Principy strategického řízení informačního systému
Prof. Ing. Jiří V o ř í š e k, CSc.
katedra informačních technologií, VŠE
nám. W. Churchilla 4
130 67 Praha 3
e-mail: vorisek@vse.cz
www: nb.vse.cz/~vorisek
publikováno: říjen 1998
Úvodem
Informační systémy a informační technologie (IS/IT) se koncem 20. století staly jedním z nejvýznamnějších faktorů ekonomik vyspělých zemí. Rozvoj informačních technologií výrazně ovlivňuje současné hospodářské prostředí, kvalita informačního systému podniku patří m
ezi strategické faktory prosperity a konkurenceschopnosti hospodářských subjektů.IS/IT však nepřinášejí pozitivní efekty zcela automaticky. Naopak mnohé investice do IS/IT byly ztrátové. Angel a Smithson [ANG91] uvádějí desítky případů, které přinesly hořká zklamání a velké finanční ztráty. Neúspěch informatického projektu má za sebou i řada hospodářských subjektů v ČR.
Jedním z hlavních důvodů neúspěchů bývá absence, respektive nedokonalé strategické řízení IS/IT. Na této diagnóze se shoduje většina autorit - viz například Cash, McFarlan, McKeney, [CAS88], Donovan [DON94], Earl [EAR89], Ward [WAR94]. Bohužel, pro řadu našich řídících pracovníků je pojem “strategické řízení IS/IT” stále mlhavým pojmem, případně záležitostí, která stojí na okraji jejich zájmu.
Na katedře informačních technologií se intenzivně zabýváme problematikou strategického řízení IS/IT od počátku 90. let. Výsledkem našeho výzkumu i praktického ověřování v této oblasti je metodika MDIS (Multidimesional Development of Information System), jejíž součástí je i metodika tvorby a realizace informační strategie.
Informační strategie (IST) v našem pojetí je jednou z dílčích strategií, které navazují na globální strategii podniku (dalšími dílčími strategiemi jsou: finanční, personální, marketingová, výrobní strategie, atd. - viz Obr. 1). IST představuje dlouhodobou orientaci podniku v oblasti informačních zdrojů, služeb a technologií. Jejím cílem je optimální podpora cílů podniku a podnikových procesů pomocí informačních technologií. Co však lze považovat za optimální podporu? Jaká kritéria používat při výběru a návrhu vhodných IT a jejich aplikací? Jaké další aktivity by mělo zahrnovat řízení IS/IT na strategické úrovni? Na tyto a další otázky se pokusím odpovědět v následujícím textu.
Výklad o strategickém řízení IS/IT začneme příkladem dvou hypotetických podniků. Vrcholový management obou podniků je agilní a uvědomuje si význam IS/IT pro prosperitu firmy. Členové vedení mají zato, že jejich podnikový informační systém není na úrovni doby a že trpí řadou neduhů.
V podniku A
situaci řešili najmutím renomované konzultační firmy, které podnik zadal vytvoření informační strategie. Konzultační firma zpracovala během tří měsíců kvalitní dokument. Výsledky své práce presentovala vrcholovému managementu na společné đ¤Óí schůzce. Tím její práce pro podnik skončila.V podniku B se rozhodli řešit strategické řízení IS/IT z vlastních zdrojů. Založili oddělení strategického řízení IS/IT a obsadili ho dvěma pracovníky z výpočetního střediska. V jejich popisu práce bylo mimo jiné: řízení podniko
vé informatiky jako celku.Po dvanácti měsících byla situace v obou podnicích obdobná - nic se nezměnilo. Naopak, jako by se neduhy, charakteristické pro minulé období, ještě prohloubily. Kde se stala chyba?
Strategické řízení IS/IT není možné redukovat na vypracování dokumentu s názvem “Informační strategie” nebo na vytvoření podnikového útvaru “Strategické řízení IS/IT”. Zůstane-li pouze u těchto aktivit, pak podnik investoval finance a čas svých pracovníků bez nejmenšího efektu. Strategické řízení IS/IT je kontinuální proces, který musí budovat a neustále udržovat integritu IS/IT na pěti úrovních - viz Obr. 2:
Podrobný popis jednotlivých úrovní systémové integrace je uveden v [VOR97]. Jejich společným cílem je dát informačnímu systému a informačním technologiím “podnikatelskou hodnotu”, která se projeví v přidané hodnotě zboží a služeb. Tato podnikatelská hodnota IS/IT musí být nejdříve formulována vizí, která dá smysl a cíl všem dalším aktivitám. Abychom lépe objasnili toto obecné tvrzení, uvedeme další příklad.
Uvažujme cestovní kancelář, která má pobočky v deseti městech a jejíž ambicí je, více se prosadit na trhu. Cestovní kancelář má v současné době problémy s nevytíženými kapacitami zájezdů a s řízením poboček. Jsou problémy s rozdělováním zájezdů mezi pobočky. Zakládání nových poboček je velmi nákladné. Může IS/IT dodat službám této cestovní kanceláře ně
jakou přidanou hodnotu, která by zvýšila atraktivnost služeb?Ukážeme si, že ano. Prvním krokem bude vytvoření jednotné počítačové sítě pro všechny pobočky, na které bude provozován rezervační systém všech zájezdů. Ten umožní, že všechny pobočky dohromady budou sdílet všechny volné zájezdové kapacity. Tím se zvýší obsazenost zájezdů.
Druhým krokem bude využití multimediálního systému. Řadě zákazníků nestačí jedna fotografie místa budoucí dovolené. Rádi by viděli více. Tuto službu jim nabídne multimediální systém, pomocí kterého si budou moci prohlédnout nejen záběry z místa zájezdu, ale získat i podrobné informace o předpokládaném počasí, o stravě, o historických památkách v místě, o kulturních pořadech atd. Ti, kteří mají počítač doma, budou mít tyto inform
ace dostupné přímo doma přes WWW cestovní kanceláře. Toto opatření zvýší informovanost budoucích zákazníků a přitom současně zredukuje tlak na výstavbu nových poboček.Třetím krokem bude, že do WWW budou přímo zabudovány funkce rezervačního systému. Když se zákazník rozhodne, že některý ze zájezdů nabízených přes WWW je ten pravý, bude mít možnost si zájezd přes WWW přímo objednat a zaplatit. Tím dále vzroste atraktivnost služeb cestovní kanceláře a současně klesnou nároky na personál poboček, který bude možné při rostoucím objemu služeb naopak redukovat.
Úkolem strategického řízení IS/IT tedy je:
Na informační strategii se pak můžeme dívat jako na projekt všech IS/IT projektů v podniku. Informační strategie zadává a koordinuje všechny informatické projekty - stejně jako plán domu koordinuje práci všech profesí podílejících se na stavbě domu. Neexistuje-li informační strategie, pak se jednotlivé informatické projekty v podniku vyvíjejí zcela nezávisle na sobě, což často vede k plýtvání s finančními a lidskými zdroji podniku.
Strategické řízení IS/IT a tvorba jeho hlavního výstupu - informační strategie jsou náročné činnosti, které vyžadují tým vysoce kvalifikovaných pracovníků různých specializací. Aby byl další výklad snadněji pochopitelný, uvedeme na třech následujících obrázcích konceptuální model tvo
rby IST.Obr. 3
je celkovým modelem tvorby informační strategie. Z modelu je zřejmé, že tvorba IST se skládá ze tří hlavních skupin činností:Popis a hodnocení současného stavu charakterizuje silné a slabé stránky současných IS/IT podniku, určuje výchozí bod pro cestu za novým cílem a umožňuje též odhadnout náklady transformace.
Pro definování cílového stavu se využívá osm klíčových vstupních materiálů:
Cílový stav IS/IT se určuje ve dvou úrovních. První úrovní je
globální architektura IS/IT, která určuje “tvar celé stavby”, její hlavní stavební kameny a vzájemné vazby těchto kamenů. Druhá úroveň rozpracovává globální architekturu z osmi dílčích pohledů, kterými jsou:Návrh cest transformace současného stavu IS/IT do stavu budoucího definuje jednotlivé informatické projekty (tj. určuje jejich obsah, finanční a pracovní nároky a dobu realizace) a určuje pravidla vývoje a provozu IS/IT.
Jak vidíme na Obr. 4
, můžeme se na informační strategii dívat i jako na reengineering podnikových IS/IT. Na základě výsledků globální strategie se odvodí cíle IS/IT a současně se provede první fáze BPR, která navrhne hlavní principy průběhu podnikových procesů tak, aby podnikové procesy podporovaly dosažení podnikových cílů. Analýza současného podnikového informačního systému a analýza aplikačního software (ASW) dostupného na trhu určí, kde současný IS nedokonale podporuje nové procesy, a dále určí, který ASW je možné získat na pokrytí bílých míst. Na základě těchto informací se navrhne globální architektura informačního systému podniku a určí se, které její stavební kameny vzniknou:Dle možností jednotlivých stavebních kamenů (tj. dle předpokladů o podnikových procesech, na základě kterých byly jednotlivé stavební kameny vytvořeny) proběhne druhá fáze BPR (na obrázku je označena jako BPR’). V této fázi se dříve nahrubo navržené procesy upřesní (přizpůsobí) podle funkcí odpovídajícího ASW.
Poslední koncept, který je součástí konceptuálního modelu informační strategie je koncept, který objasňuje postup od podnikových cílů až po návrh jednotlivých informatických projektů - viz
Obr. 5. Ze SWOT faktorů, z cílů podniku, z analýzy trendů IS/IT, z analýzy stavu IS/IT podniku a z analýzy stavu IS/IT konkurence se nejprve odvodí podniková vize IS/IT a z ní cíle podnikového IS/IT. Ze všech výše zmíněných zdrojů se pak odvodí požadavky na IS/IT. Požadavky na IS/IT se ještě rozšíří o výsledky první hrubé fáze BPR. Přitom více SWOT faktorů, cílů atd. může směřovat na jeden společný požadavek na IS a naopak jeden SWOT faktor, jeden cíl atd. může vést na několik různorodých požadavků.Například požadavek “přesná evidence všech kontaktů se zákazníkem” může být odvozen:
Prioritu, resp. váhu každého požadavku můžeme odvodit tak, že sečteme priority všech SWOT faktorů, cílů, příp. procesů, které na daný požadavek vedou. Porovnáním těchto součtů získáme priority jednotlivých pož
adavků.Z požadavků se dále odvozují funkce informačního systému. Podobně, jako tomu bylo v předcházejícím případě, i zde je mezi požadavky a funkcemi IS vztah M : N (jeden požadavek může vést na více funkcí IS a jedna funkce IS může být odvozena z více požadavků).
Například výše uvedený požadavek může vést na následující funkce informačního systému:
Podobně, jako v předcházejícím případě, můžeme i zde odvodit z priorit požadavků priority funkcí informačního systému.
V dalším kroku se porovnají požadované funkce IS s funkcemi současného IS a s funkcemi ASW dostupného na trhu. Z tohoto po
rovnání lze odvodit:Dosud nepokryté funkční oblasti jsou pak realizovány jednotlivými informatickými projekty. Priorita projektu je odvozena priorit funkcí, které patří do příslušné funkční oblasti.
Hovoříme-li o informační strategii jako o dokumentu, musí mít pochopitelně jako ostatní strategické dokumenty jasnou a přehlednou strukturu, a to i přesto, že musí zachytit řadu vzájemně provázaných d
imenzí. Na Obr. 6 je zachycena struktura informační strategie tak, jak ji doporučuje metodika MDIS.Dokument informační strategie je rozdělen do tří částí, které se liší podrobností pohledu na IS/IT. První část “Shrnutí” aplikuje nejhrubší pohled na IS/IT. Shrnuje, obvykle pro účely vrcholového managementu, základní závěry a doporučení strategie. Její rozsah je cca 5 - 8 stran.
Text hlavní části strategie je rozdělen do čtyř oddílů. První charakterizuje zdroje, cíle a východiska zpracování IST. Čtenář na základě těchto informací může posoudit, zda řešitelé měli k dispozici všechny podstatné informační zdroje pro vypracování strategie. Může také posoudit kvalitu řešitelského týmu. Druhý oddíl je analýzou a hodnocením současného stavu IS/IT v podniku a ve světě, třetí je návrhem cílového stavu IS/IT a čtvrtý popisuje způsob transformace ze současného do cílového stavu. Hlavní část obsahuje pouze klíčové informace, které jsou nutné pro pochopení IST jako celku. Její rozsah je cca 80 - 120 stran textu.
Poslední částí IST jsou přílohy. V této části jsou umístěny podrobné informace týkající se jednotlivých analýz a návrhů. Podle velikosti podniku a rozsahu jeho IS/IT může mít tato část rozsah od několika desítek až do několika stovek stran.
Popis struktury IST možná vyvolává dojem, že se jedná o dokument, jehož tvorba musí vyžadovat roky práce”. Nemusí! Pořád musíme mít na paměti, že cílem při strategickém řízení IS/IT není sepsání zprávy, ale pozitivní změna v oblasti IS/IT.
Svět i hospodářské prostředí se vyvíjí čím dál rychleji. Kdo dlouho plánuje a pomalu uskutečňuje změny, tomu obvykle “ujede vlak”. Proto při tvorbě nové nebo výrazně inovované IST je rozumnou dobou tvorby IST cca tři měsíce.
Vypracováním strategie strategické řízení nekončí, ale začíná. Nebo přesněji řečeno, strategické řízení IS/IT je kontinuální proces, ve kterém vypracování strategie je jedním z významných milníků. V mezidobí mezi uko
nčením tvorby jedné verze strategie a zahájením tvorby další verze strategie slouží jako podklad pro strategická rozhodnutí. Obsah strategie se i v tomto období upravuje, a to jednak proto, aby se zachytily změny, které nastaly, a jednak se strategie doplňuje v těch partiích, na které v hlavním období tvorby nebyl čas, ale později se ukázala jejich potřeba.Řešitelem IST je obvykle tým složený z vrcholových pracovníků podniku, informatiků podniku a z externích konzultantů. Není vhodné, aby IST byla vytvořena pouze externí organizací. Hlavním důvodem je, že IST musí měnit genetickou informaci podniku. Této změny nelze dosáhnout dodávkou mnohastránkového dokumentu. Žádoucí změny genetického kódu organizace se dosáhne pouze "dodávkou" nových znalostí a nového hodnotového systému formou diskusí mezi externími konzultanty a pracovníky podniku, š
kolením a řídícími zásahy vedení podniku.Ideální je, když výše popsaný tým má cca 6 až 8 členů a když v jeho čele stojí ředitel informatiky, nebo není-li v podniku tato funkce vytvořena, pak některý z odborných ředitelů podniku, pod jehož pravomoc informat
ika spadá.Jak už bylo naznačeno dříve, výše uvedený obsah informační strategie je nutné chápat jako maximální. Při plánování tvorby strategie je třeba rozhodnout, které z výše uvedených částí je možné vynechat, resp. odložit na pozdější dobu. Vždy však musí platit, že IST pokrývá celý podnik, všechny jeho lokality, pobočky a předměty činnosti. Jinak by IST nemohla zajišťovat integritu celého IS/IT podniku.
Informační strategie nesmí na druhé straně zabíhat do přílišných detailů, a to zejména v části týkající se plánovaných IT. Informační technologie se vyvíjejí tak rychle, že by IST detailně popisující budoucí IT zastarala příliš brzy. Detailní specifikaci IT je proto vhodné nechat až na jednotlivé naplánované projekty.
Plánovací horizont, pro který informační strategie navrhuje cílový stav IS/IT je cca dva až tři roky.
Změny informační strategie můžeme rozdělit do dvou skupin na kontinuální a periodické. Kontinuální změna nastává když:
Periodická změna vytváří novou verzi informační strategie. Tato nová verze reaguje jednak na změny v hosp
odářském prostředí, na změny podnikových cílů a na změny v potenciálu dostupných informačních technologií a služeb. Nová verze by se měla zpracovat vždy když:Informační strategie se využívá zejména při následujících podnikových aktivitách:
Literatura:
[ANG91] Angel,I.O., Smithson,S.: Information Systems Management - Opportunities and Risks, Macmillan, 1991
[CAS88] Cash, J.,I., McFarlan,F.,W., McKeney,J.,L.: Corporate Information Systems Management, Harvard University, 1988
[DON94] Donovan,J.J.: Business Re-engineering with Information Technology, Prentice Hall, 1994
[EAR89] Earl,M.J.: Management Strategies for IT, Prentice-Hall, 1989
[VOR 97] Voříšek J.: Strategické řízení informačního systému a systémová integrace, Management Press, Praha, 1997
[WAR94] Ward,J.: Information Systems - Delivering Business Value?, Proceedings of 4th Annual BIT Conference "Information Systems - Delivering Business Value?", Manchester Metropolitan University, 1994