Odkazy na další stránky:

Domovská stránka

Výuka a konzultační hodiny

Publikační činnost

Vyučované předměty:

Podniková ekonomika - základy

Podniková ekonomika 1

Marketing a podniková politika

Produktivita výrobních faktorů

Informace o skriptech:

Paradox

Quattro Pro

Firefox - Objevte znovu web.

Valid HTML 4.01!

33F101 Marketing a podniková politika - cvičení

Náplň cvičení

Uvedené části (kapitoly) se vztahují ke skriptům „Mikovcová, Hana – Scholleová, Hana: Praktikum. Podniková ekonomika pro bakalářské studium. Praha, Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o. 232 strany. ISBN 80-86898-78-4“ a vymezují základní typy otázek a příkladů řešených na jednotlivých cvičeních.

  1. Příklad na založení podniku (jednotlivec, společnost), faktor času, riziko a výnosnost (kapitoly 1, 2 a 17.3 po příklad 17. 3. 18)
  2. Cíl podnikání (kapitola 5)
  3. Zakladatelský rozpočet (kapitola 6, 7, 17. 2) + první kontrolní test (Synek i Praktikum: 1, 2, 5, 6; příklady Praktikum 17. 3 po příklad 17. 3. 18)
  4. Majetková a kapitálová struktura podniku (firmy) (kapitola 8, 17. 1 a 17. 4)
  5. Marketing, podstata, pojetí, funkce (kapitola 12)
  6. Marketingový výzkum (kapitola 13)
  7. Spotřební a kupní chování (kapitola 14)
  8. Marketingový mix (kapitola 15)
  9. Efektivnost podniku (kapitola 10, 11, příklady 4. 1, 4. 2) + druhý kontrolní test (Synek: 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9 + kompletní marketing; Praktikum: 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 12, 13, 14, 15, 17.3)

Návrhy témat týmových prací s prezentací

(zvažte, které z témat si vyberete)


Každá skupina si vybere jedno z nabízených témat - může si nechat schválit i vlastní téma, ovšem s návazností na kurz 33F101.

Práci na zvolené téma pak písemně zpracuje, odevzdá a odprezentuje ostatním (10. - 11. cvičení).

Jde o aplikační práci - neměla by obsahovat teorii, ale řešení problému z praxe.

Osnovy jsou orientační, doporučené, nikoli zcela závazné.

Ilustrační tabulky, grafy a obrázky jsou vítány.

Rozsah práce - orientačně cca 10 normostran, ale může být i více, naopak, bude-li obsahově hutná, tak i méně.

Nezapomeňte uvést zdroje použitých informací.

1. Analýza okolí

  • vybrat podnik, charakterizovat jeho činnost
  • zhodnotit jeho poslání, vizi, ev. strategii, jeho dosavadní vývoj,
  • navrhnout zlepšení,
  • zhodnotit transparentnost loga, názvu firmy popř. firemních barev a jiných symbolů,
  • zhodnotit širší okolí podniku - PEST analýza (současnost i prognóza)
  • zhodnotit bližší okolí podniku - Porterova analýza (současnost i budoucnost)
  • označit konkurenty (aspoň jednoho) a provést benchmarking (vymezit se vůči němu)
  • naznačit směry, kterými by se podnik měl ubírat dál

2. Nákladová a výnosová analýza vybraného podniku - nutno mít přístup k údajům nějakého podniku

  • vybrat podnik, popis charakteru jeho činnosti
  • analýza struktury a vývoje nákladů v alespoň dvou obdobích
  • druhová analýza nákladů
  • ev. kalkulace nákladů na jednotlivé skupiny výrobků
  • analýza prodejů
  • výběr jednoho typu výrobku, který se stahuje (byl stáhnut) a analýza jeho životního cyklu z hlediska nákladů a tržeb (nebo alespoň tržeb)
  • analýzy bodu zvratu

3. Hodnocení plánu podniku - nutno mít přístup k údajům nějakého podniku

  • odchylková analýza v jednotlivých položkách
  • porovnání změn oproti předchozímu období
  • porovnání změn oproti plánu
  • číselné i grafické výstupy
  • označení příčin změn
  • doporučení pro další období

4. Finanční analýza - účetní výkazy aspoň za 3 období, nejlépe ze společnosti obchodované na veřejných trzích

  • vybrat podnik, charakterizovat jeho činnost,
  • zhodnocení organizační struktury
  • zhodnocení struktury aktiv a pasiv - porovnání,
  • vývoj zisku
  • poměrové ukazatele - výpočet a zhodnocení,
  • výpočet pracovního kapitálu,
  • výpočet cash flow
  • ev. finanční páka

5. Podnikatelský plán (Business plán) = zakládáte podnik a je třeba:

  • formulovat základní východiska - co, pro koho, jak
  • vymyslet název, logo, poslání, cíle, strategie
  • rozhodnout o právní formě a zdůvodnit volbu
  • rozhodnout o výrobním programu, označit segment trhu, pro který je určen,
  • stručně charakterizovat očekávaný vývoj v odvětví a konkurenci
  • vymezit svou pozici vůči zákazníkovi a konkurenci
  • konkretizovat výchozí finanční situaci
  • sestavit finanční plán alespoň na dva roky
  • vyhodnotit založení podniku jako finanční investici

6. Marketingový mix skupiny výrobků jednoho druhu od různých firem (ev. celého programu jedné firmy)

  • komplexní popis produktu, jeho životního cyklu, místa v portfoliu firmy, značka, obal...
  • cena - výše a vývoj ceny, srovnání, zvýhodnění za určitých podmínek
  • distribuce - popis řetězce nebo jeho odhad, popis způsobu umístění v prodejnách
  • komunikační mix - podíl všech složek - vyhodnocení na základě sběru aktuálních dat
  • + výrobek jako součást sortimentu firmy a její komunikační politika
  • srovnání v rámci výrobků nebo portfolia firmy
  • návrhy na zlepšení způsobu ovlivnění kupního chování zákazníka (naznačení cílového segmentu)

7. Marketingový výzkum - výrobek

  • popis výrobku
  • sestavení dotazníku
  • zkušenostní test - aplikace dotazníku na větší množství osob v souladu s demografickým složením společnosti i se zkoušením výrobku
  • zpracování dotazníku, statistické vyhodnocení, závěry
  • (nezapomeňte na hodnocení cen - i cenovou elasticitu)
  • návrhy dalšího postupu z hlediska marketingového mixu výrobce

8. Analýza ceny konkrétního výrobku - nutno mít vnitřní informace z výroby firmy

  • popis produktu a jeho výroby
  • stanovení nákladů na výrobu
  • stanovení minimální ceny z analýzy bodu zvratu
  • stanovení ceny nákladovou metodou či s přirážkou na úhradu zisku
  • sestavení kritérií a jejich váhy pro hodnocení výhod oproti konkurenci
  • vyhodnocení a stanovení ceny podle konkurenta
  • dotazník na elasticitu cen - vyhodnotit elasticitu

9. Analýza tržních segmentů určitého výrobku

  • charakterizovat trh, na kterém bude segmentace prováděna
  • sestavení dotazníku, který by vedl k segmentaci
  • označení segmentů - srovnání se segmenty, které jsou vymezeny odborníky z AISA, GfK Praha (viz Boučková, 2003, str. 127)
  • doporučený trh (konzumace kultury, knihy, tisk - noviny, časopisy, …)

10. Hodnocení investičního záměru - nutné vnitřní informace o firmě

  • popsat a zařadit do konkurenčního prostředí firmu a její činnost,
  • popis investičního záměru
  • podmínky pro vstupní parametry investice
  • způsob financování
  • kalkulace všech vstupních proměnných
  • aplikace metod hodnocení investic
  • interpretace výsledků
  • (event. základní citlivostní analýza)
  • rozhodnutí o realizaci nebo podmínkách realizace
  • vytvoření "přesvědčovacího" reportu na jednu stranu - názorné výstupy pro investory

11. Analýza umístění (Place) v prodejnách podobného typu

  • zvolit typ a popsat charakter zvolených prodejen - Hypernova, Interspar, Tesco, Globus (možno volit i prodejny vše pro domácnost - OBI, Bauhaus, Hornbach nebo nábytkové velkoprodejny)
  • graficky zaznamenat umístění jednotlivých druhů zboží
  • diskutovat důvody pro a proti jednotlivých způsobů rozmístění
  • hodnotit přehlednost, orientační plánky v prodejně
  • jaké zboží je umístěno u pokladen?
  • komparace jednotlivých sledovaných objektů

12. Analýza umístění (Placement) zboží v prodejnách

  • zvolit druh zboží, který budete sledovat, nejlépe homogenní produkty, jichž je ale na trhu mnoho druhů - toaletní papír, paštiky, prací prášky, ...
  • sledovat umístění mimo hlavní zornou zónu pohledu zákazníka v různých prodejnách
  • sledovat umístění v kontextu s cenou
  • sledovat a vyhodnotit korelaci cena - umístění
  • ev. sledovat a vyhodnotit korelaci značka - umístění

13. Analýza obchodních značek super a hypermarketů

  • jde o zboží, které obchod prodává pod svojí značkou, nechává si ho tak balit, odebírá ho od výrobců ve velkém množství (Billa - Clever, Meinl měl Mince, Albert - aro, Delvita - LEVně...)
  • zvolit minimálně tři obchodní řetezce, ve kterých je zboží těchto značek sledováno
  • zjistit, jaké zboží se takto prodává a za jakou cenu
  • porovnat s cenou zboží stejného typu, ale expedovaného pod hlavičkou výrobce - v téže prodejně
  • porovnat portfolio a ceny značek různých obchodních řetězců
  • možné doplnit výzkumem spotřebního chování lidí - kupují tyto značky? Nekupují? Proč?

14. Analýza běžného zboží s teoreticky malou cenovou elasticitou distribuovaného a vyráběného jinými způsoby - vhodné pro chleba nebo rohlíky

  • zvolit minimálně 10-20 zdrojů různých charakteristik - soukromá pekárna, obyčejný obchod malého živnostníka, supermarket s vlastní pekárnou nebo bez ní, hypermarket...
  • u zboží porovnat
    • vlastnosti produktu
    • cenu
    • časové náklady na pořízení
  • stanovit cenu rohlíku X konkurenčním způsobem, nebo provést hodnotovou analýzu

Firefox: Bezpečnější, rychlejší, lepší



Vytvořeno v Corel WordPerfect 9 pro Windows 95 a NT.


Copyright © 1997 - 2008 Pavel Mikan

Poslední změna: 3. 3. 2008

Připojte se k celosvětovému humanitárnímu úsilí najít odpovědi na nejvážnější vědecké problémy světa prostřednictvím špičkové počítačové technologie od IBM. Připojte se k World Community Grid.

http://www.worldcommunitygrid.org/index.jsp