě apod dle tématu. V závěru semestru je třeba nainstalovaný server, nástroj předvést vyučujícímu!

Na jedno praktické téma se může přihlásit maximálně ? studentů.

Obsahové požadavky práce:
Obsahové náležitosti jsou dále uvedeny u každého praktického tématu zvlášť.

1A. téma: Vlastní webový server


Stáhněte z Internetu program Apache server. Prostudujte možnosti instalace a konfigurace. Server nainstalujte a zkonfigurujte na samostatném počítači nebo v místní či vzdálené síti. Přihlédněte rovněž k málo známým možnostem serveru, dohledejte je a vysvětlete, ev. vybrané možnosti prakticky realizujte. Neuvádějte teoretické poznatky o protokolu HTTP, ale využijte je v praktickém řešení.

Vytvořte hlavní server a dva virtuální servery, jejichž jména začínají řetězcem "virtual1" a "virtual2". Oba virtuální servery mají svůj nesdílený strom dokumentů.

Realizujte vybrané doplňkové funkce typu "uživatelské adresáře", automatické vytváření indexů adresářů, místní přístup k manuálu, podpora časové platnosti stránek, výběr jazykové varianty stránky, apod. Ukažte na souvislost funkcí s dynamicky vkládanými moduly.

Řešení otestujte v prostředí, které máte k dispozici: na samostatném počítači nebo v místní či rozlehlé síti. Testy mají na příkladech ukázat správnost konfigurace vybraných funkcí serveru a jeho případné chyby, omezení nebo selhání. Testy popište a doložte zkrácenými výpisy z přístupového nebo chybového protokolu.

Celé řešení popište a zdokumentujte. K zestručnění využívejte tabulkové vyjádření, např. výsledné konfigurace serveru. Ilustrační obrázky uvádějte s mírou (někdy stačí výřezy), nikoli na úkor textu.

Důležíté: funkčnost webové serveru musí být předvedena vyučujícímu. V dokumentaci se zaměřte na vlastní nastavení a testování běhu webového serveru.

obtížnost, zajímavost: 4,4

1B. téma: Webové prohlížeče

Srovnání webových klientů SeaMonkey a Google Chrome

  • srovnání z funkčního hlediska (více se zaměřit na rozšiřující možnosti, připojování proxy, přídavné moduly, různá míra volnosti při zobrazování chybně zapsaných html stránek, testování rychlosti prohlížečů apod.)
  • srovnání z uživatelského hlediska
  • porovnání provést na základě alespoň 7 kritérií (alespoň 3 uživatelská a alespoň 4 funkční)
  • závěr

obtížnost, zajímavost: 3,3

2. téma: Domácí sítě

Obsahem je popis následujících oblastí: topologie, technické prostředky (aktivní a pasivní prvky), síťový OS, připojení k Internetu (veřejná IP-adresa?, port-forwarding), provozované služby, zabezpečení sítě a sledování provozu (prováděné testy). V případě, že hardwarová zařízení integrují více funkcí, je třeba je rozepsat.
Dále je vhodné se zaměřit na popis: překážky v instalaci, konfiguraci a provozu a jejich řešení, spolupráce s poskytovatelem připojení.

Pozor: předmětem jsou pouze skutečné sítě, které student vytvořil, nebo na jejichž vytváření se podílel. Velmi žádoucí je zajištění vzdáleného přístupu k síti alespoň pro potřebu praktického předvedení funkčnosti!

obtížnost, zajímavost: 6,6

3. téma: Programování úloh z tematiky 4IZ110

Příklady úloh

  • Metavyhledávač z knihovních katalogů nebo z webových obchodů.
  • Extrakce slov z textů, vytvoření invertovaného souboru a jeho prohledávání.
  • Náročnější extrakce termínů (i víceslovných) z textů (konečný automat).
  • Jednoduchý www server.
  • ...

Řešení může být zpracováno ve volitelném programovacím jazyce. Předpokládá se programátorská dokumentace a praktické předvedení. Předává se také zdrojový kód programu/skriptu. Musí být definováno provozní prostředí!

Program nesmí být pouhou replikou úlohy pro jiný předmět, avšak prokazatelné rozšíření původního řešení je možné.

obtížnost, zajímavost: dle zvolené problematiky,6

4. téma: porovnání FTP serverů

  • FileZilla server
  • VicFTPS
  • ZFTPServer
  • Cerberus FTP Server
  • ALFTP

Funkční porovnání dvou vybraných freewarových FTP serverů.

  • porovnání postavit na alespoň 7 kritérií, které si sami zvolíte
  • na základě porovnání - závěr

obtížnost, zajímavost: 3,2

5. Sledování stavu sítě

Sledování sítě je proces, při kterém monitorujeme správné fungování sítě, jejích výkonnost a chování v pravidelných časových intervalech během určitého období.

Výsledky sledování zaznamenáváme ve vhodné agregované podobě.

Pro sledování sítě můžeme využít různé nástroje od sofistikovaných komerčních nástrojů až po jednoduché volně dostupné programy.

Pro naše účely budeme sledovat několik vybraných uzlů sítě (alespoň 3 uzly - 1 český, 1 zahraniční, 1 zaoceánský uzel) pomocí nástrojů: ping, trace ad. Související (např. pathping, nslookup). Výstupy těchto programů si zaznamenáváme v pravidelných intervalech a tyto výsledky pak můžeme ve vhodné podobě mezi sebou porovnávat a z toho vyvozovat určité závěry o změnách v síti (např. v určitém období dochází k výpadkům nebo prodloužení doby odezvy apod.).

Podrobnější zadání a další materiály k tématu najdete na I:\Zamazal\sledovani_site\

Vzhledem k charakteru tohoto tématu (obsahem budou hlavně souhrnné statistiky, jejich porovnání a interpretace) je zde udělena výjimka na minimální počet slov: na 500 slov.

obtížnost, zajímavost: 2,6

Teoreticko-praktická témata

Obsahové požadavky práce:
V semestrální práci by měly být uvedeny principy fungování, funkce, dostupné implementace /programy, klienty, servery/). Zejména se soustřeďte na praktické předvedení tématu na Vámi vybraném programu (klientu, serveru). Praktické zkoušení zdokumentujte, tzn. pořiďte záznam komunikace s programem, vypište konfigurační soubory a okomentujte je. Rovněž uveďte za jakých podmínek (na čem, kde apod.) jste to prakticky zkoušeli. K zestručnění využívejte tabulkové vyjádření, např. vyzkoušené konfigurace. Ilustrační obrázky uvádějte s mírou (někdy stačí výřezy), nikoli na úkor textu.

Na jedno teoreticko-praktické téma se můžou přihlásit maximálně ? studenti.

6. téma: Gopher

  • princip
  • funkce
  • praktická část - najít existující gopher server, gopher klienta, pokusit se komunikovat protokolem gopher
  • stručné srovnání s WWW

obtížnost, zajímavost: 1,1

8. téma: Routovací protokoly

  • princip
  • srovnání např. RIP (Routing Information Protocol) a OSPF (Open Shortest Path First)
  • příklady

obtížnost, zajímavost: 4,5

9. téma: Whois protokol/nástroj/databáze

  • princip
  • možnosti využití - krátký popis, příklady použití
  • především praktické vyzkoušení - klient, protokol

obtížnost, zajímavost: 3,4

10. téma: Internet ve stávající elektrické síti

  • princip
  • možnosti využití - krátký popis, příklady použití
  • příklady nabídky v ČR

obtížnost, zajímavost: 2,6

Formální náležitosti

Semestrální práce se předává POUZE v elektronické podobě a to výhradně ve formátu PDF!

Při práci s relevantními zdroji je třeba správně citovat! U každé části je třeba uvést z jakých zdrojů vycházíme - použít odvolávky z textu na literaturu uvedenou v seznamu literatury. Pozor na doslovné přebírání textu ze zdrojů jako např. elektronická encyklopedie wikipedia, která by měla sloužit jen pro případné nasměrování správným směrem.

Dokument obsahuje kromě vlastního textu titulní list, seznam literatury a případně obsah. Rozsah práce je nejméně 1000 slov a nejvíce 1300 slov.

Titulní list obsahuje: název práce, autora, označení projektu 4IZ110 (číslo skupiny), jméno a příjmení vyučujícího, datum vytvoření a odevzdání práce.

Elektronickou verzi (ve formátu PDF!) odevzdejte přes aplikaci ISIS.

Důležité termíny

  • začátek přihlašování na témata přes aplikaci ISIS - 15. 10. 2008, od 9:00 (4. týden výuky)
  • konec přihlašování na témata přes aplikaci ISIS - 22. 10. 2008, do 23:59 (5. týden výuky)
  • konec odevzdání semestrální práce (elektronické verze přes ISIS) - 26. 11. 2008, do 23:59 (10. týden výuky)

Zásady hodnocení a zvěřejnění výsledků

Bodové ohodnocení: 0 - 23 body.

Hodnotící kritéria: 20 bodů za: obsahová správnost, formální správnost (správné citování literatury, čitelnost textu), včasnost odevzdání (za každý započatý týden prodlení -4 body), 3 body za vlastní rozšíření zadání úlohy, vlastní formulace problémů, způsobů jejich řešení, vlastní pomocné skripty.

Výsledky se objeví na serveru ISIS do konce výukového období.