Odkazy na další stránky:
Domovská stránka
Výuka a konzultační hodiny
Publikační činnost
Vyučované předměty:
Podniková ekonomika - základy
Podniková ekonomika 1
Marketing a podniková politika
Produktivita výrobních faktorů
Informace o skriptech:
Paradox
Quattro Pro
|
33F101 Marketing a podniková politika - cvičení
Náplň cvičení
Uvedené části (kapitoly) se vztahují ke skriptům „Mikovcová, Hana – Scholleová, Hana: Praktikum. Podniková ekonomika pro bakalářské studium. Praha, Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o. 232 strany. ISBN 80-86898-78-4“ a vymezují základní typy otázek a příkladů řešených na jednotlivých cvičeních.
- Příklad na založení podniku (jednotlivec, společnost), faktor času, riziko a výnosnost (kapitoly 1, 2 a 17.3 po příklad 17. 3. 18)
- Cíl podnikání (kapitola 5)
- Zakladatelský rozpočet (kapitola 6, 7, 17. 2) + první kontrolní test (Synek i Praktikum: 1, 2, 5, 6; příklady Praktikum 17. 3 po příklad 17. 3. 18)
- Majetková a kapitálová struktura podniku (firmy) (kapitola 8, 17. 1 a 17. 4)
- Marketing, podstata, pojetí, funkce (kapitola 12)
- Marketingový výzkum (kapitola 13)
- Spotřební a kupní chování (kapitola 14)
- Marketingový mix (kapitola 15)
- Efektivnost podniku (kapitola 10, 11, příklady 4. 1, 4. 2) + druhý kontrolní test (Synek: 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9 + kompletní marketing; Praktikum: 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 12, 13, 14, 15, 17.3)
Návrhy témat týmových prací s prezentací
(zvažte, které z témat si vyberete)
Každá skupina si vybere jedno z nabízených témat - může si nechat schválit i vlastní téma, ovšem s návazností na kurz 33F101.
Práci na zvolené téma pak písemně zpracuje, odevzdá a odprezentuje ostatním (10. - 11. cvičení).
Jde o aplikační práci - neměla by obsahovat teorii, ale řešení problému z praxe.
Osnovy jsou orientační, doporučené, nikoli zcela závazné.
Ilustrační tabulky, grafy a obrázky jsou vítány.
Rozsah práce - orientačně cca 10 normostran, ale může být i více, naopak, bude-li obsahově hutná, tak i méně.
Nezapomeňte uvést zdroje použitých informací.
1. Analýza okolí
- vybrat podnik, charakterizovat jeho činnost
- zhodnotit jeho poslání, vizi, ev. strategii, jeho dosavadní vývoj,
- navrhnout zlepšení,
- zhodnotit transparentnost loga, názvu firmy popř. firemních barev a jiných symbolů,
- zhodnotit širší okolí podniku - PEST analýza (současnost i prognóza)
- zhodnotit bližší okolí podniku - Porterova analýza (současnost i budoucnost)
- označit konkurenty (aspoň jednoho) a provést benchmarking (vymezit se vůči němu)
- naznačit směry, kterými by se podnik měl ubírat dál
2. Nákladová a výnosová analýza vybraného podniku - nutno mít přístup k údajům nějakého podniku
- vybrat podnik, popis charakteru jeho činnosti
- analýza struktury a vývoje nákladů v alespoň dvou obdobích
- druhová analýza nákladů
- ev. kalkulace nákladů na jednotlivé skupiny výrobků
- analýza prodejů
- výběr jednoho typu výrobku, který se stahuje (byl stáhnut) a analýza jeho životního cyklu z hlediska nákladů a tržeb (nebo alespoň tržeb)
- analýzy bodu zvratu
3. Hodnocení plánu podniku - nutno mít přístup k údajům nějakého podniku
- odchylková analýza v jednotlivých položkách
- porovnání změn oproti předchozímu období
- porovnání změn oproti plánu
- číselné i grafické výstupy
- označení příčin změn
- doporučení pro další období
4. Finanční analýza - účetní výkazy aspoň za 3 období, nejlépe ze společnosti obchodované na veřejných trzích
- vybrat podnik, charakterizovat jeho činnost,
- zhodnocení organizační struktury
- zhodnocení struktury aktiv a pasiv - porovnání,
- vývoj zisku
- poměrové ukazatele - výpočet a zhodnocení,
- výpočet pracovního kapitálu,
- výpočet cash flow
- ev. finanční páka
5. Podnikatelský plán (Business plán) = zakládáte podnik a je třeba:
- formulovat základní východiska - co, pro koho, jak
- vymyslet název, logo, poslání, cíle, strategie
- rozhodnout o právní formě a zdůvodnit volbu
- rozhodnout o výrobním programu, označit segment trhu, pro který je určen,
- stručně charakterizovat očekávaný vývoj v odvětví a konkurenci
- vymezit svou pozici vůči zákazníkovi a konkurenci
- konkretizovat výchozí finanční situaci
- sestavit finanční plán alespoň na dva roky
- vyhodnotit založení podniku jako finanční investici
6. Marketingový mix skupiny výrobků jednoho druhu od různých firem (ev. celého programu jedné firmy)
- komplexní popis produktu, jeho životního cyklu, místa v portfoliu firmy, značka, obal...
- cena - výše a vývoj ceny, srovnání, zvýhodnění za určitých podmínek
- distribuce - popis řetězce nebo jeho odhad, popis způsobu umístění v prodejnách
- komunikační mix - podíl všech složek - vyhodnocení na základě sběru aktuálních dat
- + výrobek jako součást sortimentu firmy a její komunikační politika
- srovnání v rámci výrobků nebo portfolia firmy
- návrhy na zlepšení způsobu ovlivnění kupního chování zákazníka (naznačení cílového segmentu)
7. Marketingový výzkum - výrobek
- popis výrobku
- sestavení dotazníku
- zkušenostní test - aplikace dotazníku na větší množství osob v souladu s demografickým složením společnosti i se zkoušením výrobku
- zpracování dotazníku, statistické vyhodnocení, závěry
- (nezapomeňte na hodnocení cen - i cenovou elasticitu)
- návrhy dalšího postupu z hlediska marketingového mixu výrobce
8. Analýza ceny konkrétního výrobku - nutno mít vnitřní informace z výroby firmy
- popis produktu a jeho výroby
- stanovení nákladů na výrobu
- stanovení minimální ceny z analýzy bodu zvratu
- stanovení ceny nákladovou metodou či s přirážkou na úhradu zisku
- sestavení kritérií a jejich váhy pro hodnocení výhod oproti konkurenci
- vyhodnocení a stanovení ceny podle konkurenta
- dotazník na elasticitu cen - vyhodnotit elasticitu
9. Analýza tržních segmentů určitého výrobku
- charakterizovat trh, na kterém bude segmentace prováděna
- sestavení dotazníku, který by vedl k segmentaci
- označení segmentů - srovnání se segmenty, které jsou vymezeny odborníky z AISA, GfK Praha (viz Boučková, 2003, str. 127)
- doporučený trh (konzumace kultury, knihy, tisk - noviny, časopisy, …)
10. Hodnocení investičního záměru - nutné vnitřní informace o firmě
- popsat a zařadit do konkurenčního prostředí firmu a její činnost,
- popis investičního záměru
- podmínky pro vstupní parametry investice
- způsob financování
- kalkulace všech vstupních proměnných
- aplikace metod hodnocení investic
- interpretace výsledků
- (event. základní citlivostní analýza)
- rozhodnutí o realizaci nebo podmínkách realizace
- vytvoření "přesvědčovacího" reportu na jednu stranu - názorné výstupy pro investory
11. Analýza umístění (Place) v prodejnách podobného typu
- zvolit typ a popsat charakter zvolených prodejen - Hypernova, Interspar, Tesco, Globus (možno volit i prodejny vše pro domácnost - OBI, Bauhaus, Hornbach nebo nábytkové velkoprodejny)
- graficky zaznamenat umístění jednotlivých druhů zboží
- diskutovat důvody pro a proti jednotlivých způsobů rozmístění
- hodnotit přehlednost, orientační plánky v prodejně
- jaké zboží je umístěno u pokladen?
- komparace jednotlivých sledovaných objektů
12. Analýza umístění (Placement) zboží v prodejnách
- zvolit druh zboží, který budete sledovat, nejlépe homogenní produkty, jichž je ale na trhu mnoho druhů - toaletní papír, paštiky, prací prášky, ...
- sledovat umístění mimo hlavní zornou zónu pohledu zákazníka v různých prodejnách
- sledovat umístění v kontextu s cenou
- sledovat a vyhodnotit korelaci cena - umístění
- ev. sledovat a vyhodnotit korelaci značka - umístění
13. Analýza obchodních značek super a hypermarketů
- jde o zboží, které obchod prodává pod svojí značkou, nechává si ho tak balit, odebírá ho od výrobců ve velkém množství (Billa - Clever, Meinl měl Mince, Albert - aro, Delvita - LEVně...)
- zvolit minimálně tři obchodní řetezce, ve kterých je zboží těchto značek sledováno
- zjistit, jaké zboží se takto prodává a za jakou cenu
- porovnat s cenou zboží stejného typu, ale expedovaného pod hlavičkou výrobce - v téže prodejně
- porovnat portfolio a ceny značek různých obchodních řetězců
- možné doplnit výzkumem spotřebního chování lidí - kupují tyto značky? Nekupují? Proč?
14. Analýza běžného zboží s teoreticky malou cenovou elasticitou distribuovaného a vyráběného jinými způsoby - vhodné pro chleba nebo rohlíky
- zvolit minimálně 10-20 zdrojů různých charakteristik - soukromá pekárna, obyčejný obchod malého živnostníka, supermarket s vlastní pekárnou nebo bez ní, hypermarket...
- u zboží porovnat
- vlastnosti produktu
- cenu
- časové náklady na pořízení
- stanovit cenu rohlíku X konkurenčním způsobem, nebo provést hodnotovou analýzu
|