t
Logo
Informační a komunikační sítě (44IZ110)
Logo2

OBSAH

Úvod
Cvičení
Semestrální práce
Podmínky
Literatura



   

Zadání semestrální práce - letní semestr 2010/2011, 4IZ110

Obsah:



Vlastní semestrální práce je hodnocena maximálně 30 body.

7 bodů je možné získat za úspěšnou instalaci webové serveru, jednoduchou konfiguraci a vystavení semestrální práce s jednoduchou webovou stránkou. Celé zadání budeme dělat společně na cvičeních dle harmonogramu nebo je možné zadání splnit samostatně dle návodu.

Maximálně 23 bodů je možné získat z vlastní semestrální práce na dané téma, viz níže. Svou semestrální práci ve formě HTML dokumentu vystavíte i na svém webovém serveru.

Fungování Vašeho webového serveru, vč. HTML stránky se semestrální prací, bude kontrolováno vyučujícím v době Vašeho psaní praktického testu!

Formální náležitosti

Semestrální práce se předává POUZE v elektronické podobě přes ISIS a to výhradně ve formátu PDF!

Při práci s relevantními zdroji je třeba správně citovat! U každé části je třeba uvést z jakých zdrojů vycházíme - použít odvolávky z textu na literaturu uvedenou v seznamu literatury (dobrý návod je např. z knihovny ČVUT). Pozor na doslovné přebírání textu ze zdrojů jako např. elektronická encyklopedie wikipedia, která by měla sloužit jen pro případné nasměrování správným směrem.

Obecně je možné doslovně přebírat jen kratší text (např. jednu větu), který musí být označen uvozovkami a následován odvolávkou na pramen, ze kterého je to převzato.

Dokument obsahuje kromě vlastního textu titulní list, seznam literatury a případně obsah. Rozsah práce je nejméně 1000 slov a nejvíce 1300 slov.

Titulní list obsahuje: název práce, autora, označení projektu 4IZ110 (číslo skupiny), jméno a příjmení vyučujícího, datum vytvoření a odevzdání práce.

Elektronickou verzi (ve formátu PDF!) odevzdejte přes aplikaci ISIS.

Důležité termíny

  • začátek přihlašování na témata přes aplikaci ISIS - středa 9. 3. 2011, od 20:00 (4. týden výuky)
  • konec přihlašování na témata přes aplikaci ISIS - neděle 20. 3. 2011, do 23:59 (5. týden výuky)
  • konec odevzdání semestrální práce (elektronické verze přes ISIS) neděle 1. 5. 2011, do 23:59 (11. týden výuky)

Zásady hodnocení a zvěřejnění výsledků

Bodové ohodnocení: 0 - 23 body.

Hodnotící kritéria: 20 bodů za: obsahová správnost, formální správnost (správné citování literatury, čitelnost textu), včasnost odevzdání (za každý započatý týden prodlení -4 body), 3 body za vlastní rozšíření zadání úlohy, vlastní formulace problémů, způsobů jejich řešení, vlastní pomocné skripty.

Výsledky se objeví na serveru ISIS do 13. 5. 2011.

Témata

Na výběr máte ze dvou skupin témat: praktická a teoreticko-praktická.

Předvedení praktické části práce si včas domluvte s vyučujícím emailem či na cvičení.

U témat je vždy uvedena dvojice číslic (obtížnost, zajímavost). První číslice se vztahuje k obtížnosti tématu 1 - 6, kde 1 znamená nejsnadnější. Druhá číslice se vztahuje k zajímavosti tématu, opět 1 - 6, kde 1 znamená nejméně zajímavé. Při hodnocení platí, že zajímavější témata se budou hodnotit benevolentněji než témata méně zajímavá. Neboli u zajímavějších témat je větší šance na vyšší bodový zisk.

Praktická témata

Níže je uveden seznam témat. Jiné téma je možno individuálně domluvit s vyučujícím (a poté se v ISISu na vlastní téma zapsat). Nedoporučuje se volba tématu "domácí sítě" méně zkušeným navrhovatelům a provozovatelům.

Obecné zásady pro vypracování praktického tématu:
Semestrální práce v případě volby praktického tématu by měla obsahovat krátký úvod do zvolené tématiky (1 strana), dále především by měla dokumentovat praktické vyzkoušení dle zadání - měla by obsahovat popis různých nastavení a vlastní komentáře autora. Do práce nepište teorii, ale zaměřte se na vlastní popis vyzkoušených nástrojů, sítě apod. dle tématu. V závěru semestru je třeba nainstalovaný server či nástroj předvést po dohodě vyučujícímu!

Na jedno praktické téma se může přihlásit maximálně 6 studentů. Na praktické téma č. 2 je kapacita 12 studentů.

Obsahové požadavky práce:
Obsahové náležitosti jsou dále uvedeny u každého praktického tématu zvlášť.

1. téma: Vlastní webový server


Stáhněte z Internetu program Apache server. Prostudujte možnosti instalace a konfigurace. Server nainstalujte a zkonfigurujte buďto u sebe na přenosném počítači (možné vyučujícímu přinést ukázat) nebo lépe využijte možnost nainstalování webového serveru na linuxovém stroji 4iz110.vse.cz. Způsob řešení jednotlivých úkolů zdokumentujte, tzn. vysvětlete a uveďte příklady konfigurace. Ukažte na souvislost funkcí s dynamicky vkládanými moduly. Neuvádějte teoretické poznatky o protokolu HTTP, ale využijte je v praktickém řešení.

Na webovém serveru realizujte následující funkce:

  • možnosti dvou typů logových souborů,
  • virtuální servery. V případě webového serveru na svém počítači proveďte na základě doménového jména. V případě webového serveru na 4iz110 proveďte prostřednictvím portů (o jejich přiřazení požádejte vyučujícího),
  • vytvořte adresář, ve kterém bude probíhat "vyjednávání o obsahu" a to jednak s využitím souboru typu type map a jednak s využitím Multiviews,
  • realizujte zabezpečený přístup k vybranému adresáři (stačí "základní" autentikační typ),
  • podporu časové platnosti stránek,
  • v případě, že instalujete webový server na svém počítači realizujte také "uživatelské adresáře".

Důležíté: funkčnost webové serveru musí být předvedena vyučujícímu. V dokumentaci se zaměřte na vlastní nastavení a testování běhu webového serveru (ukázkové HTTP požadavky a odpovědi, výstupy logových souborů apod.).

obtížnost, zajímavost: 6,6

2. téma: Trasování IP cesty

Cílem práce je zjišťování cesty IP paketů mezi dvěma místy v Internetu, rekonstruování topologie sítě mezi dvěma místy a zjištění stručných informací o jednotlivých sítí, kudy pakety procházely.

Jednotlivé úlohy:

  • zjištění cesty IP paketů z místa bydliště do školní sítě (na počítač 4IZ110.vse.cz),
  • zjištění cesty IP paketů z místa bydliště na vybraný zaoceánský server,
  • zjištění cesty IP paketů ze školní sítě (počítač 4IZ110.vse.cz) na ten samý vybraný zaoceánský server,
  • Porovnání dvou posledních tras/topologií.

Pro každé zjišťování cesty IP paketů uveďte následující:

  • výpis jednotlivých uzlů (routerů) na cestě s jejich velmi stručným popisem (možné využít informací z whois služby)
  • rekonstrukce (pomocí grafu) topologie sítí na cestě (možné využít informací z whois služby)
  • stručný popis jednotlivých sítí na cestě

POZN: Pro práci je potřeba pracovat s nástrojem tracert a whois. Dále je potřeba jednoduchým způsobem zakreslit topologii sítě (graf, kde uzly jsou routery či počáteční a koncový uzel a hrany reprezentují internetové spojení mezi nimi)

obtížnost, zajímavost: 3,6

3. téma: Domácí sítě

Obsahem je popis následujících oblastí: topologie, technické prostředky (aktivní a pasivní prvky), síťový OS, připojení k Internetu (veřejná IP-adresa?, port-forwarding?), provozované služby, zabezpečení sítě a sledování provozu (prováděné testy). V případě, že hardwarová zařízení integrují více funkcí, je třeba je rozepsat.
Dále je vhodné se zaměřit na popis: překážky v instalaci, konfiguraci a provozu a jejich řešení, spolupráce s poskytovatelem připojení.

Pozor: předmětem jsou pouze skutečné sítě, které student vytvořil, nebo na jejichž vytváření se podílel. Velmi žádoucí je zajištění vzdáleného přístupu k síti alespoň pro potřebu praktického předvedení funkčnosti!

obtížnost, zajímavost: 6,6

4. téma: Programování úloh z tematiky 4IZ110

Příklady úloh

  • Metavyhledávač z knihovních katalogů nebo z webových obchodů.
  • Extrakce slov z textů, vytvoření invertovaného souboru a jeho prohledávání.
  • Náročnější extrakce termínů (i víceslovných) z textů (konečný automat).
  • Jednoduchý www server.
  • ...

Řešení může být zpracováno ve volitelném programovacím jazyce. Předpokládá se programátorská dokumentace a praktické předvedení. Předává se také zdrojový kód programu/skriptu. Musí být definováno provozní prostředí!

Program nesmí být pouhou replikou úlohy pro jiný předmět, avšak prokazatelné rozšíření původního řešení je možné.

obtížnost, zajímavost: dle zvolené problematiky,6

5. téma: porovnání FTP serverů

  • FileZilla server
  • VicFTPS
  • ZFTPServer
  • Cerberus FTP Server
  • ALFTP

Funkční porovnání dvou vybraných freewarových FTP serverů.

  • porovnání postavit na alespoň 7 kritérií, které si sami zvolíte - vhodné shrnout v přehledné tabulce
  • porovnávání také doložte záznamem FTP komunikace z příkazové řádky
  • na základě porovnání učinit doporučení a závěr

obtížnost, zajímavost: 3,2

6. téma: Apache SpamAssassin: filtrování spamu

obtížnost, zajímavost: 6,5

7. téma: Apache TrafficServer: proxy server

  • popis nástroje Apache TrafficServer
  • praktické vyzkoušení a zdokumentování ukázky

obtížnost, zajímavost: 6,5

Teoreticko-praktická témata

Obsahové požadavky práce:
V semestrální práci by měly být uvedeny principy fungování, funkce, dostupné implementace /programy, klienty, servery/). Zejména se soustřeďte na praktické předvedení tématu na Vámi vybraném programu (klientu, serveru). Praktické zkoušení zdokumentujte, tzn. pořiďte záznam komunikace s programem, vypište konfigurační soubory a okomentujte je. Rovněž uveďte za jakých podmínek (na čem, kde apod.) jste to prakticky zkoušeli. K zestručnění využívejte tabulkové vyjádření, např. vyzkoušené konfigurace. Ilustrační obrázky uvádějte s mírou (někdy stačí výřezy), nikoli na úkor textu.

Na jedno teoreticko-praktické téma se můžou přihlásit maximálně 3 studenti.

8. téma: Transparentní vyjednávání o obsahu

Cílem semestrální práce je popsat transparentní způsob vyjednávání o obsahu (transparent content negotiation) a uvést jeho realizaci v alespoň jednom webovém serveru, např. Apache. Práce by měla vycházet především ze dvou relevantních RFC dokumentů: RFC 2295 and RFC 2296

obtížnost, zajímavost: 5, 6

9. téma: Whois protokol/nástroj/databáze

  • princip
  • možnosti využití - krátký popis, příklady použití
  • především praktické vyzkoušení - klient, protokol

obtížnost, zajímavost: 3,4

10. téma: Porovnání poskytovatelů Internetu v dané oblasti

  • zjistěte poskytovatele Internetu v Plzni
  • porovnejte jejich nabídky z cenového (poměr cena výkon), technologického hlediska a hlediska podpory zákazníkům (možnosti kontaktování, ohlasy na Internetu? apod.)

obtížnost, zajímavost: 3,3