Než mi napíšete e-mail

Proč vlastně psát pedagogovi e-mail

E-mailová komunikace je určena pro zodpovězení krátkých administrativních a technických dotazů, nikoli pro poskytování konzultací. Primární formou konzultací je návštěva mých konzultačních hodin (KH), které držím dvakrát v týdnu, pokud možno v různé denní doby. To, co jsem schopen v 15 minutách sdělit ústně, píšu do e-mailu cca třikrát déle. Považuji proto za projev krajní neúcty k mému času, když někdo není ochoten obtěžovat se osobně na moje KH v případě, že potřebuje zodpovědět jakýkoli dotaz, který vyžaduje více než jednovětou odpověď (viz příklady níže). V takových případech pak zpravidla na e-maily vůbec nereaguji.

Dotazy vhodné pro e-mail

  • Kvůli nemoci jsem se nemohl dostavit na průběžný test; kdy bude náhradní termín?
  • V ISISu se ani 14 dní po odeslání neobjevily moje body z domácího úkolu, je s ním něco v nepořádku?
  • Na přednášce jste zmiňoval výzkum, který se zabýval [...]. Nemohl byste mi prosím poslat citaci příslušného článku? Ráda bych si jej přečetla.
  • Píši pod vedením dr. Neumímspočítačem diplomovou práci na téma [...] a nejsem si jist vyhodnocením výstupu ze softwaru, mohl bych se za Vámi v pondělí stavit na krátkou konzultaci?

Dotazy nevhodné pro e-mail

  • Mohl byste mi prosím napsat, jak spočítám v Gretlu [...]?
  • Počítám právě 4. příklad ze 7. cvičení, na kterém jsem nebyl, a nemohu přijít na správný postup. Dělám to takhle a takhle a nemohu se dopracovat k výsledku. Co dělám špatně?
  • Nemohl byste mi prosím zkontrolovat modely v mé bakalářské práci, kterou píši u dr. Nevímkdo (celá práce je v příloze) a napsat, jestli je to takhle v pořádku?