Systémová integrace na prahu nového tisíciletí

- čtyři základní koncepty systémové integrace

Jiří V o ř í š e k

katedra informačních technologií

VŠE Praha

vorisek@vse.cz

publikováno: září 1999

 

Úvod

Systémová integrace je relativně mladou disciplínou. Začalo se o ní ve vyvinutých zemích intenzívně hovořit a přemýšlet koncem osmdesátých let, a to zejména v souvislosti s obtížnou zvládnutelností a pochybnou efektivností řady informatických projektů a v souvislosti s problémy, které v podnicích přineslo masové a přitom nekoncepční nasazování počítačů. Na teoretické úrovni jí věnovali pozornost zejména autoři, kteří svým zaměřením propojují oblasti strategického řízení podniku a aplikací IS/IT - Cash, McFarlan, Ward, Donovan [CAS88], [WAR90] [DON94]. Systémová integrace velmi rychle zapustila kořeny i v České republice. V roce 1991 začaly, vedle tradičních dodavatelů - IBM, HP a dalších - nabízet služby systémového integrátora i první české firmy, v roce 1993 se v ČR konala první konference na toto téma a v roce 1994 vznikla Česká společnost pro systémovou integraci a její časopis. Podobný vývoj se odehrál i na Slovensku.

Obsah systémové integrace i spektrum služeb systémového integrátora byly v devadesátých letech hojně diskutovány (viz např. sborníky referátů systémové integrace z let 1993 až 1999 ([SI93] až [SI99]). Ukazuje se však, že všechna vymezení v této oblasti velmi rychle zastarávají. Rozvoj systémové integrace téměř denně přináší nové požadavky, nové názory i nové cesty řešení.

Rychlý vývoj systémové integrace má hodně společného s následujícím výrokem Alberta Einsteina:

Student kdysi upozornil Einsteina: "Pane profesore, ten test, který jste nám rozdal, je ten samý, co jste nám dal před rokem.", a Einstein odpověděl: "To máte pravdu, test je ten samý, ale správné odpovědi jsou dnes jiné".

Cílem tohoto článku je vyložit pojetí systémové integrace tak, jak ji chápe naše pracoviště - katedra informačních technologií, VŠE - na prahu nového tisíciletí.

 

Cíle a principy systémové integrace

Zaměříme-li se na podnikové informační systémy, pak cílem systémové integrace z hlediska podniku je vytvoření a permanentní údržba integrovaného informačního systému, který optimálně využívá potenciálu dostupných informačních technologií (IT) k maximální podpoře podnikových cílů.

Při vývoji IS/IT systémovou integrací jsou aplikovány následující principy:

Výše uvedené cíle a principy systémové integrace nejsou přijímány jednotně ani na teoretické frontě ani v praxi. Často je systémová integrace chápána daleko úžeji, někdy se omezuje pouze na technologickou stránku věci. My jsme přesvědčeni, že toto úzké pojetí je jedním z hlavních důvodů neúspěchu řady informatických projektů, protože i po technologické stránce dokonalé řešení ještě není zárukou ekonomických přínosů tohoto řešení. V následujícím textu podrobněji objasníme pojetí systémové integrace, ke kterému jsme postupně došli na našem pracovišti.

Hlavními rysy našeho pojetí jsou úzké propojení informatiky na podnikatelské aktivity a multidimezionální přístup k řešení - viz metodika "Multidimensional Development of Information System - MDIS, která je souhrnně popsána ve [VOR97]. Multidimenzionální přístup je charakteristický analýzou řešeného problému z několika pohledů (dimenzí) a jejich vzájemných vazeb. Výsledkem aplikací multidimenzionálního přístupu je několik vzájemně propojených konceptů systémové integrace. I když všechny koncepty hovoří o tomtéž, tj. o integrovaném IS/IT podniku, každý z nich akcentuje jiný pohled. Všechny čtyři uvedené koncepty pak tvoří jádro našeho pojetí systémové integrace.

 

První koncept - místo IS/IT v systému řízení podniku

Základním, resp. výchozím konceptem je "místo IS/IT v systému řízení podniku". Tento koncept zasazuje IS/IT mezi ostatní podnikové zdroje a procesy a ukazuje jejich vzájemné vazby - viz obr. 1.

 

Informační systém a informační technologie spolu se znalostmi patří mezi čtyři základní podnikové zdroje a současně základní oblasti řízení. Mezi těmito zdroji a oblastmi řízení existují úzké vztahy. Jedna bez ostatních třech nemůže existovat.

Z hlediska procesů, které v oblastech řízení probíhají, můžeme každou oblast rozdělit do čtyř úrovní (podobný přístup navrhl i Scheer v [SCH01]). První úroveň, která je součástí strategického řízení podniku, stanovuje cíle, priority, výstupy a další klíčové charakteristiky dané oblasti nebo přesněji cíle a priority operativních procesů oblasti. Druhá úroveň určuje, jaké hlavní procesy budou v oblasti existovat a současně optimalizuje návrh těchto procesů z hlediska kritérií, které zadala první úroveň (čas, náklady, kvalita apod.). Úlohou třetí úrovně je monitorování průběhu operativních procesů a analýza výsledků monitoringu. Na základě výsledků analýz pak druhá úroveň provádí reengineering procesů, tak aby se ještě dokonaleji naplňovaly cíle a priority oblasti, resp. tak, aby se operativní procesy přizpůsobily změněným podnikovým cílům a prioritám.

Mezi procesy různých oblastí existují úzké vazby. Například proces "vyřízení objednávky" z oblasti "výrobní a obchodní logistiky" váže na organizaci firmy (za jednotlivé činnosti procesu odpovídají určitá funkční místa z organizační struktury podniku), dále tento proces musí mít zajištěné financování a musí mít i zajištěnou i informatickou podporu).

Systémová integrace musí zajistit, dle našeho pojetí, jak integraci procesů každé samostatné oblasti řízení, tak zejména integraci procesů z různých oblastí.

K problematice mapování a optimalizace podnikových procesů se ještě vrátíme v samostatné části tohoto textu.

 

Druhý koncept - obsah a úrovně systémové integrace

Druhý koncept - obsah a úrovně systémové integrace - vymezuje, co je předmětem (obsahovou náplní) systémové integrace, a jak lze předmět strukturovat do jednotlivých úrovní systémové integrace - viz obr. 2.

Úrovněmi systémové integrace jsou:

  1. integrace vizí,
  2. integrace podniku s okolím,
  3. integrace interních podnikových procesů a
  4. technologická integrace.

Samostatnou úrovní je metodická integrace, která je zaměřena na propojení všech metod, technik a nástrojů, které se používají v ostatních úrovních systémové integrace tak, aby na sebe logicky navazovaly a aby vytvořily jednotnou metodiku vývoje IS/IT.

Integrace vizí je proces, ve kterém se integrují pohledy členů vrcholového vedení podniku na význam a priority IS/IT v podniku. Primárním cílem této integrace je zajistit angažovanost vrcholového vedení ve vývoji IS/IT a vytvořit jednotný a konzistentní názor vrcholových manažerů podniku na následující problémy:

Sekundárním cílem integrace vizí je integrovat pohledy hospodářského vedení podniku a vedoucích pracovníků informatiky. Jestliže vedoucí pracovníci informatiky neznají nebo nesdílejí názor vrcholového vedení na výše uvedené otázky, nelze očekávat, že investice do IS/IT přinesou očekávané efekty.

Integrace podniku s okolím je druhou úrovní systémové integrace. Její cíle lze shrnout do následujících bodů:

Integrace podnikových procesů má za cíl zefektivnění interních podnikových procesů a jejich vazeb. Obvykle je tato úroveň integrace zaměřena na:

Integrace podnikových procesů z toho konceptu navazuje na druhou úroveň procesů podniku z prvního konceptu (viz definice a optimalizace procesů) a zdůrazňuje nutnost vzájemného sledění obchodních, výrobních, organizačních, finančních a informatických procesů.

Poslední úrovní systémové integrace je její klasická složka - technologická integrace IS/IT. Ta v sobě zahrnuje integraci:

Závěrem tohoto odstavce si položme otázku: "Kdy lze považovat jednotlivé úrovně systémové integrace podnikového IS/IT za dosažené?". Odpověď je možná nepříjemná, ale bohužel pravdivá: "Nikdy!". Systémová integrace není stav, ale proces. Hospodářské prostředí se neustále mění, informační technologie se vyvíjejí a totéž tedy musí platit i o informačním systému podniku a jeho integritě.

 

Třetí koncept - vývoj integrovaného IS/IT

Třetí koncept - vývoj integrovaného IS/IT - vymezuje (viz obr 3), jak strukturovat činnosti při vývoji IS/IT, aby:

 

Vývoj integrovaného IS/IT je rozdělen do několika fází - globální strategie (GST), informační strategie (IST), úvodní studie (US), globální analýza a návrh (GAN), detailní analýza a návrh (DAN), implementace (IM), zavádění (ZA), provoz a údržba (PU). Informační strategie definuje jednotlivé informatické projekty. Všechny následující fáze (US až PU) jsou aplikovány na každý informatický projekt vymezený informační strategií.

Jak informační strategie, tak každá fáze projektu se řeší z pohledu několika dimenzí a jejich vzájemných vazeb:

Detailně je tento koncept popsán v [VOR97].

 

Čtvrtý koncept - integrovaný systém řízení IS/IT

Čtvrtý koncept - integrovaný systém řízení IS/IT - je zaměřen na řízení podnikové informatiky a navazuje tak na dimenzi "mng" z předcházejícího konceptu. Poprvé byl publikován Pourem a Dohnalem v [DOH97] a dále rozvinut Pourem v [POU98]. Definuje jednotlivé oblasti integrovaného řízení IS/IT, jejich náplň a vzájemné vazby - viz obr. 4.

Strategické řízení IS/IT

Hlavní náplní strategického řízení je formulace a periodická aktualizace informační strategie podniku (vazba na třetí koncept). Strategické řízení IS/IT zahrnuje tyto hlavní skupiny funkcí:

Rozvoj organizace ve vazbě na informatiku

Rozvoj organizace zahrnuje definování organizačních schémat a pravidel, a to pro celý podnik, nikoliv pouze pro IS/IT. Oblast je reprezentována těmito hlavními funkcemi:

Řízení ekonomiky IS/IT

Řízení ekonomiky představuje jak finanční plánování v oblasti IS/IT, tak analýzy nákladů a dosahovaných efektů. Oblast zahrnuje tyto hlavní funkce:

Personální řízení IS/IT

Personální řízení zahrnuje plánování personálních kapacit a vytváření podmínek pro kvalifikační rozvoj jak pro pracovníky útvaru informatiky, tak celé uživatelské sféry. Oblast obsahuje tyto hlavní funkce:

Řízení klíčových systémových vlastností

Řízení klíčových systémových vlastností je zaměřeno na plánování, monitorování a vyhodnocování, ovlivňování průřezových charakteristik celého informačního systému podniku. Oblast obsahuje tyto hlavní funkce:

Řízení datových zdrojů IS/IT

Oblast zajišťuje analýzy a projektování interních i externích datových zdrojů (zdrojů Internetu, veřejných databází a dalších), nikoli však správu databází. Oblast zahrnuje tyto hlavní funkce:

Řízení informačních technologií

Oblast zahrnuje veškeré aktivity týkající se výběru, instalace, monitorování a vyhodnocování všech hardwarových a softwarových komponent - technických prostředků, operačních systémů, databázových systémů, software pro vývojové prostředí, software pro automatizaci kanceláře a aplikačního software. Je reprezentována těmito hlavními funkcemi:

V případě, že pro řešení vývoje komponenty je třeba vytvořit samostatný projekt, je zadání a řízení projektu záležitostí následujících dvou oblastí.

Zadávání a koordinace projektů IS/IT

Oblast se orientuje na projekty IS/IT (řešené dodavatelsky i vlastními kapacitami), tj. na formulaci jejich zadání, na testovací a předávací procedury a na koordinaci paralelně probíhajících projektů. Zahrnuje tyto hlavní funkce:

Řízení projektů

Oblast se vztahuje k řešeným aplikacím, resp. projektům, definuje metodiky, metody, techniky a nástroje pro řízení a řešení projektů a analyzuje jejich využití a dodržování. Na procesy této oblasti pak navazují specializované procesy vztažené k jednotlivým typům a kategoriím projektům v architektuře IS/IT (např. EIS, MIS, CIS apod.) - viz též třetí koncept. Oblast zahrnuje tyto hlavní funkce:

Řízení sítě a provozu IS/IT

Řízení provozu zahrnuje veškeré řídící aktivity spojené s provozem jednotlivých komponent IS/IT. Zahrnuje tyto hlavní funkce:

 

Knowledge Based Process Reengineering (KBPR)

Jako červená nit se táhne všemi koncepty problém návrhu a optimalizace procesů. Reengineering podnikových procesů (BPR) se v 90. letech stal jedním z nejživěji diskutovaných témat odborných konferencí i diskusí podnikových manažerů. Přesto jeho výsledky, stejně jako celé systémové integrace nejsou vždy uspokojující.

Dále popisovaný přístup k mapování a optimalizaci procesů byl vyvinut na katedře informačních technologií a ověřen v projektu outsourcingu IS/IT velkého elektrorozvodného podniku. Východiskem přístupu je kritika "mechanických" přístupů k mapování a reengineeringu procesů, které jsou příliš technicky zaměřené, málo respektují znalosti lidí podílejících se na procesech a nedostatečně zohledňují nutnou míru kreativity člověka v tom kterém procesu.

Výsledkem klasického mapování a reengineeringu procesů (zvláště jsou-li použity nástroje typu ARIS Toolset) je detailní návrh procesu, který obsahuje přesně definovanou síť činností. Pro každou dílčí činnost v procesu jsou popsány její vstupy a výstupy (někdy i algoritmus činnosti), zodpovědné funkční místo za činnost, maximální doba trvání činnosti, maximální náklady na činnost, podmínky, za kterých se činnost vykonává, případně i další údaje.

Tato dokonalost definice procesu může mít řadu předností (např. při popisu procesů, které jsou součástí hromadné výroby, třeba výroby automobilů):

V jiných situacích může mít výše popsaný přístup řadu nevýhod:

Z výše uvedených důvodů přístup nazvaný "Knowledge Based Process Reengineering" rozlišuje čtyři úrovně návrhu a optimalizace procesu. Úrovně se liší zejména v tom, jaká úroveň znalostí a zkušeností se předpokládá na straně pracovníků podílejících se na průběhu procesu. Je věcí tvůrců definice procesu, aby pro každý z procesů vybrali optimální úroveň. Jednotlivé úrovně popisu jsou charakterizovány následovně.

1. První nejméně podrobná úroveň definice procesu popisuje proces pomocí těchto charakteristik:

Každá další úroveň definice procesu přejímá popisné charakteristiky předcházející úrovně a přidává další charakteristiky.

2. V druhé úrovni je navíc definován výstup procesu (např. pomocí struktury a dalších náležitostí dokumentu, který je výstupem procesu).

3. Ve třetí úrovni jsou navíc definovány:

4. Ve čtvrté úrovni jsou navíc definovány:

Přístup se nazývá knowledge based process reengineering, protože rozlišuje dva typy znalostí - akumulovanou firemní znalost (uloženou jednak ve firemní databázi a jednak v definici podnikových procesů) a znalosti pracovníků, zapojených do průběhu procesu.

První úroveň popisu procesu se využívá v případě, když akumulovaná firemní znalost je nedostatečná, resp. když každý průběh procesu je velmi odlišný vlivem změněných podmínek a externích faktorů. Taková situace nastává zejména u procesů strategického řízení. První úroveň tak předpokládá vysoce kvalifikované a kreativní pracovníky, kteří při průběhu procesu budou schopni naplánovat a realizovat všechny dosud nedefinované charakteristiky procesu.

Naopak čtvrtá úroveň popisu procesu přepokládá, vysokou kvalifikaci a vysokou úroveň zkušeností pracovníků definující proces. V praxi se často pro definici procesu na této úrovni využívají znalosti pracovníků konzultačních firem, kteří znají "best practice" dané oblasti. Čtvrtá úroveň současně představuje nejvyšší stupeň standardizace průběhu procesu.

Popisovaný přístup předpokládá, že úroveň definice procesu se časem může měnit. Postupným růstem zkušeností pracovníků podílejících se na procesu se může definice procesu zpodrobňovat. De facto tak dochází k akumulaci firemní znalosti. Postupnou akumulací znalostí se firma stává méně a méně závislá na konkrétních osobách a jejich znalostech. Akumulace firemní znalosti je potom jedním z klíčových firemních procesů - viz např. maturity model vývoje firmy [CMM95].

Akumulace firemní znalosti je ze systémového pohledu obdobou evolučního vývoje vrstvené architektury systému (viz [VOR97]). Jakmile se postupem času vytvoří optimální řešení určité úlohy, vytvoří se a kodifikuje standardní vrstva systému, která toto optimální řešení implementuje.

Na použité úrovni popisu procesu závisí i nástroje, které jsou vhodné pro automatizovanou podporu procesu. Čím více se blížíme ke čtvrté úrovni, tím více jsou vhodné standardní aplikační balíky typu ERP (SAP R/3, BAAN apod.). Naopak čím více se blížíme k první úrovni tím vhodnější jsou univerzální nástroje typu MS Excel, resp. různé aplikace EIS.

 

Závěr

Článek shrnuje pojetí systémové integrace v podobě, která byla vyvinuta katedrou informačních technologií VŠE v Praze. Systémová integrace v tomto pojetí je vymezena čtyřmi vzájemně provázanými koncepty. Každý z konceptů akcentuje jiný pohled na problematiku systémové integrace.

Koncepty jsou doplněny metodou KBPR, která je zaměřena na mapování a optimalizaci podnikových procesů z důrazem na optimální využití akumulovaných znalostí podniku a znalostí jednotlivých pracovníků podílejících se na průběhu procesů.

 

Literatura

[CAS88] Cash, J.,I., McFarlan,F.,W., McKeney,J.,L.: Corporate Information Systems Management, Harvard University, 1988

[CMM95] Http://rbse.jsc.nasa.ogv/proces_maturity/CMM/TR25,1995.

[BRU98] Bruckner, T., Voříšek, J.: Outsourcing informačních systémů, Ekopress, Praha, 1998, ISBN 80-86119-07-6

[DOH97] Dohnal, J., Pour, J.: Architektury informačních systémů, Ekopress, Praha, 1997

[DON94] Donovan,J.J.: Business Re-engineering with Information Technology, Prentice Hall, 1994, ISBN 0-13-125907-5

[POU98] Pour, J.: Systémová integrace - přístup k řízení informatiky, in [SI98]

[SCH01] Scheer, A.W.: Zvyšování produktivity pomocí podnikového modelování metodou ARIS, Systémová integrace, ročník 4, číslo 4, ČSSI, Praha, prosinec 1997, ISSN 1210-9479

[SI93] Pour J., Voříšek J. (editors): System Integration '93, Proceedings of the 1st International Conference, VSE, Prague, 1993

[SI94] Pour J., Voříšek J. (editors): System Integration '94, Proceedings of the 2nd International Conference, VSE, Prague, ISBN 80-7079-652-9, 1994

[SI95] Pour J., Voříšek J. (editors): System Integration '95, Proceedings of the 3rd International Conference, VSE, Prague, ISBN 80-7079-749-5, 1995

[SI96] Pour J., Voříšek J. (editors): System Integration '96, Proceedings of the 4th International Conference, VSE, Prague, ISBN 80-7079-247-7, 1996

[SI97] Pour J., Voříšek J. (editors): System Integration '97, Proceedings of the 5th International Conference, VSE, Prague, ISBN 80-7079-608-1, 1997

[SI98] Pour J., Voříšek J. (editors): System Integration '98, Proceedings of 6th International Conference, VSE, Prague, 1998, ISBN 80-7079-808-7

[SI99] Pour J., Voříšek J. (editors): System Integration '99, Proceedings of 7th International Conference, VSE, Prague, 1999, ISBN 80-7079-059-8

[VOR97] Voříšek, J,: Strategické řízení a systémová integrace, Management Press, Praha, 1997, 1999

[WAR90] Ward,J., Griffiths,P., Whitmore,P.: Strategic Planning for Information System, John Wiley & Sons, 1990