2. 23 Tabulkový expert

Pomocníkem při vytváření tabulek nám mohou být dva experti - tabulkový a databázový. Mohou nám pomoci vytvořit tabulky pro očekávané (tj. předdefinované) situace. Nevýhodou je, že názvy všech položek jsou anglické a také případné kontroly vstupů odpovídají konvencím v zámoří.

Jak ale spustit tabulkového experta? Existuje několik cest. Při vytváření nové tabulky můžeme v dialogovém okně New Table (viz obr. 2-104 na následující stránce) zvolit tlačítkem Table Expert spuštění tohoto experta.

Ať již spouštíme experta libovolným způsobem, zobrazí se vždy stejné další dialogové okno. Ale ještě před zobrazením tohoto okna zmiňme i další možnosti, jak experta spustit.

Pokud je zobrazeno okno Perfect Expert, můžeme tabulkového experta spustit odklepnutím tlačítka Table.

Obr. 2-104: Volba způsobu tvorby nové tabulky - tabulkový expert

Další možností spuštění experta je zobrazení dialogového okna s experty - z menu Tools volíme příkaz Experts... V novém dialogovém okně zvolíme Table - poklepáním nebo vybráním a odklepnutím tlačítka Run Expert.

Obr. 2-105: Seznam expertů v Paradoxu

Nejvyšší čas si zobrazit první okno samotného experta.

Obr. 2-106: První dialogové okno tabulkového experta

Ve spodní části dialogového okna pomocí přepínače volíme, zda požadujeme zobrazit tabulky z oblasti obchodní (pracovní) - volíme Business nebo osobní - Personal. Podle zvolené oblasti se zobrazí šablony tabulek v seznamu Table templates. Z nich vybereme tu, která nejvíce odpovídá námi vytvářené nové tabulce. Rozhodovat nám může pomoci i seznam položek, které jsou dostupné pro zvolenou šablonu tabulky - v seznamu Available Fields. Pokud vybereme položku v hranatých závorkách, jedná se o několik sdružených položek - jsou vypsány pod seznamem modře (na obrázku jsme tak zobrazili položku celá adresa - [Full Address], která sestává z pěti dílčích položek - poslední se nezobrazuje). Vybranou položku musíme přenést do položek vytvářené tabulky - seznam nadepsaný slovy Fields in my table. K tomu na ní stačí poklepat nebo stisknout tlačítko se symbolem >. Pro přenesení všech položek použijeme tlačítko se dvěma symboly >. Zpět omylem vloženou položku vrátíme do seznamu dostupných položek poklepáním na ní, případně máme k dispozici dvě tlačítka se značkami < - jedním odstraníme jedinou (vybranou) položku, dvěma odstraníme položky všechny. Pod seznamem jsou dvě tlačítka určená ke změně pořadí - jejich popis je Change order - zpřístupní se pouze tehdy, má-li to smysl. Pokud nám nevyhovuje název položky, můžeme ji přejmenovat. Vybereme položku a v poli Edit name název změníme. Máme-li všechny položky v pravém seznamu, v pořadí a s názvy, které požadujeme, odklepneme tlačítko Next >. Zobrazí se druhé dialogové okno tabulkového experta.

Obr. 2-107: Druhé dialogové okno tabulkového experta

Jak jsme již při popisování tvorby tabulek uvedli, zpravidla vždy bychom měli používat oklíčované tabulky. Expert nám dává na vybranou tři možnosti. Pokud vybereme první, která je nazvána I want the expert to create a new field for use as the table's key, požadujeme po expertovi doplnit do struktury tabulky jako první novou položku (typu čítač - Autoincrement) a tu použít jako klíč.

Druhou možností je volit klíč sami - vybereme I want to define a key myself. Objeví se nové dialogové okno, ve kterém položky klíče určíme.

Třetí možností I don't want a key for this table přikazujeme klíč pro tabulku nepoužít.

Uvedli jsme, že zpravidla určíme klíč sami - volíme proto druhou možnost v dialogovém okně (viz předcházející obrázek). Proto se po odklepnutí tlačítka Next > objeví následujícím dialogové okno.

Obr. 2-108: Volba klíčové položky tabulkového experta

Z položek tabulky vybereme ty, které budou tvořit klíčové položky (k dispozici jsou již popsaná tlačítka - vložit nebo odstranit jednu položku, všechny položky a měnit pořadí).

V následujícím okně (viz obr. 2-109 na následující straně) můžeme zaškrtnout u všech položek, podle kterých se má třídit - budou podle nich vytvořeny sekundární indexy. Odklepnutím tlačítka Next > přejdeme do posledního dialogového okna tabulkového experta (viz obr. 2-110 na následující straně).

Nezbytné je pojmenovat novou tabulku - v poli nadepsaném textem Type a file name for the table. Existující tabulku můžeme nalistovat v adresářové struktuře po odklepnutí tlačítka Browse... a tím ji přepsat (objeví se jistící dialog - viz obr. 2-111 na následující straně).

Tabulka se vytvoří podle našich zadání, ale Paradox umožňuje ve spodní části posledního dialogového okna experta určit, jak se má po vytvoření tabulky pokračovat.

Obr. 2-109: Volba položek, podle kterých má být tříděno (sekundární indexy)

Obr. 2-110: Poslední dialogové okno tabulkového experta

Obr. 2-111: Jistící dialog před přepsáním existující tabulky

Jako první možnost je zobrazení tabulky a umožnění vstupu údajů - View the table and add data. Pomocí druhé možnosti opět můžeme ihned přidávat data do tabulky, ale nyní prostřednictvím vytvořeného formuláře - Add data to the table using a form (takto vytvořený formulář je nutné při uzavírání uložit do souboru, jinak o něj přijdeme). Pomocí poslední možnosti Edit the table's structure se zobrazí dialogové okno určené k definici struktury tabulky.

Po odklepnutí tlačítka Finish je tabulka vytvořena a pokračuje se podle volby v posledním dialogovém okně. Vytvoření tabulky oznámí hlášení experta.

Obr. 2-112: Hlášení o vytvoření tabulky

Pokud jsme požádali o vkládání dat, jsme již v editačním režimu a můžeme začít vyplňovat obsah tabulky. O této činnosti pojednáme ve třetí kapitole skript.

Pokud musíme vytvořit více tabulek, spustíme tabulkového experta znovu.



2. 24 Databázový expert

Databázový expert je podstatně komplexnější než tabulkový expert. Zatímco tabulkový expert nám dovolil vytvořit jednu tabulku, definovat klíče a případné sekundární indexy, pomocí databázového experta můžeme definovat celou aplikaci. To znamená nejen tabulky, ale i referenční integrity mezi nimi, formuláře, sestavy, dotazy a programový kód, prostřednictvím kterého celou aplikaci ovládáme.

Databázového experta spouštíme stejně jako tabulkového. Při zobrazeném okně Perfect Expert odklepneme Database experta, případně z nabídky expertů zobrazených v dialogovém okně zvolíme stejného experta. Pokud jsme nezakázali zobrazovat úvodní uvítací obrazovku Paradoxu, můžeme databázového experta spustit odtud (volíme Database Templates). Vždy se zobrazí první dialogové okno experta.

Obr. 2-113: Úvodní okno databázového experta

Pomocí zápisníkového uspořádání volíme typ vytvářené aplikace. K dispozici jsou tři typy - osobní (Personal), obchodní (Business) a podnikové (Corporate). Vždy se v seznamu zobrazí téma. Chceme-li se dozvědět o vybrané aplikaci (databázi) více, zaškrtneme pole View information about the selected database. Po odklepnutí tlačítka Next > se zobrazí popis vytvářené aplikace rozdělené do tří karet - tabulky (Tables), formuláře (Forms) a sestavy (Reports). V následujícím obrázku ukazujeme z Corporate aplikací Clipart Gallery.

Obr. 2-114: Popis zvolené databáze - tabulky

Obdobné informace se zobrazí i na kartě Forms a Reports (ty už neuvádíme, vyzkoušejte si sami).

V následujícím kroku můžeme upravovat tabulky zvolené databáze (viz obr. 2-15 na následující straně).

Upravovanou tabulku volíme v rozbalovacím seznamu Table. V seznamu nadepsaném slovy Fields in the table se můžeme seznámit s položkami, které expert do jednotlivých tabulek umístil. Do nerovnostních znamének jsou umístěny položky, které nemůžeme odstranit ani přejmenovat (klíčové a propojovací položky). Položky odstraňujeme ze seznamu pomocí přemístění do seznamu vpravo - seznam Fields to remove. A z tohoto seznamu je můžeme opět vrátit do položek tabulky (poklepání nebo tlačítka s nerovnostními znaménky). Přejmenovat položku (pro kterou je to samozřejmě povoleno) můžeme v poli Rename Field. Pokud nám nějaká položka ve struktuře tabulky chybí, přidáme ji po odklepnutí tlačítka Add Field... Položku volíme ze seznamu všech položek všech tabulek experta (viz obr. 2-116 na následující straně).



Obr. 2-115: Možnost úprav tabulek vybrané databáze

Obr. 2-116: Výběr položek pro přidání

Vysvětlení snad jen k tlačítku Show All vpravo dole. Rozepíše složenou položku (v hranatých závorkách).

Pokud se náhodou rozhodneme vrátit se k původní tabulce, stačí odklepnout tlačítko Restore Table (viz obr. 2-115). Veškeré naše úpravy budou odstraněny.

Po zkontrolování, přidání, přejmenování nebo odstranění položek můžeme pokročit k dalšímu dialogovému oknu experta.

Obr. 2-117: Umístění nové databáze

Do pole Database location můžeme zapsat (nebo odklepnutím tlačítka Browse... nalistovat) požadovaný adresář. Pokud požadovaný adresář neexistuje, Paradox si ověří, zda ho může vytvořit (viz obr. 2-118 na následující straně).

Poté se již začne databáze vytvářet (na obrazovce jsou vidět vytvářené soubory) a o konci nás opět informuje dialogové okno (viz obrázek 2-119, který zobrazujeme na následující straně).

Současně se spustí formulář, prostřednictvím kterého můžeme pracovat s vytvořenou databází. Vše je vytvořeno tak, abychom se mohli na vytvořené objekty podívat a zjistit, jaké příkazy jsou doplněny pro požadovanou funkčnost. Jako poslední obrázek si ukažme vzhled spouštěcího formuláře aplikace Clipart Gallery (viz obr. 2-120).

Obr. 2-118: Jistící dotaz na vytvoření nového adresáře

Obr. 2-119: Informace o dokončení tvorby databáze

Obr. 2-120: Spouštěcí formulář vygenerovaný expertem

Pokud Vás zajímá programování v Paradoxu, doporučujeme Vám vygenerovat si více databází a prohlédnout si, jak jsou jednotlivé činnosti provedeny.



2. 25 Souhrn nejdůležitějších poznatků

Vytvoření struktur tabulek představuje jednu z nejdůležitějších činností při práci s databázemi. Do špatně navržených tabulek se nám nemusí dařit vkládat údaje, které potřebujeme evidovat.

Při práci se využívají dvě složky (adresáře) - pracovní a soukromý. Je vhodné jako pracovní složku nastavit tu, ve které požadujeme mít umístěny tabulky a ostatní soubory aplikace. Pracovní adresář nastavujeme příkazem File, Working Directory..., soukromý adresář příkazem Tools, Settings, Preferences... a karta Database.

K návrhu tabulek můžeme využít dva experty - tabulkového a databázového - jsou popsány bezprostředně před touto kapitolou. Nejrychleji je spustíme z okna Perfect Expert standardně umístěného v levé části obrazovky.

Při »ručním« vytváření tabulky volíme např. z menu File, New, Table... V dialogovém okně New Table, které se zobrazí, odklepneme tlačítko Blank (viz obr. 2-121 na následující straně).

Po odklepnutí tlačítka Blank se zobrazí dialogové okno, ve kterém musíme zvolit typ tabulky - volíme Paradox 7,8,9 (viz obr. 2-122 na následující straně).

Po volbě typu tabulky se již zobrazí dialogové okno se zobrazenou kartou Field Roster, která obsahuje tabulku, do které zapisujeme strukturu tabulky (viz obr. 2-123 na následující straně).

V názvech položek bychom neměli používat znaky s diakritikou, omezit bychom měli speciální symboly a vážit používání mezer. Jinak řečeno: Pokud je to možné, používáme pouze písmena, číslice, které případně místo mezery spojujeme podtržítkem. Ve sloupci Type zadáváme typ položek. K nejpoužívanějším typům patří tři: Alpha - znaková položka, pro kterou musíme ve sloupci Size zadat velikost (od jedné do 255 znaků), Number - číselná položka s dostatečným rozsahem a Date - položka sloužící k uložení data a kontrolující automaticky jeho existenci.

Obr. 2-121: Volba způsobu vytvoření tabulky

Obr. 2-122: Typy tabulek dostupné v Paradoxu

Obr. 2-123: Dialogové okno určené k definici struktury tabulky

Pro položky můžeme zadat ve sloupcích Min, Max a Default postupně nejnižší, nejvyšší a standardní hodnoty.

Zejména pro znakové položky můžeme definovat, jaké znaky mohou vstupovat na jednotlivé pozice - můžeme definovat masku vstupu ve sloupci Picture - nabízí se seznam mnoha předdefinovaných masek.

V posledním sloupci můžeme zaškrtnutím přikázat vždy položku vyplnit - sloupec Req'd.

Přeskočili jsme první sloupec v záhlaví se symbolem klíče. Klepnutím zde přikazujeme definovat klíčovou položku. Každá tabulka Paradoxu by měla být oklíčována - umožní to tabulky propojovat. Protože obsah klíčové položky v tabulce nemůže obsahovat duplicity (dvě věty se stejným obsahem), může být nutné definovat více klíčových položek (vždy od první položky a nepřetržitě za sebou).

Na druhé kartě můžeme definovat sekundární indexy - mohou urychlit běh dotazů nebo sestav.

Na třetí kartě definujeme číselníky - pomocí nich zajistíme, aby do vybrané položky vytvářené tabulky nemohl vstupovat jiný obsah, než který je v první položce jiné tabulky.

Hesla slouží k práci s důvěrnými údaji, kdy nemá být umožněno zobrazit data uživateli, který nezná přístupové heslo.

Poslední karta je asi nejdůležitější a umožňuje definovat referenční integritu mezi tabulkami. Pomocí referenční integrity zajistíme vstup takových hodnot, které jsou v jiné tabulce - nyní ale komplexněji než prostřednictvím číselníku. Doporučujeme proto vždy referenční integritu využívat.

Pro tabulku je vhodné zkontrolovat, zda je nastaven jazykový ovladač, který podporuje české znaky - v seznamu Table Language.

Vlastní tabulku vytvoříme odklepnutím tlačítka Create. V zobrazeném dialogovém okně zadáváme název tabulky - doporučujeme osm znaků bez diakritiky a speciálních symbolů.

Pokud se nám nepodaří napoprvé vytvořit strukturu tabulky správně, můžeme tabulku restrukturovat - k tomu můžeme volit např. Tools, Utilities, Restructure... a v dialogovém okně zvolit restrukturovanou tabulku.