Nová dimenze systémové integrace - integrace podnikových procesů a znalostí

 

Jiří Voříšek

Katedra informačních technologií
Vysoká škola ekonomická
W. Churchilla 4
130 67 Praha 3
e_mail:
vorisek@vse.cz,
http://nb.vse.cz/~vorisek/

publikováno: červen 2000

 

Klíčová slova:, podnikové a individuální znalosti, podnikové procesy, strategické řízení podniku, systémová integrace, řízení informačních systémů

Anotace:

Článek vychází z konceptů systémové integrace a socioinformatiky, které byly popsány v [VOR99] a v [BAS99] a dále rozvíjí koncept integrace podnikových procesů s individuálními a v podniku akumulovanými znalostmi - tzv. "knowledge based process reengineering" (KBPR).

  1. Úvod

Koncem 90. let se ještě více akcelerovaly změny v hospodářském a v sociálním prostředí. Přesvědčivě to dokumentují ve svých pracích P.F. Drucker [DRU99], Hesselbein [HES99] nebo L.C. Thurow v [THU97]. Změnami, které jsou typické pro naši globální informační společnost mj. jsou:

Všechny tyto změny se také odrážejí v nových požadavcích na podnikové řízení a na podnikový informační systém. Nutně se proto musí měnit koncept a principy systémové integrace. Imperativem doby je interdisciplinární a multidimenzionální přístup k většině řešených problémů.

V článku [VOR99] je publikováno pojetí systémové integrace z pohledu našeho pracoviště na konci 90. let. Pojetí systémové integrace se zde opírá o čtyři základní koncepty systémové integrace:

  1. procesy, oblasti a zdroje podnikového řízení,
  2. obsah a úrovně systémové integrace,
  3. vývoj integrovaného IS/IT a
  4. integrovaný systém řízení IS/IT.

Tento článek detailněji propracovává první koncept. Ukazuje na nutnost a možnosti integrace podnikových procesů se znalostmi tří druhů: a) individuálními znalosti jednotlivých pracovníků, b) se znalostmi dlouhodobě podnikem akumulovanými a c) se znalosti a kompetencemi obchodních partnerů.

  1. Hypotetický příklad - změna malého květinářství
  2. Aby dále uváděné obecné principy byly snadněji pochopitelné, uvedeme hypotetický příklad, na kterém budeme většinu principů demonstrovat.

          Výchozí situace
          Hlavní myšlenky nové globální strategie

          Klíčová rozhodnutí v rámci informační strategie
  1. www objednávky - bude komplexně řešeno externě přes poskytovatele www služeb
  2. systém pro styk s bankou - příjem plateb platebními kartami a SETem
  3. systém pro styk s velkoprodejcem květin
  4. systém pro styk s FedEx - dodávky do zahraničí
  1. Úrovně a dimenze podnikových procesů

Jak bylo uvedeno v [VOR99] lze interdisciplinární a multidimezionální koncept systémové integrace popsat čtyřmi koncepty. Základním, resp. výchozím konceptem je koncept nazvaný "Procesy, oblasti a zdroje podnikového řízení". Tento koncept zasazuje IS/IT mezi ostatní podnikové zdroje a procesy a ukazuje jejich vzájemné vazby - viz obr. 3.

Informační systém a informační technologie (IS/IT) spolu se znalostmi patří podle konceptu mezi čtyři základní podnikové zdroje a současně základní oblasti řízení. Mezi těmito zdroji a oblastmi řízení existují úzké vztahy. Každá oblast bez kterékoli z dalších třech oblastí ztrácí smysl své existence.

Z hlediska procesů, které v oblastech řízení probíhají, můžeme každou oblast rozdělit do pěti úrovní (tyto úrovně jsou modifikací úrovní podnikových procesů, které navrhl Scheer v [SCH02]).

První úroveň - strategické řízení (Strategic Management) stanovuje strategické charakteristiky každé oblasti a jejich vzájemné vazby. Hlavními výstupy této úrovně jsou zejména tato rozhodnutí:

Právě tuto úroveň řízení dokumentuje výše uvedený příklad. Management naší firmy využil nových možností IS/IT (komunikace se zákazníky, dodavateli a bankami přes internet) k tvorbě zcela nových produktů a služeb a k novému vymezení okruhu zákazníků.

Druhou úrovní je definice procesů (Process Design). Na této úrovni se rozhoduje o tom, jak budou vypadat podnikové procesy, na jejichž výstupu budou produkty a služby definované první úrovní. Cílem této úrovně je navrhnout hlavní podnikové procesy tak, aby procesy zajistily vytvoření produktů / služeb s definovanou kvalitou, v minimálním čase a s minimální spotřebou podnikových zdrojů. Hlavními výstupy této úrovně jsou:

V našem květinářství mohou být navrženy např. tyto hlavní procesy:

  1. příjem a realizace objednávky na jednu kytici,
  2. příjem a realizace komplexní objednávky (květinová výzdoba),
  3. a tyto podpůrné procesy:

  4. nákup květin u holandského dodavatele,
  5. vypěstování vlastní zásoby květin.

K procesům mohou být přiřazeny např. následující metriky (údaje v závorce udávají dimenze, ve kterých se metriky sledují):

Třetí úrovní je operativní řízení procesů a kapacit (Process Control). Druhá úroveň se zabývala procesy na obecné úrovni, tj. vytvořila model (pravidla), podle kterého budou probíhat všechny instance procesů. Tím, že tento model určuje i předpokládanou dobu průběhu jednotlivé instance procesu a předpokládanou spotřebu podnikových zdrojů, vytvořil předpoklady pro detailní plánování procesů a kapacit.

Zatímco definice procesů na druhé úrovni je činnost nárazová (vytvořený model procesu může zůstat beze změny i několik let), operativní řízení procesů a kapacit je činností kontinuální. Tato činnost má dispečerský charakter a jejím výstupem jsou:

V našem květinářství bude plánování procesů a kapacit např. zahrnovat: plánování pracovních směn, nábor brigádníků při sezónních špičkách, úpravu cen produktů a služeb dle měnícího se objemu objednávek apod.

Na poslední páté úrovni probíhá realizace jednotlivých instancí procesů (Process Workflow). Procesy probíhají podle procesního modelu definovaného druhou úrovní a dle detailního plánu stanoveného třetí úrovní. Výstupy této úrovně jsou jednotlivé produkty a služby.

Nad touto "výkonnou, resp. operativní" úrovní je čtvrtá úroveň, která monitoruje průběh jednotlivých instancí procesů, měří a vyhodnocuje stanovené metriky (Process Monitoring). Výsledky analýzy hodnot metrik jsou v příslušné agregaci předávány do vyšších úrovní:

Poznámka: Činnosti vykonávané na první až čtvrté úrovni jsou řídícími procesy a mohou být popisovány a analyzovány stejnými metodami a nástroji jako výkonné procesy páté úrovně.

Mezi procesy jednotlivých oblastí řízení existují úzké vazby. Například hlavní proces "realizace objednávky" z oblasti "výrobní a obchodní logistiky" musí vázat na organizaci firmy (za jednotlivé činnosti procesu odpovídají určitá funkční místa z organizační struktury podniku), dále tento proces musí mít zajištěné financování a musí mít i zajištěnou i informatickou podporu. Procesy z ostatních tří oblastí (lidé, finance, IS/IT) mohou být jednak podpůrnými procesy k hlavním procesům nebo mohou být přímo součástí hlavních procesů (viz např. "podproces objednávání kytic přes WWW").

Systémová integrace musí zajistit, jak integraci procesů každé samostatné oblasti řízení, tak zejména integraci procesů z různých oblastí.

Podívejme se nyní, jaké otázky je třeba řešit při integraci IS/IT s jednotlivými úrovněmi řídících a výkonných procesů. Využijeme zde a dále rozvedeme návrh Scheera z [SCH02]. Rozdílnost zde aplikovaného přístupu a přístupu Scheera spočívá v tom, že zatímco Scheer zavádí další specifickou úroveň (Process Application), která zahrnuje softwarovou podporu jednotlivých výkonných procesů, náš koncept přiřazuje potřebné datové a softwarové zdroje každé z pěti výše popsaných úrovní - viz následující tabulka.

 

Specifické Aplikace (softwarové zdoje)

Informační zdroje

Strategické řízení

  • EIS (Executive Information System)
  • datawarehouse

  • informace o vývoji trhu
  • dlouhodobé statistiky výsledků činnosti podniku dle mnoha dimenzí
  • srovnání s konkurencí (benchmarking)
  • produkty a služby možných kooperantů
  • národní a podniková kultura

Definice procesů

  • modelovací nástroje (procesní diagramy, stavové diagramy,...)
  • simulační nástroje
  • nástroje pro řízení jakosti
  • referenční modely produktů
  • referenční modely procesů
  • statistiky z průběhu procesů v minulých obdobích

Plánování procesů a kapacit

  • dispečerské systémy pro řízení času a kapacit
  • nástroje pro projektové řízení
  • stavy a plány procesů
  • stavy a plány podnikových zdrojů

Monitoring

  • monitorovací systémy
  • systémy pro analýzu získaných dat
  • resp. je součástí aplikací pro podporu výkonných procesů
  • čidla měřící výkonné procesy a podnikové zdroje
  • údaje jednotlivých metrik

Výkonné procesy

  • workflow nástroje
  • moduly standardních ERP systémů (obsahují často aplikace i vyšších úrovní)
  • detailní data popisující aktuální stav jednotlivých instancí procesů a jednotlivých podnikových zdrojů

 

  1. Knowledge Based Process Reengineering (KBPR)
  2. Jedním z klíčových problémů výše uvedeného konceptu je návrh a optimalizace podnikových procesů. Reengineering podnikových procesů (BPR) se v 90. letech stal jedním z nejživěji diskutovaných témat odborných konferencí i diskusí podnikových manažerů. Přesto jeho výsledky, stejně jako celé systémové integrace nejsou vždy uspokojující.

    Dále popisovaný přístup k modelování a optimalizaci procesů byl vyvinut na katedře informačních technologií a ověřen v projektu outsourcingu IS/IT velkého elektrorozvodného podniku. Východiskem přístupu je kritika "mechanických" přístupů k mapování a reengineeringu procesů, které jsou příliš technicky zaměřené, málo respektují znalosti lidí podílejících se na procesech a nedostatečně zohledňují nutnou míru kreativity člověka v tom kterém procesu.

          Klasické modelování a reengineering procesů

Výsledkem klasického modelování a reengineeringu procesů (zvláště jsou-li použity nástroje typu ARIS Toolset) je detailní návrh procesu, který obsahuje přesně definovanou síť činností. Pro každou dílčí činnost v procesu jsou popsány její vstupy a výstupy (někdy i algoritmus činnosti), zodpovědné funkční místo za činnost, maximální doba trvání činnosti, maximální náklady na činnost, podmínky, za kterých se činnost vykonává, případně i další údaje.

Tato dokonalá detailní definice procesu může mít řadu předností (např. při popisu procesů, které jsou součástí hromadné výroby, třeba výroby automobilů):

jiných situacích může mít výše popsaný přístup řadu nevýhod:

          Různé úrovně detailu při popisu procesu

Z výše uvedených důvodů přístup nazvaný "Knowledge Based Process Reengineering" rozlišuje čtyři úrovně modelování a optimalizace procesu. Úrovně se liší zejména v tom, jaká úroveň znalostí a zkušeností se předpokládá na straně pracovníků podílejících se na průběhu procesu. Je věcí tvůrců definice procesu, aby pro každý z procesů vybrali optimální úroveň. Jednotlivé úrovně popisu jsou charakterizovány následovně.

  1. První nejméně podrobná úroveň definice procesu popisuje proces pomocí těchto charakteristik:
  2. Každá další úroveň definice procesu přejímá popisné charakteristiky předcházející úrovně a přidává další charakteristiky.

  3. V druhé úrovni je navíc definován výstup procesu (např. požadovaná struktura výsledného dokumentu, model výrobku, fotografie vzorového produktu apod.).
  4. Ve třetí úrovni jsou navíc definovány:
  5. Ve čtvrté úrovni jsou navíc definovány:
          Firemní znalost versus znalost pracovníků

Zde popisovaný přístup se nazývá knowledge based process reengineering, protože rozlišuje dva typy znalostí - akumulovanou firemní znalost (uloženou ve firemní databázi, ve stávající definici podnikových procesů, v podnikových předpisech a standardech atd.) a znalosti pracovníků, zapojených do průběhu procesu.

První úroveň popisu procesu se využívá v případě, když akumulovaná firemní znalost je nedostatečná, resp. když každý průběh procesu je velmi odlišný vlivem změněných podmínek a externích faktorů. Taková situace nastává zejména u procesů strategického řízení. První úroveň tak předpokládá vysoce kvalifikované a kreativní pracovníky, kteří při průběhu procesu budou schopni naplánovat a realizovat všechny dosud nedefinované charakteristiky procesu.

Naopak čtvrtá úroveň popisu procesu přepokládá, vysokou kvalifikaci a vysokou úroveň zkušeností pracovníků definující proces. V praxi se často pro definici procesu na této úrovni využívají znalosti pracovníků konzultačních firem, kteří znají "best practice" dané oblasti. Čtvrtá úroveň současně představuje nejvyšší stupeň standardizace průběhu procesu.

KBPR předpokládá, že úroveň definice procesu se časem může měnit. Postupným růstem zkušeností pracovníků podílejících se na procesu lze definici procesu zpodrobňovat. Po zpodrobnění popisu je možné práci předat méně nebo jinak kvalifikovaným pracovníkům. De facto tak dochází k akumulaci firemní znalosti. Postupnou akumulací znalostí se firma stává méně závislá na konkrétních osobách a jejich znalostech. Akumulace firemní znalosti je potom jedním z významných podpůrných procesů - viz např. maturity model vývoje firmy [CMM95]. Zajímavým souvisejícím problémem je, jak motivovat pracovníky, aby tímto způsobem své znalosti firmě předávali.

Akumulace firemní znalosti cestou zpřesňování modelu podnikových procesů je ze systémového hlediska obdobou evolučního vývoje vrstvené architektury systému (viz [VOR97]). Vývoj poznání a automatizace určité oblasti reality obvykle prochází následujícími kroky:

  1. v počátku jsou problémy oblasti reality řešeny intuitivně bez předem připraveného plánu,
  2. postupné poznání vede k vytvoření různých metodik řešení předmětných problémů. Aplikace metodiky vyžaduje tvůrčí přístup člověka ve všech krocích řešení;
  3. další prohloubení poznání předmětné oblasti a zkušenosti s metodikami vedou k vytvoření konsensuálního postupu řešení. Řešení je rozděleno do kroků s přesně definovanými návaznostmi, kroky mají přesně určeny svoje vstupy a výstupy. Činnosti v kroku jsou ale vymezeny pouze kvalitativně, přibližně;
  4. dalším vývojem poznání se konsensuální postup mění v algoritmus řešení. Algoritmus je již natolik detailně určený postup řešení, že již není potřeba tvůrčí přístup člověka, a tudíž lze řešení problému svěřit počítači. V tomto stadiu se algoritmus stává součástí individuálního aplikačního software;
  5. postupná standardizace původně odlišných algoritmů řešení téhož, resp. podobných problémů vede k přesunu (k propadnutí) algoritmu do nižší vrstvy - do typového aplikačního software, např. do ERP;
  6. ty algoritmy, které se nejvíce standardizovaly a na jejichž rychlosti závisí výkonnost systému se propadají až do hardwaru.

Na použité úrovni popisu procesu závisí i nástroje, které jsou vhodné pro automatizovanou podporu procesu. Čím více se blížíme ke čtvrté úrovni, tím více jsou vhodné standardní aplikační balíky typu ERP (SAP R/3, BAAN apod.). Naopak čím více se blížíme k první úrovni tím vhodnější jsou univerzální nástroje typu MS Excel, resp. různé aplikace EIS.

V praxi není třeba se držet zde nadefinovaných čtyř úrovní popisu procesu. Při návrhu konkrétního podnikového procesu je vždy třeba nejdříve vyhodnotit stav individuálních znalostí pracovníků a stav akumulovaných podnikových znalostí a na základě této analýzy se pak rozhodne, které charakteristiky budou optimální pro popis procesu.

          KBPR a firemní kultura

Při úvahách o optimalizaci podnikových procesů je nutné zvážit i stav národní a podnikové kultury a žádoucí změny podnikové kultury. Čím více chceme respektovat v procesu stávající národní a podnikovou tím volněji můžeme definovat podnikové procesy. Jakmile však chceme změnit podnikovou kulturu, pak čím zásadnější změna, tím vhodnější je detailnější (rigidnější) popis procesů, který dává přesnější "kuchařku" pro způsob řešení problémů. Závaznost rigidnějšího popisu je třeba zachovat do té doby, než nový hodnotový systém a principy nové podnikové kultury zdomácní a stanou se běžnou součástí uvažování a chování pracovníků.

Úvahy o národní a podnikové kultuře musíme vést i v době, kdy pro naše procesy vybíráme vhodnou informatickou podporu. Jak ukazují práce Kaye a Littlea [KAY99] nebo Moorese a Gregoryho [MOO99] většina standardního software má v sobě explicitně či implicitně zakódovánu kulturu (např. formu komunikace, význam určitých symbolů, priority určitých hodnot, kontextová data) místa svého vzniku a je otázkou, zda je tato kultura pochopitelná nebo dokonce akceptovatelná všude a všemi.

  1. Závěr

Řízení informačního systému podniku a systémová integrace musejí stále dokonaleji a flexibilněji reagovat na změny hospodářského prostředí. To vede ke stále rostoucímu počtu faktorů, resp. dimenzí, které musejí brát v úvahu (čas, data, procesy, uživatelský interface, software, hardware, organizace, legislativa, finance, kvalifikace,...). Dalšími významnými faktory, které je třeba uvažovat při tvorbě a provozu informačního systému podniku jsou znalosti a podniková a národní kultura. Tyto faktory významně ovlivňují optimální podobu podnikových procesů.

Aby při rostoucím počtu uvažovaných dimenzí bylo řízení IS/IT ještě zvládnutelným, je vhodné vytvářet koncepty, resp. modely řízení, které objasňují základní principy řízení. Tento článek se snaží přispět k našemu poznání právě tímto směrem. Popisuje základní koncept systémové integrace. Tento koncept ukazuje na nutnost a možnosti integrace podnikových procesů z následujících třech pohledů:

 

Literatura

[CMM95] Http://rbse.jsc.nasa.ogv/proces_maturity/CMM/TR25,1995.

[BAS99] Basl, J., Voříšek, J.: Socioinformatics - Trends in the Field of Business Processes Optimisation, Proceedings of conference "BIT generative futures", Manchaster University, November 1999, ISDN 0 905304 30 6

[BRU98] Bruckner, T., Voříšek, J.: Outsourcing informačních systémů, Ekopress, Praha, 1998, ISBN 80-86119-07-6

[DAV96] Davenport, T.: Some principles of Knowledge Management, Austin, Texas, 1996, http:// www.bus.utexas.edu/kman/kmprin.htm

[DOH97] Dohnal, J., Pour, J.: Architektury informačních systémů, Ekopress, Praha, 1997

[DON94] Donovan,J.J.: Business Re-engineering with Information Technology, Prentice Hall, 1994, ISBN 0-13-125907-5

[DRU99] Drucker, P.F.: Management Challenges for the 21st Century, Harpebusiness, 1999, ISBN 0887309984

[HES99] Hesselbein, F., Cohen, P.: Leader to Leader, Drucker Foundation Books, 1999, ISBN 0787947261

[KAY99] Kaye, R., Little, S.: Dysfunctional Development Pathways of Information and Communication Technology - Curtural Conflicts, Journal of Global Information Management, Vol. 8, No.1 January-March 2000, 5-13

[MOO99] Moores, T.T., F.H. Gregory.: Curtural Problems in Applying SSM for IS Development, Journal of Global Information Management, Vol. 8, No.1 January-March 2000, 14-19

[POU98] Pour, J.: Systémová integrace - přístup k řízení informatiky, in [SI98]

[SCH01] Scheer, A.W.: Zvyšování produktivity pomocí podnikového modelování metodou ARIS, Systémová integrace, ročník 4, číslo 4, ČSSI, Praha, prosinec 1997, ISSN 1210-9479

[SCH02] Scheer, A.W.: Od podnikových procesů k aplikačním systémům, Comsoft ČR, Brno, 1999, ISBN 80-238-4719-8

[SCH99] Scheer, A.W.: ARIS - od podnikových procesů k aplikačním systémům, Comsoft ČR, Brno, 1999, ISSN 80-238-4719-8

[SI99] Pour J., Voříšek J. (editors): System Integration '99, Proceedings of 7th International Conference, VSE, Prague, 1999, ISBN 80-7079-059-8

[THU97] Thurow, L.C.: The Future of Capitalism - How Today's Economic Forces Shape Tomorrow's World, Pengium, ISBN 0140263284

[VOR97] Voříšek, J,: Strategické řízení a systémová integrace, Management Press, Praha, 1997, 1999

[VOR98] Voříšek, J.: IS/IT Aspects of A Co-operative Society, in Business Information Technology Management - Closing the International Divide, Proceedings of BIT World Conference, Delhi, 1998, ed. P. Benerjee, R. Hackney, G. Dhillon, R. Jain, Har-Anand Publications PVT LTD, New Delhi, 1998

[VOR99] Voříšek, J.: Systémová integrace na prahu nového tisíciletí, Systémová integrácia'99, sborník mezinárodní konference, Tatranská Lomnica, TU Žilina, 1999, 7-17, viz též http://nb.vse.cz/~vorisek/