Scénář 2 : NÁKUP
Doporučené hodnoty |
|
Prodejní
organizace |
0001 |
Cesta odbytu |
01 |
Obor |
07 |
Zadavatel
zakázky |
1000 |
Závod |
1000 |
Sklad |
0001 |
Dodavatel |
1003 |
Nákupní
organizace |
1000 |
Účetní okruh |
CZ01 |
Expediční
středisko |
1000 |
Sklad (Warehouse Management) |
010 |
Použité transakce v oblasti nákupu:
1. ME51 – ruční založení požadavku na
objednávku – požadujete dalších 80 ks vašeho zboží
2. ME21 - založení objednávky s referencí na
požadavek na objednávku
po každém kroku kontrola transakcí MD04
3. MIGO – příjem materiálu
4. MIRO – příjem faktury za dodaný
materiál
Kontrolní bod scénáře: Účetní doklad
faktury v transakci MIR4
Doplňující popis vybraných souvisejících
transakcí:
Transakce MD04 - překlopení požadavku na objednávku
(POBJ) na objednávku
9. MD04 - překlopení požadavku na
objednávku (POBJ) na objednávku |
- alt. přímo
z ME21N (vyhledávání dokladů), doplnění dodavatele a ceny |
Nákupčí požadavek na objednávku (PožObj) převezme a vytvoří z ní "rozjednanou"
objednávku (RozObj), která bude odeslána
dodavateli. Stejně jako v minulém kroku je transakce MD05 pouze vstupní
branou do transakce jiné - ME21N, která je tentokrát ale mnohem
"robustnější". Představuje totiž nové komplexní prostředí pro
správu objednávek s poměrně rozsáhlými možnostmi. Co se nemění je nulový
dopad do účetnictví. Objednávka hraje v nákupu podobnou roli jako zakázka v
prodeji. Agreguje do sebe všechny informace potřebné pro další kroky a tvoří
tak základ pro zpracování celého procesu. Vedle povinného co, od koho, kdy a
za kolik určuje například také, zda se bude objednávané zboží přijímat na
sklad nebo půjde přímo do spotřeby. |
|
Vstupy z
role (NÁKUPČÍ): nákupní
organizace: 1000, skupina nákupu: 001 |
Vstupy z
dokladu: dodavatel: 1003 cena: nižší než
v zakázce |
- na vstupní obrazovce (k MD04)
vyplňte Materiál a Závod. V dispozičním seznamu si
najděte svůj požadavek na objednávku a dvojklikem
nebo ikonkou Detaily k prvku se přepněte na obrazovku s detailními
informacemi. Konverze požadavku na objednávku se provede stisknutím
tlačítka Objednávka. Alternativně by šlo přímo spustit transakci ME21N
a nalézt si svůj POBJ tak, jak by to dělal nákupčí v praxi. To ale chce
trochu víc zkušeností. - na obrazovce Založení objednávky
už jste v transakci ME21N. V levé části obrazovky máte Přehled dokladů z
oblasti nákupu vyhledaný a uspořádaný podle určitých kritérií (pokud jej
nevidíte stiskněte tlačítko Přehled dokladů vypnout/zapnout, které jej
zobrazuje a schovává). Transakce MD04, ze které jste sem přišli, vám do něj
automaticky načte váš požadavek do složky Open
requisitions. Vyberte jej a stiskněte
ikonku Převzetí (kousek nad ním), která z něj vytvoří objednávku.
Pokud je zde požadavků více, nezapomeňte pracovat s tím svým. - v pravé části obrazovky se vám teď
zobrazila vyplněná objednávka. Systém vás postupně upozorní na pole, která
musíte vyplnit. Zadejte Nákupní organizaci (na záložce Data
organizace) a stiskněte Enter. Totéž
proveďte i s Dodavatelem a Cenou netto materiálu (je bez
DPH - daně jsou až záležitostí faktury). Po doplnění tohoto údaje zmizí
červený semafor v poli Status položky a doklad je kompletní.
Objednávku vytváříme s velkým předstihem před požadovaným datumem dodání
(vzpomeňte si na navrhovaný datum uvolnění POBJ), takže by se ani nemělo
zobrazit hlášení o možném nestihnutí termínu. Doklad uložte tlačítkem Uložení
a opište si jeho číslo. |
|
Kontrolní
bod: - v MD04, kam se po uložení objednávky
vrátíte, stiskněte tlačítko Aktualizace. Váš dispoziční prvek se z PožObj změní na RozObj.
Alternativně si můžete prohlédnout vytvořenou obejdnávku Volitelné
kroky: - objednávka obsahuje ještě celou řadu
dalších údajů, které si můžete prohlédnout. Je to o něco jednodušší než v
zakázce, protože záložky pro hlavičku i vybranou položku jsou přímo na
základní obrazovce. Projděte si například cenové podmínky. |
|
Výstup: objednávka: ME23N zobrazení, ME22N změna (poslední
založený doklad se automaticky načte do transakce, pokud ne, použijte tlačítko
Jiný doklad) aktualizovaný
dispoziční seznam: MD04 aktualizovaný
požadavek na objednávku:
ME53 (tlačítko Statistika všeobecně - pro celý doklad i pro položku) |
|
Zapište
si: číslo
objednávky |
Transakce MIGO - příjem materiálu na sklad
10. MIGO - příjem materiálu na sklad |
Cíl:
naskladnění materiálu, účetní doklad |
Tímto krokem do procesu zapojujeme další
osobu a tou je skladník. Ten přijímá na sklad výrobky od dodavatele a protože
má k dispozici vytvořenou objednávku, tak vlastně jen potvrzuje, že dodávka
došla v požadovaném množství a kvalitě. Nemusí se vůbec zajímat o její cenu.
Také to umožňuje velmi pružně kontrolovat jednotlivé dodávky a eliminuje
nutnost ručního opisování údajů. Lépe se tak také hlídají množstevní a časové
tolerance. Příjem materiálu se vždy provádí na konkrétní sklad a do
konkrétního druhu zásoby (volně použitelná, v kontrole jakosti, blokovaná.
Zároveň se vyhotovuje účetní doklad o tomto skladovém pohybu (tradiční účetní
už provede jen "kontrolu"). |
|
Vstupy z
role (SKLADNÍK): závod: 1000,
sklad: 0001 |
Vstupy z
dokladu: druh pohybu:
101 datum účtování:
otevřené účetní období |
- na obrazovce Příjem materiálu k
objednávce si nevšímejte levé části okna, která na rozdíl od ME21N
neslouží k vyhledávání nezpracovaných objednávek, ale obsahuje seznam
naposledy zpracovaných dokladů (dá se de/aktivovat tlačítkem Potlačení
přehledu/Přehled aktivní). V levé levé
části okna zkontrolujte, zda máte v prvním padacím menu vybránu operaci Příjem
materiálu a v druhém správně nastavenu referenci na Objednávku. Do
pole hned za ní vyplňte číslo objednávky (další pole by sloužilo pro výběr
položky a není nutné jej vyplňovat) a stiskněte tlačítko Provedení nebo
Enter. - na záložce hlavičky Všeobecně
vidíte přehled položek, které se zkopírovaly z objednávky. Pokud vidíte i
detailní záložky k položce, tak je na chvíli zavřete tlačítkem Uzavření
detailních dat (vlevo). Změňte Datum účtování podle zadání a ke
každé položce doplňte Sklad. Množství v měrných jednotkách, Druh
pohybu a Druh zásob se doplnil automaticky. Položku schválíte
zaškrtnutím pole OK. Správnost dokladu si můžete ověřit tlačítkem Kontrola.
Objeví se hlášení s výsledkem a u každé položky se v poli Status objeví
semafor s jejich stavem. - pokud chcete vědět o dokladu více,
podívejte se teď na volitelné kroky. Pokud je doklad v pořádku stiskněte
tlačítko Účtování a opište si číslo materiálového dokladu. |
|
Kontrolní
bod: - prohlédněte si materiálový doklad. Na vstupní
obrazovce transakce MB03 (přímo z MIGO to nejde) zadejte číslo vašeho Materiálového
dokladu (případně použijte matchkód) a
stiskněte Enter nebo tlačítko Přehled.
Dostanete se na obrazovku s přehledem položek, kde vidíte vše podstatné.
Tlačítkem Účetní doklady si můžete prohlédnout dopad operace do
účetnictví. V tabulce dokladů označte řádku účetní doklad a dvojklikem se do něj přepněte. Můžete si opsat jeho Číslo. Volitelné
kroky: - jen přímo při vytváření příjemky: můžete
si prohlédnout detaily ke každé položce. Zobrazíte je tlačítkem Detailní
data (pokud už nemáte detailní záložky aktivované). Postupně si
můžete prohlédnout informace o Materiálu (dvojklikem
na jeho názvu se můžete dostat do transakce MM03 pro jeho zobrazení),
přijímaném Množství, organizačních údajích (záložka Tý) a objednávce (dvojklikem na
její číslo se dostanete do transakce ME23N pro její zobrazení). Vraťte se Zpět. - po vytvoření příjemky: zobrazení
účetního dokladu, případně kontrola stavu objednávky (viz výstup). |
|
Výstup: materiálový
doklad: transakce MB03
pro zobrazení jediného dokladu, nebo MB51 pro jejich seznam doklad) aktualizovaný
dispoziční seznam: v
MD04 příjmem materiálu zmizí nákupní dispoziční prvek, na skladě je teď
celé množství požadované zákazníkem účetní
doklad: nejlépe přes
transakci MB03 |
|
Zapište
si: číslo
materiálového dokladu (případně i číslo účetního dokladu) |
Transakce MIRO - založení došlé faktury
11. MIRO - založení došlé faktury |
Cíl: založit
fakturu včetně DPH |
Logistická likvidace faktur na straně
nákupu považuje fakturu stejně jako prodej za logické pokračování nákupního
procesu a proto ji vždy zakládá s referencí na některý jiný nákupní doklad,
nejčastěji na objednávku. Je ale mnohem flexibilnější, protože
tentokrát do systému evidujeme doklady získávané zvenčí. Dodavatel nám může
například vyfakturovat jen část dodávek, uvést výhodnější ceny nebo vyúčtovat
dodatečné náklady. S tím vším musí systém počítat. Pokud není v dokladech
stanoveno jinak, není tedy nutné, aby jí předcházel příjem materiálu. Operaci
provádí nákupčí a je pro něj posledním krokem scénáře. Stejně jako příjem
materiálu je i faktura účetní operací. Do modulu finančního účetnictví se
automaticky zkopíruje jako tzv. RV doklad (s jiným číslem). |
|
Vstupy z
role (NÁKUPČÍ): účetní okruh:
CZ01 nákupní
organizace: 1000, skupina nákupu: 001 |
Vstupy z
dokladu: datum faktury:
dnešní datum datum účtování:
otevřené účetní období částka: to, co
se převezme z dokladu |
- na vstupní obrazovce doplňte Účetní
okruh (pokud jste se systémem pracovali delší dobu, doplní se jej sám a
nebude vás vstupní obrazovkou obtěžovat). Ve vlastní obrazovce Založení
došlé faktury se v levé části obrazovky může objevit přehledové okno s
posledními zpracovanými fakturačními doklady nebo s přehledem všech
fakturačních dokladů pro určitý nákupní doklad. Tyto přehledy pro vaši práci
nepotřebujete a tak si jich nemusíte všímat (de/aktivují se tlačítky Struktura
objednávky aktivní a Zásoba práce otevřená) - v pravé horní polovině je několik
záložek se souhrnnými údaji z hlavičky faktury. Zkontrolujte si, že opravdu
zakládáte novou Operaci: faktura a vyplňte Datum faktury a
změňte Datum účtování podle pokynů ze zadání. Účetní okruh: CZ01 už
je vyplněn stejně jako některé další údaje. Do polí Částka a Částka
daně zatím nic nevyplňujte. Protože faktura vždy souvisí s nějakým dříve
vyhotoveným dokladem, který objednal to, co je teď fakturováno, je dalším
krokem "nakopírování" položek z jednotlivých nákupních dokladů do
faktury. - v pravé dolní (spíš střední) části
obrazovky máte seznam položek faktury. V padacím menu zkontrolujte, že
kopírujete údaje z Objednávky/plánu dodávek a do vedlejšího pole
zadejte její číslo (případně použijte matchkód s
poměrně komfortním vyhledáváním). Z dalšího padacího menu vyberte, co chcete
z objednávky převzít - Položky materiálu/služeb - a stisknutím Enteru je přeneste do faktury. Zároveň se
vám (vpravo nahoře) objeví okno s údaji o Dodavateli a jeho bankovním
spojení. - z nákupních dokladů se do jednotlivých
položek faktury natáhnou údaje o fakturovaném materiálu, množství a především
peněžních Částkách. Ty teď můžete zkontrolovat proti údajům ve faktuře
a případně je opravit. To je nutné v případech, kdy zákazník fakturuje jen
část dodávky (mění se i pole Množství) nebo uvádí jiné ceny. Dají se
doplnit i neplánované vedlejší náklady. V tomto scénáři se odchylky ve
faktuře nepředpokládají a tak není nutné nic měnit. - částky v položkách jsou uvedeny bez
DPH. Každá položka ale má svůj Znak daně, který determinuje sazbu DPH.
Zaškrtnutím přepínače Výpočet daně na záložce hlavičky Základní
data si teď můžete nechat DPH automaticky spočítat. Výsledek se doplní do
pole Částka daně na stejné záložce. Pokud by doklad obsahoval položky
s různými sazbami je připravena speciální záložka Daň. Vše by
samozřejmě šlo doplnit i ručně. - teď už zbývá jen doplnit celkovou Částku
faktury na záložce hlavičky Základní data. Toto pole musíte vyplnit
ručně. Systém vám ale dá nápovědu, protože vám průběžně v poli Zůstatek (vpravo
nahoře) počítá převis faktury - rozdíl mezi sumou položek a celkovou částkou.
Stačí tedy opsat tu hodnotu, která tam je a stisknout Enter.
Jakmile se faktura vyrovná, tj. pole Zůstatek obsahuje nulu (a ve
faktuře nejsou žádné další chyby), změní se semafor z červené na zelenou a
doklad může být zaúčtován. - pokud ještě chcete s dokladem
experimentovat podívejte se teď na volitelné kroky. Na závěr si opište
celkovou Částku faktury (budete ji potřebovat při platbě), stiskněte
tlačítko Účtování a poznamenejte si číslo faktury. Hlášení o blokování
se vztahuje pouze na automatickou a ne ruční platbu. |
|
Kontrolní
bod: - zobrazení faktury se provede pomocí
transakce MIR4. Ta se dá spustit buď přímo (na vstupní obrazovce se vyplní Číslo
fakturačního dokladu) nebo se může zavolat i z transakce MIRO pomocí menu
Fakturační doklad/zobrazení (poslední doklad se vám natáhne
automaticky). K účetnímu dokladu se prokliknete
tlačítkem Následné doklady. Označte si řádku účetní doklad a dvojklikem jej zobrazte. Opište si jeho Číslo dokladu (budete
je potřebovat při platbě) a vraťte se Zpět. Volitelné
kroky: - jen při zakládání faktury. tlačítko OP
v oblasti Dodavatel vám ukáže seznam všech otevřených (tj.
nezaplacených) položek, které máte k danému dodavateli. Jakmile uložíte
aktuálně zpracovávanou fakturu přibude sem položka další. Po stisknutí
tlačítka Simulace si můžete prohlédnout účetní případy, které
doklad vyvolá. Vlastní zaúčtování se dá provést i přímo odtud tlačítkem Účtování
(nezapomeňte ale na zapsání celkové částky faktury). - při zobrazení vytvořené faktury: v
transakci MIR4 si zkontrolujte blokaci pro platbu. V záložce hlavičky Platba
v poli Blokování platby byste viděli případný důvod blokace.
Nakonec si tlačítkem OP v oblasti Dodavatel ještě ověřte, že k
dodavateli přibyla vaše otevřená položka. |
|
Výstup: faktura: transakce MIR4 pro zobrazení, měnit
fakturu po zaúčtování nejde (v MIRO se ale dá uchovat bez zaúčtování), jde ji
jen v MIR4 stornovat účetní
doklad: nejlépe přes
transakci MIR4 aktualizovaná
objednávka: v transakci
ME23N si tlačítkem Jiná objednávka otevřete vaši objednávku (pokud se
vám nenatáhne automaticky). Nákup nemá zobrazení toku dokladů, ale pro každou
položku se automaticky generuje záložka Vývoj objednávky, kde je pro
každý příjem materiálu a pro každou fakturu (obojí se zde může při dílčích
dodávkách a dílčí fakturaci vyskytnout několikrát) doplněn jeden řádek se
všemi podstatnými údaji. V hlavičce pak můžete najít záložku se Statusem celého
dokladu. |
|
Zapište
si: číslo faktury,
celkovou částku, číslo účetního dokladu (viz kontrolní bod) |