Systémová integrace v kooperativní společnosti
Jiří Voříšek, Jan Pour
publikováno: prosinec 1997
Anotace: Příspěvek se zabývá globálními trendy hospodářského a informačního prostředí a jejich dopady na strategické řízení IS/IT a na systémovou integraci. Systémová integrace se zde chápe jako model řízení vývoje a provozu komplexního informačního systému v podmínkách vysoce heterogenních produktů a slueb IS/IT. Trendy směřují k vytváření aliancí specializovaných subjektů a vedou ke konkurenčnímu prostředí nové kvality - konkurenci aliancí - s výrazným posilování kooperace uvnitř aliancí. Tento posun bude mít výrazný vliv na charakter informačních systémů a na jejichrřízení, a to zejména na strategické úrovni (tj. výrazně ovlivní principy tvorby informační strategie).
Klíčová slova: kooperativní společnost, systémová integrace, informační strategie, architektura IS/IT, aplikační software, řízení informačních systémů
Úvod
Žijeme ve vzrušující etapě informačního věku, ve které nové možnosti komunikací a stále se rozšiřující paleta aplikací informačních systémů a informačcních technologií (IS/IT) mění nás i naší společnost. Počítače se staly jednou z nejoblíbenějších hraček našich dětí, informační technologie nám umožňují telefonovat z procházky parkem partnerovi do jiného světadílu, elektronický obchod mění jak naše zvyklosti v roli zákazníků, tak organizaci obchodních firem a jejich logistické řetězce. Tak bychom mohli pokračovat do nekonečna... Jednou z výrazných změn společnosti, ke které upřeme pozornost v tomto příspěvku, je rust kooperace ekonomických subjektů a změna charakteru této kooperace. Změny jsou natolik markantní, že můžeme hovořit o kooperativní společnosti.
Příspěvek si neklade za cíl předložit novou metodu, techniku, či nástroj pro řešení současných problémů, ale je pokusem o pohled do budoucna. Ekonomický i společenský čas se oproti astronomickému času neustále zrychlují, budoucnost se nám dnes přiblizuje mnohem rychleji, než tomu bylo před deseti nebo dokonce padesáti lety. Pohled do budoucna před nás staví řadu provokujících otázek:
Nová kvalita konkurence - kooperativní společnost
Vývoj ve společnosti směřuje od „klasické nestrukturované" konkurence ke konkurenci nové kvality, ke konkurenci aliancí, v jejichž rámci se naopak výrazně posiluje kooperativnost. Rozsah kooperací roste nejen v lokálním, ale zejména v globálním měřítku.
Jen v oblasti informačních technologií a informačních sluzeb vzniklo v posledních několika letech řada významných aliancí:
Vytvářejí se i aliance menších subjektů zaměřené na specifické služby zákazníkům. V České republice například v roce 1996 vznikla aliance Českých aerolinií, Kongresového centra, hotelového řetězce City Hotels Group a firmy Guarant, která poskytuje služby při pořádání kongresů a banketů. Aliance je zaměřená na nabídku komplexních služeb při zajištování kongresů a konferencí.
Společným rysem všech aliancí je, ze zúčastnění partneři přinášejí do aliance své silné stránky a své zdroje, kterými ostatní partneři nedisponují. Vzájemnou kooperací tak partneři výrazně posilují svoji konkurenceschopnost. Růst kooperací a vznik aliancí je podmíněn řadou ekonomických, technologických i sociálních důvodů:
Specifickou oblastí kooperací v globálně pojímaném světě je kooperace vysokých škol a vědeckých týmů. Pro vědecké týmy na vysokých školách již dlouhou dobou nejsou národní a kulturní hranice překážkou vzájemné kooperace. Stejně tak, jako v rozvoji Internetu, jsou kooperace mezi vysokými školami předobrazem kooperací v ekonomice. Pro kooperaci těchto týmů není významné, zda sídlí v jedné lokalitě nebo zda mluví stejným národním jazykem. To, co je vede ke spolupráci, není ani příkaz shora. Hlavním motivem, spolupráce je sdílení společných vizí o budoucnu.
Vytváření strategických aliancí a kooperujících týmů není jediným rysem kooperativní společnosti. Jejím dalším rysem je růst významu outsourcingu. Moderní firmy jiz opustily neefektivní strategie rozsáhlé diverzifikace svých produktů a aktivit, snaží se soustředit na relativně úzkou oblast činnosti, ve které mají nejlepší předpoklady pro konkurenceschopnost. Ostatní činnosti se snazí vytěsnit za hranice podniku. Klíčovou otázkou zde je, jak najít toho nejvhodnějšího poskytovatele potřebné služby.
Třetím výrazným rysem kooperativní společnosti je permanentní vyhledávání nejvhodnějších dodavatelů produktů a sluzeb. Jen ten dodavatel produktu či služby, který v dané době je schopen plně uspokojit požadavky zákazníka má naději na výhodný obchod.
Kooperativní společnost - její nároky a důsledky
Nacházíme-li se na počátku kooperativní společnosti, logicky se vynořují otázky, jaké nároky bude tato společnost klást na jednotlivce i hospodářské subjekty v budoucnu a jaké další důsledky lze očekávat.
Jsme přesvědčeni, ze první podmínkou úspěšnosti jak jednotlivců, tak hospodářských subjektů je permanentní osvojování nových znalostí vytvořených jinými a tvorba vlastních znalostí. Podnětnými v tomto směru jsou například publikace Druckera [Drucker, 1993] [Drucker, 1994] a Donovana [Donovan, 1994], nebo vývoj takových firem jako jsou Microsoft, SAP nebo Netscape.
Druhou podmínkou je maximální flexibilita. Jak ukazuje jiz současnost, aliance nebudou mít dlouhého trvání. Zaniknou, jestliže se společná vize neukáže být dostatečně nosnou, respektive když se naplní poslání aliance. Ve stejné době ale bude vznikat mnoho nových aliancí. Kdy vytvořit alianci, s kým, za jakým účelem a za jakých podmínek bude jednou z klíčových otázek strategického řízení podniku.
Vysoká flexibilita bude pozadována i po jednotlivcích. Hospodářské prostředí se bude vyvíjet stále rychleji, řada odvětví a profesí zanikne, nová odvětví a profese budou vznikat. Přelévání pracovníků z odvětví do odvětví nebude zálezitostí desítek roků, tak jako tomu bylo s přeléváním zemědělců do průmyslu nebo průmyslových dělníků do služeb. Budeme muset být připraveni na to, ze za svůj produktivní věk několikrát změníme svoji profesi. Tomu bude muset odpovídat i naše vzdělávání, které neukončíme opuštěním střední nebo vysoké školy, ale které bude pokračovat celý život - viz například university 3. věku zaměřené na důchodce. Vzdělání se tak stane hlavní potřebou jednotlivce.
Třetí podmínkou úspěšného zapojení do kooperativní společnosti je informovat ostatní o znalostech, dovednostech a zdrojích, kterými disponuji a které nabízím. Jestliže je pravdivá vize Billa Gatese [Gates, 1995], že v blízké budoucnosti si nebudeme vybírat banku, lékaře, právníka nebo knihovnu zejména podle toho, že sídlí nedaleko, ale podle úrovně a ceny služeb, které nabízejí, pak klíčovou otázkou úspěšnosti poskytovatelů služeb bude vhodná forma nabízení a poskytování sluzby. Velmi rychlý rozvoj WWW technologií ukazuje, kterým směrem je třeba upnout pozornost.
WWW servery řeší technologickou stránku věci, neřeší však otázku "jak vybrat nejlepší produkt, resp. nejvhodnějšího poskytovatele služby". Problém spočívá v tom, ze doposud neexistuje u řady produktů a většiny služeb standardní množina parametrů, která by produkt či službu pro účely výběru dostatečně popsala. Vhodným příkladem standardizace charakteristik popisujících produkt je prodej elektroniky nebo automobilů. V případě osobního automobilu to jsou například: objem motoru, počet poháněných náprav, brzdový systém, vnitřní vybavení, maximální rychlost, spotřeba, cena automobilu, cena náhradních dílů a pojištění atd. Službou, ve které je dobře standardizována její charakteristika, je například hotelové ubytování. U obou zmíněných případů si jiz dnes lze představit program, který na základě námi zadaných pozadavků vybere z WWW stránek poskytovatelů produktu, resp. služby nejvhodnější typ automobilu a jeho prodejce, resp. nejvhodnější hotely pro naší dovolenou.
Půjde-li vývoj naznačeným směrem, pak má kooperativní společnost naději naplnit představu A. Smithe o "kapitalismu bez tření". Tímto pojmem označil A. Smith stav, kdy budou mít kupující vyčerpávající informace o nabízených komoditách a jejich cenách. Kvalita a cena produktu a služby se pak stanou neúprosným sítem pro zaostávající a neseriózní výrobce a poskytovatele služeb, protoze jejich dosavadní ochrana - vzdálenost jiných poskytovatelů od zákazníka a neinformovanost zákazníka - zanikne. Na Internetu budou zřejmě dostupné i zkušenosti jiných zákazníků s daným produktem či službou.
Další předpokládaný důsledek kooperativní společnosti zasáhne sociální oblast. Vysoké komunikační možnosti, změny v odvětvích a stále se rozšiřující formy virtuálních organizací a virtuálních týmů povedou k vylidňování měst. Jedno z hlavních poslání města jako koncentrátora pracovní síly pomine [Gates 1995].
Ve vyspělých zemích budou pokračovat masivní státem podporované investice do komunikační infrastruktury. Státu, který svoji komunikační infrastrukturu zanedbá, se budou vyhýbat investoři, protoze špatná komunikační infrastruktura bude brzdit jak kooperace, tak obchod.
Důsledky výše naznačených změn se nutně projeví i v legislativní oblasti. Bude třeba modifikovat autorské právo, aby podporovalo nové formy poskytování licencí intelektuálního vlastnictví (dálkové využívání znalostních a informačních databází, publikací, filmů, obrazů,...). Globálně provozovaný elektronický obchod bude vytvářet tlak na standardizaci obchodních a dalších zákonů v různých zemích.
Změny budou pokračovat i na vysokých školách. Bude se posilovat kooperace vysokých škol v pedagogickém procesu. I velké univerzity nebudou mít odborníky na všechny oblasti. Bude proto růst cirkulace pedagogů a vzájemné poskytování učebních materiálů.
Kooperativní společnost - nová kvalita informačních systémů
Jak jsme ukázali informační technologie a jejich aplikace mají výrazný vliv na posuny ve společnosti. Tyto posuny se nutně budou zpětně promítat do zcela nových požadavků na informatiku. Stojíme tedy před otázkou, "jakými změnami budou muset projít vlastní informační technologie".
Otevřené architektury IS/IT
Pro kooperující subjekty bude stále důležitější nalézt odpovídající úroveň provázanosti jejich informačních systémů. I při úzkém propojování IS/IT kooperujících partnerů bude muset být současně zachován privátní charakter podstatné části informačního systému a jeho vysoká bezpečnost. Předpokládáme, že bude muset jít o vyšší úroveň informačních vazeb, než je tomu dnes v oblasti klasického EDI nebo elektronického obchodu. Jde tu např. o informační podporu kooperace při vývoji nových výrobků, rozvoji marketingových aktivit, koordinaci výrobních plánů apod.
Tato úvaha nás vede k představě „otevřených architektur informačních systémů", a to nejen technologicky, ale i aplikačně. Informační systémy kooperujících partnerů se při zahájení kooperace propojí, po ukončení kooperace opět odpojí. Bude tak docházet k časově omezené integraci různých informačních systémů různých firem. Otevřenost je samozřejmě vždy relativní a neznamená přístup k čemukoli a jakkoli. Je dána těsností kooperačních vazeb. Možnosti přístupu k jednotlivým objektům se liší podle intenzity, významu a rozsahu kooperace mezi kooperujícími subjekty. Právě definování a sledování takovýchto „pásem otevřenosti" je, podle našeho názoru, jedním z klíčových problémů návrhu architektur nových informačních systémů. Tento problém se kromě bězných technologických otázek provozní bezpečnosti promítá také do organizačních a ekonomických hledisek provozu informačního systému (např. kdo a jak bude za jednotlivé datové a aplikační zdroje zodpovědný, jak se budou řešit podíly na nákladech jednotlivých subjektů apod.).
Otevřené architektury informačních systémů budou koncipované se základní ideou schopnosti kooperovat s okolím, tzn. přijímat nabízené sluzby a zdroje a současně, coz je ještě důležitější, své služby a zdroje poskytovat. Chceme zde zdůraznit termín služby. Nejde tu pouze o zpřístupnění vlastních informací (např. pomocí WWW) svým partnerům. Uvedené řešení chápeme ve smyslu poskytnutí nebo sdílení aplikace (aplikačních modulů a dat), např. při řešení výrobní technologie, plánování a sledování průběhu zakázky, přípravy marketingové strategie, nabídkových dokumentů apod. Naznačené formy spolupráce na bázi informačních technologií jiz dnes existují. Internet pro ně vytvořil celosvětový prostor.
Nutnost aplikační otevřenosti a dočasné integrace informačních systémů přinese změny globální architektury IS/IT. Klasický trojúhelník nebo pyramida architektury informačního systému se bude muset změnit. Otázku „jak" však necháváme na tomto místě otevřenou.
Individualizace úloh IS
Otevřené architektury informačních systémů a různorodost subjektů, kterým slouží, nás vedou k další úvaze, kterou jsme vyjádřili trendem k individualizaci úloh v informačních systémech. Na tento fenomén jiz upozornil Prof. Lundberg na konferenci BCS v Edinburghu v roce 1995.
Současný stav řešení informačních systémů lze charakterizovat takto:
V současné době jdou proti sobě dvě tendence - na jedné straně velké, vysoce integrované softwarové balíky, s vysokou mírou obecnosti a šíří použití, které postupně vytvářejí de facto standardy v této oblasti (SAP R/3, BPCS, Baan, Oracle Financials). Tyto systémy se pak i přes všechny výše uvedené pozitivní posuny s větší či menší mírou obtížnosti přizpůsobují konkrétním potřebám uzivatele. S jistou mírou nadsázky můzeme říci, ze standardní softwarové balíky spíše formují „standardního uživatele", než by se pružně přizpůsobovaly požadavkům jednotlivých uživatelů.
Na druhé straně je patrná tendence k podstatně vyšší míře individualizace, resp. unikátnosti jednotlivých aplikací informačního systému, a to nejen mezi jednotlivými ekonomickými subjekty, ale i v rámci nich. Tento směr je, dle našeho názoru, ovlivňován následujícími faktory:
Výše uvedené faktory nás vedou k závěru, ze aplikační úroveň informačního systému se bude vracet od rozsáhlých, vysoce parametrizovatelných monster ke specializovaným, vzájemně propojitelným aplikacím. Dá se přitom předpokládat, ze podobně, jak tomu jiz je v případě hardware, tak i v případě aplikačního software bude IS podniku sestaven ze vzájemně kooperujících softwarových komponent dodaných různými výrobci.
Domníváme se, ze specializované aplikace budou navíc pruznější i ve vyuzívání externích datových zdrojů a sluzeb. Podle našich představ umozní i podstatně snadnější kooperace s externími subjekty tak, jak jsme se o tom zmínili v předchozím paragrafu.
A jedna poznámka na závěr - takový vývoj v aplikacích se nám jeví i jako nová šance pro české softwarové domy...
Systémová integrace v kooperativní společnosti
Systémová integrace
Předchozí paragrafy měly vytvořit podklad pro naše závěrečné úvahy, které v tomto článku pokládáme i s ohledem na zaměření konference, za klíčové. To znamená, měli bychom hledat odpovědi na otázku, jak se bude vyvíjet systémová integrace a systémoví integrátoři v příštím období. Je zcela evidentní, ze nemůze jít o jednoznačná doporučení nebo závěry, nebot míra pravděpodobnosti v odhadu vývoje v IT je vzdy velmi nízká.
Systémovou integraci budeme i nadále pokládat za model řízení vývoje a provozu informačního systému s těmito charakteristikami:
Posuny nastanou i v organizaci systémové integrace a v roli systémového integrátora:
Systémová integrace - informační strategie konce 90. let
Pro název posledního paragrafu našeho příspěvku jsme zvolili jiz tradiční podtext názvu konference. Nejde tu jen o slovní hříčku, ale o zdůraznění významu řešení celkového konceptu informačního systému, který v prostředí stále se zvyšujícího tempa hospodářských i technologických změn a rozšiřující se nabídky hardwarových a softwarových produktů, nabývá stále větší naléhavosti Tuto část považujeme i za návrat k praktickým doporučením pro řízení informačních systémů v současné době.
Řešení a využití informačních strategií v řízení informačních systémů v našem pojetí vychází z těchto hlavních principů:
Cíle a způsob řešení:
Způsob užití:
Doba řešení:
Řešitelé:
Konceptuální model IST:
Strategické řízení IS/IT a tvorba jeho hlavního výstupu - informační strategie jsou dosti náročné činnosti, které vyzadují tým vysoce kvalifikovaných pracovníků různých specializací. Aby byl další výklad snadněji pochopitelný, uvedeme na následujících obrázcích konceptuální model tvorby informační strategie. Obr. 1 je celkovým modelem tvorby informační strategie. Z modelu je zřejmé, ze tvorba IST se skládá ze třech hlavních skupin činností:
Popis a hodnocení stávajícího stavu charakterizuje silné a slabé stránky stávajících IS/IT, určuje výchozí bod pro cestu za novým cílem a umožňuje téz odhadnout náklady transformace.
Pro definování cílového stavu se vyuzívá osm klíčových vstupních materiálů:
Cílový stav IS/IT se určuje ve dvou úrovních. První úrovní je globální architektura IS/IT, která určuje „tvar celé stavby", její hlavní stavební kameny a vzájemné vazby těchto kamenů. Druhá úroveň rozpracovává globální architekturu IS/IT z osmi dílčích pohledů a jejich vzájemných vazeb. Těmito pohledy jsou:
Návrh cest transformace stávajícího stavu IS/IT do stavu budoucího definuje jednotlivé informatické projekty (tj. určuje jejich obsah, finanční a pracovní nároky a dobu realizace) a určuje pravidla vývoje a provozu IS/IT.
Druhý koncept, který je součástí konceptuálního modelu informační strategie je koncept, který objasňuje postup od podnikových cílů az po návrh jednotlivých informatických projektů - viz Obr. 2. Ze SWOT faktorů, z cílů podniku, z analýzy trendů IS/IT, z analýzy stavu IS/IT podniku, z analýzy stavu IS/IT konkurence a z analýzy stavu IS/IT rozhodujících obchodních partnerů se nejprve odvodí podniková vize IS/IT a z ní cíle podnikového IS/IT. Ze všech výše zmíněných zdrojů se pak odvodí pozadavky na IS/IT. Pozadavky na IS/IT se ještě rozšíří o výsledky první hrubé fáze BPR. Přitom více SWOT faktorů, cílů atd. můze směřovat na jeden společný pozadavek na IS a naopak jeden SWOT faktor, jeden cíl atd. můze vést na několik různorodých pozadavků. Potom, co jsou shromázděny všechny pozadavky na IS/IT, odvodí se z nich funkce cílového stavu informačního systému. Funkce, které dosud nejsou pokryty stávajícím informačním systémem se realizují jednotlivými informatickými projekty. Priority projektů se odvozují analogickým způsobem.
Závěr
Autoři jsou přesvědčeni, ze současný vývoj hospodářského prostředí vede ke kooperativní společnosti. Kooperativní společnost bude klást nové požadavky jak na hospodářské subjekty, tak na informační systémy a informační technologie, které budou podporovat podnikové procesy a dosažení podnikových cílů. Změny se budou týkat i strategického řízení informačního systému, pojetí systémové integrace a služeb systémového integrátora. Některé z očekávatelných změn byly charakterizovány v tomto příspěvku. Vývoj v následujících dvou az třech letech teprve ukáze, zda zde popsané vize budou naplněny, či zda se bude vývoj ubírat jiným směrem.
Literatura
Donovan, J.J.: Business Re-engineering with Information Technology, Prentice Hall, 1994
Drucker, P.F.: Postkapitalistická společnost, Management Press, Praha, 1993
Drucker, P.F.: The Theory of the Business, in Harward Business Review, Sept.-Oct. 1994
Gage, G.: Umění architektur informačních systémů, CW, 1993
Gates B: The Road Ahead, Viking Pengium, New York, 1995, český překlad: Informační dálnice, Management Press, Praha, 1996
Gričar,J. Novak,J. (ed.): EDI and IOS , Electronic Commerce, Electronic Partnership, proceedings, Bled, 1995
Grimm,U., Sokolowsky,P.(ed.): Strategische Fuhrungsinformationssysteme, Gabler, Wiesbaden, 1995
Hill,Ch.V.L., Jones,G.R.: Strategic Management - An Integrated Approach, Houghton Mifflin Co., 1992
Karlach, P. Component Based Development, Systémová integrace, Praha, 1996
Kolektiv: Information Technology Trends in Central and Eastern Europe, Deloitte and Touche, 1995
Míka, E.: Kam se vyvíjí systémová integrace?, přednáška na semináři "Co je a co není systémová integrace", ČSSI, Praha, říjen 1996
Pour, J.: Perspektivy systémové integrace, Konference SI’93, Praha 1993
Pour, J. Aplikační software, VŠE, 1996
Saxena,K.B.C., Wagenaar,R.W.: Critical Success Factors of EDI Technology Transfer: A Conceptual Framework, ECIS Conference, Atheny, 1995
Stock,P.: Business needs drive EIS, Consultants´Conspectus, 2/95
Svoboda, J.: Trh systémové integrace v roce 2000, Systémová integrace'95, sborník mezinárodní konference, ČSSI, Praha, 1995, 43-56
Voříšek, J., Pour, J.: Otazníky systémové integrace, Computer world, 1996
Voríšek, J.: Strategické řízení informačního systému a systémová integrace, Management Press, Praha, 1997
Watson,H.J., Rainer,R.K., Houdeshel,G.: Executive Information Systems, John Wiley, 1992