Pro velký zájem ze strany studentů se paní rektorka rozhodla komornější setkávání nad ranní kávou opustit - místo snídaní nastoupily od letního semestru 2002/03 pravidelná Setkání se studenty, kterých se může zúčastnit více než 60 diskutujících.
První takovéto setkání proběhlo ve středu 19. 2. 2003 od 16.30. Paní rektorka na něm představila přítomným nové vedení školy, nastínila kudy se bude ubírat další vývoj a jaké jsou priority nového funkčního období. Fotky z tohoto setkání si můžete prohlédnout zde.
Další setkání proběhlo ve středu 16. dubna. Od 16.30 paní rektorka a prorektorka pro zahraničí besedovali se studenty na téma zahraniční vztahy VŠE. Na začátku vystoupil hostující profesor Dr. James Goodnow a stručně zhodnotil naši školu v perspektivě mezinárodní spolupráce. Dále již diskutovali převážně naši studenti, kteří v minulých semestrech studovali v zahraničí. Na přetřes přišla otázka výběrových řízení, Buddysystém, zkušeností z Evropy, Austrálie či severní Ameriky. Přítomní přednesli zajímavé podněty, na jejichž realizaci začínáme pracovat (umisťování zahraničních studentů na koleje spolu s českými studenty, lepší dodržování konzultačních hodin, zlepšení práce studijních referentek, opatření pro snížení front u PC,...). Samozřejmě, že všechno nejde hned, ale věřte, že v relativně velmi krátké době se dočkáte praktických výsledků.
V následujících řádcích najdete rekapitulaci všech snídaní
Snídaně ve školním roce 2001/2002
Mezinárodní
akreditace
O
diplomových pracech v cizím jazyce
Zkouškové povinnosti
O spolupráci s praxí
O studentských aktivitách
Zkouškové povinnosti II.
50 let CTVS
Snídaně s rektorkou 17. dubna 2002
50 let CTVS
aneb Ve zdravém těle zdravý duchmenu
obložené chleby, káva, čaj snídali
Jaroslava Durčáková, Jaromír Kopřiva, Miloš Pádivý, Aleš Prokop, Radan Kukal, Kamil Patrman, Radomír Kruczek, Monika Nevedělová, Adéla Hoškovcová, Luděk Carbol, Zuzana KalováDubnová snídaně byla věnována významnému jubileu - 50 letům založení Centra tělesné výchovy a sportu na VŠE. Oslavy výročí jsou připravovány s předstihem a kromě obvyklých připomínkových akcí budou zahrnovat nejrůznější sportovní aktivity a turnaje na všech sportovištích VŠE.
V úvodu poděkoval Mgr. Pádivý paní rektorce za to, jakou podporu sportovním aktivitám a CTVS věnuje a také za to, že se rozhodla "tělocvikářům" věnovat i jednu ze snídaní. Paní rektorka přiznala, že i když toho ve sportu moc neumí, má k němu dobrý vztah a velmi ráda jezdí do Dobronic. Posléze diskuze zamířila k možnostem sportovního vyžití tělesně postižených studentů. Díky Luďku Carbolovi, bývalému studentu VŠE, který je na vozíčku, si mohli všichni ostatní uvědomit, jaké těžkosti vozíčkáře ve škole potkávají. Luděk velice ocenil přístup k vozíčkářům ze strany CTVS a připoměl, že právě díky náklonnosti svých spolužáků a pedagogů se mohl zúčastnit lyžařského kurzu.
Studenti společně se zástupci CTVS pak využili snídaně k tomu, aby paní rektorku upozornili na nejvážnější problémy, týkající se tělocviku na VŠE a navrhli možná řešení. V diskuzi zazněla například možnost a překážky financování potřeb CTVS ze sponzorských darů, tak jak je to ve sportu běžné, malá propagace sportu ve škole a nedoceňování práce CTVS ze strany ostatních kateder a pracovišť. Studenti dále navrhovali, aby mimosemestrální sportovní kurzy byly (např. za komerční ceny) organizovány i pro absolventy školy, protože o ně mají velký zájem. Paní rektorka naznačila, že touto cestou by mohlo dojít k vytvoření asociace absolventů, která na zahraničních školách standardně existuje.
Zuzana Kalová
Snídaně s rektorkou 13. března 2002
O zkouškových povinnostech podruhémenu
jablkový závin, káva, čaj snídali
Jaroslava Durčáková, Dana Zadražilová, Lukáš Kalenský, Milan Hejkrlík, Jana Outratová, Marek Jindra, Přemysl Zdeněk, Michaela Pavlisová, Aleš Prokop, Tomáš Krček, Richard Hansko, Zuzana KalováPodnětem k uspořádání druhé "zkouškové" snídaně byl fakt, že p. prorektorka Zadražilová nechala po zkouškovém období v únoru 2002 zpracovat analýzu rozdělení termínů a využití celého zkouškového období a také to, že otázka organizace semestru a náročnosti jednotlivých předmětů je na Vysoké škole ekonomické v Praze evergreenem.
V úvodním slovu připoměla paní rektorka, že přípravě harmonogramu na každý semestr je věnována pečlivá pozornost. V posledním období (ZS 2001/2002) měli studenti na získání zápočtů a složení semestrálních zkoušek celkem 3 a půl týdne.
Přítomní studenti upozornili, že podle harmonogramu je sice na splnění povinností dost dlouhá doba, fakticky se však písemné zápočty a písemné zkoušky koncentrovaly do období posledního vyučovacího týdne a prvního týdne zkouškového období. Jako velice nešetrné bylo označeno vypsání jediného termínu na písemku z makroekonomie dne 2.1.2002. Studenti uváděli další konkrétní případy: devět z celkem deseti zaúpsaných povinností během jednoho týdne, 3 nebo dokonce 4 testy v jednom dni, a to vše bez možnosti náhradního termínu, nebo se náhradního termínu mohli zúčastnit jen studenti s neschopenkou. A i v těchto případech se v náhradním testu objevují varianty podstatně těžší než v řádném termínu. I když tato praxe rozhodně není typická pro všechny katedry, je velice bolestně pociťována především u celoškolsky povinných (tedy masových) předmětů. Dalšími zmíněnými problémy byla kolize průběžných testů v šestém nebo sedmém týdnu semestru a to, že podstatná část zkoušek na VŠE probíhá opět formou písemného testu. Z komentářů studentů vyplynula veliké zklamání nad tím, že škola, která by měla připravovat odborníky schopné týmové a perfektní práce se dá vystudovat bez větších projevů aktivity na seminářích a vlastně jen během zkouškového období.
Studenti vyjádřili potřebu, aby do těchto problému zasáhlo vedení školy shora. I sebeaktivnější student totiž nemůže ovlivnit přístup učitele k výuce, požadavku samostatné práce nebo termínům testu. Paní prorektorka Zadražilová připoměla, že student má zákonné právo volby vyučujícího. Paní rektorka přislíbila, že projednání analýzy počtu a rozložení zkouškových termínů bude věnovat velkou pozornost.
Zuzana Kalová
Snídaně s rektorkou 13. února 2002
O studentských aktivitách
(posezení nad pravidly pro pořádání studentskch akcí)
menu
rozpečené housky s pomazánkou, obložené chleby, káva, čajsnídali
Jaroslava Durčáková, Bronislava Hořejší, Jan Tichý, Vladimír Jech, David Petrů, Honza Kuželka, Andrea Turečková, Ondra Víšek, Jan Louda, Richard Hansko, Jitka Vyskočová, Jan Smolík, Zuzana KalováV pestré společnosti nad pestrými obleženými chleby bylo otevřeno žhavé téma - pořádání studentských akcí ve škole, jejich podpora ze strany vedení školy a jak povzbudit studenty, kteří chtějí pro své kolegy něco zajímavého uspořádat.
Už dříve připravila skupina studentů, kteří se dosud na organizaci studentských aktivit podíleli, návrh pravidel pro jejich pořádání. Návrh byl také opakovaně projednán vedením školy a proto byla všem účastníkům snídaně předložena aktuální pozměněná verze pravidel. Únorová snídaně byla trošku odlišná od těch předchozích - velice konkrétně se diskutovalo nad každým bodem návrhu. Během diskuze se prokázalo, že návrh ve své podstatě vyhovuje. Největší boj (samozřejmě slovní) byl sveden nad slovíčkem "bezplatně", tedy, že diskutovaným pravidlům podléhají jen studentské akce pořádané bez ziskových cílů (ostatní, tzv. komerční akce mohou proběhnout jen na základě smlouvy uzavřené se školou). Několik formálních připomínek směřovalo k pořadí jednotlivých bodů a k návrhu formuláře, na základě jehož vyplnění může být akce uskutečněna.
Ze strany vedení školy bylo potvrzeno, že studentské akce mohou být podpořeny nejen "zapůjčením" školních prostor a jejich vybavením, ale i konkrétními finančními prostředky. Např. bude možné získat peníze na zajištění občerstvení pro přednášejícího nebo věcné ceny do studentské soutěže.
V závěru snídaně vyjádřili všichni zúčastnění radost z toho, že se tak komplexní a dosud roztříštěnou problematiku podařilo dotáhnout do konce. Poslední zajímavá připomínka byla věnována zapojení zahraničních studentů. Organizátoři se dohodli, že akce, které by mohly být zajímavé i pro zahraniční studenty na VŠE, budou avizovány i v anglickém jazyce.
Zuzana Kalová
Snídaně s rektorkou 31. října 2001
Zkouškové povinnosti
menu
rozpečené housky s pomazánkou, obložené chleby, káva, čajsnídali
Jaroslava Durčáková, Štěpánka Nováková, Lenka Turnerová, Jan Tichý, Jana Outratová, Ondřej Víšek, Aleš Novotný, David Koubek, Jana Brázová, Ondřej Socha, Andrea Turečková, Robert Jaselský, Iva Fedjuková, Zuzana KalováZkouškové povinnosti ve škole jsou dlouhodobě předemětem pozornosti všech zůčastněných - vedení, pedagogů a především studentů.
Na začátku snídaně jsme si vyjasnili, že dneska to bude o zkouškových povinnostech a ne o spolupráci s praxí (i paní rektorka se může přehlídnout:). Ve škole existují zkouškové povinnost dvojího druhu - zkoušky a zápočty. Paní rektorka oživila tuto klasifikaci svým termínem "zápočty nepravé" - zápočty, které se zkoušejí, ať už ústně nebo písemně, místo toho, aby se hodnotila práce na seminářích a aktivita v hodinách. Zkouškových povinností má student v kreditním systému v současné době 8 a více, 11 a 12 písemek a zkoušek nemusí být výjimkou. Přitom, podle paní rektorky, by jich stačilo třeba 5. Předtím ale je nutné se zamyslet nad tím, jak se vůbec kreditní systém na VŠE dostal a s čím vším jsou zkouškové povinnosti spojeny.
V letošním roce oslavíme deváté narozeniny kreditního systému na naší škole. Paní prorektorka Nováková byla jako proděkanka u toho, když se kredity zaváděly a přiblížila nám, jak to tehdy probíhalo - šlo o novinku, nikdo moc nevěděl, jak to dopadne, fakulty se musely domluvit na společném základu (zde paní prorektorka hezky naznačila, že to asi nebylo lehké, protože každý vyučující považuje svůj předmět za nejdůležitější:) a chvíli to vypadalo, že studenti budou stávkovat, aby se žádné novoty nezaváděly. V této složité době se rozhodlo o tom, že počet kreditů se bude rovnat počtu hodin daného předmětu, což je dnes otázka diskutovaná. Spíše než počet hodin, které by student měl odsedět ve škole by bylo spravedlivější stanovit kreditové dotace podle toho, kolik času musí vynaložit (ve škole i mimo ni) na to, aby zápočet/zkoušku získal. To znamená nejen čas na učení na zkoušku, shánění literatury, práce s ní (ne všude je zvykem přepsat přednášky do skript), u seminářů i doba přípravy na hodinu.
Paní rektorka pak promluvila o krocích, které byly ve věci hodnocení zkouškových a změny společného základu podniknuty. Vloni jmenovala komisi pro posouzení společného základu, paralelně s tou komisí pracoval i tým odborníků ze zahraničních univerzit. Komise došla k závěru, že společný základ na VŠE odpovídá struktuře typické pro ekonomické vysoké školy a navrhula menší změny cP předmětů. Každá změna ve struktuře předmětů v našem kreditním systému je úzce svázána s výkonovým systémem (podle kterého jsou hodnocni učitelé). Proto se změny v kreditním systému a zkouškovým povinnostem nemohou dělat bez ohledu na související výkony.
Další slabinou našeho kreditního systému je jeho nedostatečná kompatibilita se zahraničními kreditními systémy. Důsledkem toho se může stát, že absolvujete pár náročných předmětů na partnerské VŠ v zahraničí, ale ty vám budou uznány podle kreditových dotací našich předmětů, což nemusí vždycky odpovídat (paní rektorka uvedla děsivý příklad vynikající studentky, která udělala tři přetěžké zkoušky na univerzitě v Los Angeles, ale zde byla zapsána podmíněně, protože měla málo kreditů...). Mezi evropskými školami funguje systém ECTS (European Credit Transfer System) pro přechod mezi různými školami, naše kreditové dotace tomuto systému moc nevyhovují. I když se situace od zavedení kreditního systému na VŠE výrazně zlepšila, pořád je třeba tomu vychytávat mouchy. Problém je v samotném přidělování počtu kreditů jednotlivým předmětům. Jde totiž o rozhodnutí, které výrazně ovlivní výkonový systém. Na takovém hodnocení se musí podílet i nestranní odborníci.
Pak studenti posunuli řeč směrem k náhradním termínům a ke koncentraci písemek do 14. týdne výuky.
Snídani paní rektorka zakončila s tím, že díky dobré spolupráci vedení a děkanů se snad podaří otázku zkouškových povinností (ve smyslu snížení) vyřešit.
Zuzana Kalová
Snídaně s rektorkou 10. října 2001
Diplomové práce v cizím jazycemenu
sekaná, pečivo, 2 druhy hořčice a 3 druhy delikatesních omáček, černá káva, ovocný čajsnídali
Jaroslava Durčáková, Dana Zadražilová, Michaela Pavlisová, Martin Látal, Jan Herget,
Marek Jindra, David Nový, Mirek Svoboda, Zuzana KalováTéma diplomových prací, sepsaných v cizím jazyce, se na pořad snídaně dostalo z několika důvodů. Tím hlavním bylo několik dopisů, které jsem v této věci dostala na konci loňského školního roku. Studenti se ptali na možnost napsání diplomky anglicky nebo německy, proč to na některých fakultách jde a jinde ne, jaký je vztah vedení školy k této otázce. Dalším důvodem byl konkrétní případ studentky, který v létě projednávalo vedení školy.
Hned na začátku padlo několik argumentů pro i proti - na jedné straně dobré mezinárodní zázemí školy a to, že světová spolupráce potřebuje světové jazyky. Na straně druhé fakt, že studijní programy jsou akreditovány česky.
Pak už snídaně pokračovala pro přítomné studenty trochu překvapivě tím, že paní prorektorka vysvětlila, jak se od loňského června situace změnila. Vedení školy se s dotazem obrátilo na MŠMT. Ministerstvo odpovědělo, že psát diplomku v cizím jazyce možné je, za podmínky, že s tím budou všichni zúčastnění od počátku seznámeni. Vedení pak 3. září tuto informaci zprostředkovalo děkanům fakult. Takže od té chvíle se kterýkoli ze studentů (a samozřejmě i studentek) může rozhodnout, že diplomku nenapíše česky. Toto rozhodnutí je ovšem potřeba konzultovat se všemi, kteří budou s diplomkou mít co do činění (vedoucí DP, vedoucí katedry, děkan fakulty). Ti musí zhodnotit, jestli je ve škole dostatek příslušným jazykem vládnoucích vedoucích a oponentů a jestli je v zájmu školy takový postup povolit.
A tak to po prvních deseti minutách snídaně vypadalo, že už je téma vyčerpáno a rozpustíme se. Ale všichni zúčastnění statečně vydrželi ještě další hodinu. Bavili jsme se o tom, že i když je diplomka v cizím jazyce, je možné psát posudky a obhajovat ji česky. Paní prorektorka prozradila, že společně s ředitelkou knihovny dr. Bícovou připravují projekt odevzdávání DO v elektronické podobě a doplnění anglické anotace. Lehce jsme se dotkli i obhajování prostřednictví videokonference. Vzhledem k intenzivní mezinárodní spolupráci školy je právě toto relativně levný způsob, jak do oponování práce zapojit zahraniční odborníky. Od cizojazyčných diplomek jsme se dostali k cizojazyčným předmětům ve škole, od mezinárodních studentů k mezinárodním programům.
Zkrátka nepřišlo ani horké téma těchto dnů - financování vysokých škol. A od drahých anglických učebnic jsme se dostali zase k českým skriptům, jejich cené, kvalitě, aktuálnosti.
Závěrečná slova směřovala k dlouho známému faktu, že "pár" lidí ve škole má zájem o nestandardní a nové postupy (třeba konkrétně o napsání diplomky v angličtině) a spoustu jiných řídí touha co nejjednodušeji vystudovat. Cílem školy je být dostatečně otevřená a vstřícná jedněm i druhým.
A protože skoro všichni zúčastnění absolvovali studijní pobyty na zahraničních univerzitách, směřovala poslední myšlenka paní rektorky právě do této oblasti. Určitě by bylo zajímavé, aby naši studenti po návratu ze zahraniční školy uspořádali "přednášku" pro ty, kteří by to v zahraničí taky rádi zkusili.
Zuzana Kalová
Snídaně s rektorkou 26. září 2001
Mezinárodní akreditacemenu
chleby s vajíčkovou a křenovou pomazánkou, káva, čajsnídali
Jaroslava Durčáková, Markéta Novotná, Tomáš Holub, Marta Podlesná, Jana Outratová,
Alena Nováková, Jan Kuželka, Miroslav Lukeš, Zuzana KalováNejříve paní rektorka všechny přivítala a představila ing. Markétu Novotnou, svou bývalou studentku a současnou asistenku, která bude za mezinárodní akreditaci VŠE zodpovědná. Pak se představili ostatní a slovo převzala paní rektorka:
Mezinárodní akreditace je prioritou tohoto semestru. Vysoká škola ekonomická už jednou mezinárodní evaluací prošla, a to v letech 1995 (podání přihlášky) - 1998 (self evaluation report). Výsledkem je zapojení se do programu CEMS - Community of Management Schools. Tento program byl založen v roce 1988, v současné době sdružuje 17 evropských univerzit, jednu za každou zemi. Zapojení VŠE do CEMS zvýšilo mezinárodní prestiž školy. I díky našim studentům v zahraničí se škola velice dobře prezentuje a je považována za špičkovou. A i když je zapojení do CEMS už dostatečným úpěchem, nechce vedení usnout na bobkovém listu a pečlivě se připravuje pro další mezinárodní akreditaci.
V tomto školním roce se VŠE zapojí do programu European Foundation of Management Developement, přesněji řečeno do systému EQUIP - European Quality Improvement Programme. Naplnění kritérií EQUIP je prvním krokem k akreditaci školy. Po něm může následovat zapojení se do sítě akreditovaných vysokých škol EQUIS. Paní rektorka se účastní práce v Boarding Body, což pro školu neznamená, že bude mít akreditaci snazší, ale spíš to, že se musí připravit mnohem pečlivěji, aby neudělala paní rektorce ostudu:). Během prázdnin byla podána přihláška a v průběhu tohoto školního roku se můžeme těšit na návštěvu akreditační komise, která zhodnotí situaci školy a podá doporučení k akreditaci.
Společně se studenty pak paní rektorka hovořila o předpokladech, které škola pro akreditaci splňuje a především o tom, kde jsou naše slabiny. Těmi dobrými předpoklady jsou: dobrá pozice školy mezi ostatními českými VŠ, stejně tak mezinárodní pozice, flexibilita studijního systému, možnosti, které škola studentům nabízí (široká škála hlavních a vedlejších specializací, volitelné předměty...), kladný vztah školy k inovacím... Slabou stránkou školy je nízký podíl učitelů cizí národnosti - mnoho energie se v současné době věnuje tomu, aby k nám zahraniční odborníci přijížděli nejen na jednotlivé přednášky nebo týdenní pobyty, ale celé semestrálnmí kurzy. Dlouhodobým problémem je malý podíl mladých pedagogů. Stále více pozornosti musí být věnováno i výzkumným projektům, zapojit by se měli i studenti. Velkým problémem může být i neexistence asociace absolventů (na zahraničních univerzitách je její činnost zcela běžná).
Pak jsme se v diskuzi mihli kolem školného, strukturovaných studijních programů, možností zahraničních studentů na VŠE, cesty paní rektorky do USA na začátku září... A protože ještě řada otázek, týkajících se akreditace zústala ležet jen na jazyku, domluvili jsme si další schůzku na říjen.
Závěr:
připravit si otázky na následnou schůzku
zjistit bližší informace k Buddy Systemu a English Clubu na VŠE
Děkuji všem, kteří přišli s paní rektorkou posnídat.
Special thanks paní sekretářce Procházkové, která připravila ty vynikající pomazánky.Zuzana Kalová
Snídaně s rektorkou 2. května 2001
Studenti studentůmmenu
jablkový závin, černá káva, ovocný čajsnídali
Jaroslava Durčáková, Jitka Kárníková, Martin Zajíček, Adam Köppel, Marek Jindra, Ondřej Víšek, Michal Menšík, Vojtěch Opleštil, Jiří Přibyl, Lukáš Kalenský, Pavel Chalupníček, Zuzana KalováNejdříve o tutorství
- projekt, který běží na první fakultě pod záštitou paní děkanky Hamerníkové. Skupina studentů - tutorů si naplánovala služby tak, aby každý týden dvojice z nich mohla poskytovat rady studentům na Jižním městě. O tom byli noví studenti informováni před začátkem semestru na společné přednášce (knihovna, VC, ident. karty). Studenti se na tutory nejčastěji obraceli na začátku semestru, a to s dotazy na tvorbu rozvrhu, studium v zahraničí a možnosti, týkající se studia jazyků na VŠE.
Problémy
- služeb využilo jen malé množství studentů (25-30, tj. asi 5% z počtu studentů fakulty). Pro tutory je demotivující jet na JM a tam pak dvě hodiny sedět, aniž by kdokoli přišel. Je idealistické si myslet, že tam přijdou všichni (rektorka). U studentů prvního ročníku je obvyklé, že nemají problémy se studiem, spíše jen trochu nerozumí systému. Jejich problémy jsou často osobního rázu (nové prostředí, neznámí lidé) a nechodí s nimi za tutory (ale za Jitkou Kárníkovou)
- počet tutorů postupně klesal, z původních 25 na 3. Snaha získat pro práci na projektu doktorandy byla neúspěšnáPerspektiva
- Marek Jindra a Ondra Víšek zpracovali anketu, která bude rozdána studentům 1. ročníku. Její vyhodnocení může napomoci vylepšení projektu
- Projekt by se měl rozšířit na všechny fakulty, tzn., že tutoři by byli ze všech fakult a projektu by byli informováni všichni noví studenti ve škole (předtím je nutno prokonzultovat s děkany fakult)
- O T by prváci neměli být informováni na úvodní hromadné přednášce, ale nejlépe na nějakých celoškolských seminářích (v prvních minutách prvního semináře, třeba MAT101)
- Je kritické předem rozdělit služby na celý semestr dopředu.Další cesty
- Pro zahraniční studenty je organizován Orientation Week celotýdenní program, zčásti probíhá ve škole, setkání s rektorkou, prorektorkou Hořejší, studijní referentkou, se všemi pedagogy, kteří je budou učit, se zástupci ekonomických organizací. Procházka po Praze, výlet do Kutné Hory. Week je připravován pro cca 60 studentů, ale některé prvky by se daly využít i pro české prváky.
- Setkání rektorky a senátorů se studenty na JM (proběhlo vloni poprvé), přišlo málo lidí, ale o to lépe si mohli popovídat
- Projekt FPH o zavedení neformálních kruhů, bohužel zatím nemáme k dispozici žádný výstup, pokusím se zajistit. Povinné kruhy zavádět nejde (jednak podle zákona, druhak je kreditní systém velká výhoda, o kterou nechceme přijít), větší naději má myšlenka pseudokruhů (předregistrované stejné kurzy, podle výstupů VC 60% studentů do předloženého rozvrhu v prvním semestru nezasahuje).
- Přidělení konzultanta (dříve vedoucího kruhu) skupině studentů: ten to musí chtít dělat, nelze mu to nařídit, ve škole na to není dost učitelů.
- Na jiných VŠ je před zahájením semestru pro nové studenty pořádán sportovní kurz (MFF UK, FF UK) nebo chmelová brigáda (ČVUT). Vzhledem k počtu studentů na VŠE není podobný výjezd realizovatelný.Závěr
- Pokusit se připravit projekt tutorství pro příští rok tak, aby fungoval na celoškolské úrovni
- Zjistit co nejvíce o projektu FPH a zamyslet se nad jeho využitím na celoškolské úrovniHowgh.
Děkuju všem, kteří přišli s paní rektorkou posnídat
Zuzana Kalová
Snídaně s rektorkou 22. listopadu 2000
Vysílání studentů VŠE ke studiu v zahraničíHost - prorektorka pro zahraniční spolupráci doc. Ing. B. Hořejší, CSc.
Přítomni: Daniel Rektořík, Markéta Hronová, Robert Pilous, Jakub Chmelík, Eva Stárková, Richard Hansko, Vladimíra Váchová, Petra Nováková, Jana LittováHovořilo se o
- paní prorektorka pohovořila o zavedení assessment center v procesu výběru studentů ke studiu v zahraničí jako o objektivnějším nástroji;
- ke studiu v programu CEMS musí být studenti vybírání stejným způsobem jako na ostatních členských školách, což obnáší přítomnost zástupců praxe a katedry psychologie a sociologie řízení z Podnikohospodářské fakulty VŠE;
- základní informace o posuzovaných záležitostech v procesu vysílání studenta do zahraničí jsou uvedeny na internetu - www.vse.cz všeobecné informace zahraniční spolupráce
- několikrát bylo zdůrazněno, že je třeba rozlišovat výměnné pobyty v zahraničí a studium v programu CEMS; CEMS je prestižní záležitosti, vstoupit do něj je náročnější, po jeho absolutoriu získá student titul CEMS Master Degree;
- jazykové znalosti a výborné studijní výsledky jsou nutnou, nikoli však postačující podmínkou; prorektorka Hořejší bude se zástupci praxe konzultovat míru zveřejnění průběhu konkursu, protože je to do jisté míry know-how účastnických firem;
- Jakub Chmelík uvedl negativní zkušenosti z minulého období, kdy nebylo možno - dle jeho slov - zároveň se hlásit na CEMS a na výměnný program. Prorektorka Hořejší konstatovala změnu v tomto bodě v současném období, kdy výběr pro studium CEMS bude předcházet před výběrem pro výměnný program a student se bude moci v případě neúspěchu pro CEMS přihlásit ke studiu na jiné bázi;
- ze slov paní rektorky i paní prorektorky jasně vyplynulo, že je plusbodem pro studenta ve výběrovém řízení, je-li pro studium v zahraničí silně motivován a má jasné priority; VŠE posílá studenty do zahraničí studovat a ne pobývat, jakkoli je všem zřejmé, že i samotný pobyt v zahraničí přispívá k osobnostnímu rozvoji studenta;
- padl návrh (Petra Nováková), aby byl více zohledňován aktivní přístup studenta, tedy ne jen jeho znalosti, ale i jeho účast na mezinárodních akcích apod.; při této příležitosti byl zmíněn Buddy systém, který funguje na VŠE a pokrývá péči českých studentů o spolužáky ze zahraničí;
- byla zmíněna nízká nabídka studijních pobytů v zahraničí pro studenty bakalářského stupně; tento stav byl odůvodněn jednak ze strany partnerských škol vyžadovanou sumou základních ekonomických znalostí a jednak upřednostňovanou vyšší osobní zralostí, kdy student vyššího ročníku dokáže nabité vědomosti a zkušenosti spíše a lépe zúročit;
- prorektorka Hořejší upozornila přítomné studenty na to, že nabídky ze zahraničí přicházejí postupně a je proto nutné sledovat nejen výchozí seznam partnerských škol, ale dále také nástěnky zahraničního oddělení a webové stránky;
- paní rektorka zmínila iniciativu mnohých škol spolupracovat s VŠE, ale zdůraznila, že VŠE prověřuje kvality těchto škol a spolupracuje pouze tam, kde svým studentům může zaručit vysokou kvalitu studia.Jana Littová
hostitelé: doc. Ing. Jaroslava Durčáková, CSc., Ing. Jana Littová
hosté: Martin Pohl, Sylva Klosková, Jiřina Buřičová, Pavel Kraus, Jakub Chmelík, Madalina TurcanuPaní rektorka v úvodním slovu obeznámila přítomné studenty se situací kolejí VŠE na Jižním městě a s problematickým hledáním náhradního ubytování v době rekonstrukce Roosveltovy koleje.
Jakub Chmelík podal vyčerpávající zprávu o schůzce vedení školy (ve složení - paní rektorka, pan kvestor, paní prorektorka Nováková, pan ředitel SÚZ Zerzáň) a kolejní rady, která se uskutečnila 19. září 2000 v klubu JUVE a byla věnována především změnám ve smlouvě o ubytování.Dále byly diskutovány
- zkušenosti s uvedením nové smlouvy do praxe - jak reagovali studenti, jak vše zvládali vedoucí kolejí;
- otázky přesných datumů ve smlouvě - datum podpisu smlouvy, resp. datum, odkdy se platí kolejné vs. počáteční datum k nastěhování;Zahraniční studentka Madalina Turcanu z Rumunska prezentovala svůj osobní problém, kdy jí - ač s trvalým pobytem v Rumunsku - nebylo poskytnuto ubytování na koleji z důvodu, že ve školní databázi má jako adresu trvalého bydliště jakousi starou pražskou adresu. (Bude dále řešeno s paní Hauptmanovou.)
Času bylo málo a nápadů hodně. Obzvláště v závěrečných minutách, kdy se studenti teprve osmělili.
Jana Littová
Snídaně s rektorkou 1. listopadu 2000
se zástupci fakultních senátů a studentských organizací působících na VŠEPřítomni
Ing. Lenka Čermáková (AS FPH), Miroslav Jindřišek (AS FPH), Filip Holba (AS FIS), Lucie Horová (AEGEE Praha), Helena Horská (AS FNH), Přemysl Zdeněk (AS FNH), Lukáš Kalenský (MK - ekonomický klub), Michal Čarvaš (AS FMV), Jaroslav Struhala (ESO), Jan Sikora (AIESEC Praha), Ivan Papoušek (tiskový mluvčí)
Bohužel se nedostavili, ačkoli byli ke snídani také přizváni: zástupci English clubu a akademického senátu fakulty financí a účetnictví.Hovořilo se o:
- jaké osobnosti nejen ekonomického zaměření by si studenti přáli pozvat na přednášku VŠE;
- L. Horová zmínila problém při získávání víz pro výjezdy studentů do zahraničí, AIESEC řeší podobný problém, mohou postupovat společně;
- pro studenty fakulty mezinárodních vztahů by byl zajímavým hostem pan Telička z Ministerstva zahraničních věcí nebo jiný - pracovník z odboru pro integraci ČR do EU;
- J. Sikora zmínil předcházející jednání s panem Teličkou, kdy pan Telička byl nakloněn uspořádání případně cyklu přednášek na VŠE;
- zřejmě pro všechny by byla přínosem panelová diskuse se zástupci firem i s pedagogy VŠE věnovaná tématu Co všechno studenti neumí, když jdou ze školy do praxe - návrh podal J. Struhala, bylo navrhnuto přizvat zřejmě personální ředitele;
- ples v letošním roce uspořádá AEGEE, stejně jako v loňském roce, termín ještě není známý
- paní rektorka navrhla, aby o všech chystaných událostech všech přítomných organizací byly shromažďovány záznamy na jednom místě a zveřejněny např. na internetu
- jak se postavit ke komerčním snahám některých studentů VŠE zpeněžit termíny zkoušek a ubytování na koleji (prodám termín na státnici z ekonomie, prodám pokoj na koleji); bylo dlouze diskutováno, jak se k problému postavit; je to otázka nedostatečnosti nabídky, ale také morální úrovně studentů; je žádoucí potrestání? jakou formou? uveřejnit jména?
- problematické komunikační kanály ve škole - co sdělovat? ale především, jakými cestami studenty informovat? touto problematikou by se mělo zabývat nějaké další setkání kompetentních pracovníků a zástupců studentů; je internet tou nejlepší cestou? v této souvislosti informoval Ivan Papoušek o chystaných změnách na webu školy, o vytvoření určitého mailing listu, kde by informace byly cíleně zasílány vybraným studentům, aby se dál šířily ústní formou; byla zdůrazněna nutnost komunikačně propojit fakultní senáty a celoškolský senát; byla diskutována otázka informačních uzlů, tedy komu předat informaci, která se má rozeběhnout dál po škole?
- J. Struhala apeloval na vyšší stupeň začlenění školních pracovišť a studentů školy do řešení interních problémů; v této souvislosti paní rektorka informovala o realizovaném sociálním auditu, který z její iniciativy provedla katedra psychologie a sociologie řízení a který bude v nejbližší době probírat kolegium rektorky;
- Ing. L. Čermáková informovala o vytvoření Informačního centra pro studenty FPH
- M. Čarvaš ze stipendijní komise AS FMV otevřel komplikovanou otázku poskytování stipendií; navrhoval jednotnou výši stipendií na VŠE nikoli dle fakult a zmínil existenci určitých desinformací o fungování stipendijních a sponzorských fondů a neexistenci informací o přesném nakládání s prostředky, které škola získává od studentů, kteří překročili standardní délku studia; záležitost údajně zpracuje AS FMV, paní rektorka by ráda obdržela kopii zprávy.Další postupy:
- otevřít jednání s panem Teličkou za účelem realizace cyklu přednášek
- otevřít přípravu panelové diskuse s pracovníky z praxe a pedagogy VŠE
- Ing. J. Littová - zorganizuje setkání studentských zástupců ve fakultních senátech a nově zvolených zástupců do AS VŠE, aby byly dojednány komunikační spoje
- znovu kontaktuje všechny přítomné zástupce organizací za účelem shromažďování informací o chystaných událostech
- bude dále sledovat a příp. iniciovat setkání, které by se zabývalo řešením komunikačních cest na VŠE
- prosím M. Čarvaše, aby dohlédl na předání zprávy studijní komise, resp. stanoviska AS FMV paní rektorceJana Littová
Snídaně s rektorkou 20. prosince 2000
Hudba povznáší a boří bariéry mezi námiPřítomni
prof. Ing. Richard Hindls, CSc., Ing. PhDr. Rudolf Chalupský, doc. JUDr. Michal Spirit, Ph.D., prof. Ing. Jiří Voříšek, CSc., Petra Nováková, Robert Pilous, Richard Hansko, Markéta Tomanová, Jaroslava Urbanová, Michaela Škodová, Michael Bouda, Jana LittováHovořilo se o
- možnostech vytvořit na VŠE orchestr a sbor; hudba může pomoci budovat lepší vztahy mezi lidmi na VŠE
- účastníci uvedli své osobní zkušenosti z působení v různých hudebních uskupeních
- byla zdůrazněna příhodnost nové auly jako akusticky velmi vhodného prostoru pro pořádání koncertů
- prof. Hindls uvedl dvě možnosti, jak začít s organizováním takové záležitosti - buď jako první bude dohodnut stěžejními osobnostmi budoucího uskupení konkrétní projekt, pro který se budou získávat lidi, nebo se nejprve zjistí lidský a umělecký potenciál a teprve posléze bude konkretizován projekt
- z diskuse vyplynulo upřednostnění kombinovaného přístupu, kdy je nutné dát dohromady především jádro orchestru, resp. sboru a ti pak pro konkrétní věc budou nabírat další lidi
- samozřejmě, že orchestr sice ponese jméno VŠE, nebude ale uzavřen umělcům mimo akademickou půdu školy
- diskutovalo se o hudebním žánru, kterému by se hudební uskupení VŠE mělo věnovat; je to otevřené téma, klasická hudba byla upřednostňována pro svoji schopnost oslovit nejširší skupinu posluchačstvaBylo dohodnuto
- doc. JUDr. M. Spirit, Ph.D. se nabídl zaujmout post organizátora-manažera; záměr je soustředit k němu studenta, resp. tým studentů, kteří by pomáhali první projekt organizačně pokrýt
- rámcový termín realizace prvotního projektu je závěr akademického roku 2000/2001, např. období promocí absolventů
- paní rektorka vstoupí do takových jednání, jejichž výsledkem bude nalezení umělecké osobnosti, která by se vedení orchestru (sboru) ujala
- je nutné zajistit prostor ke zkouškám a další prostory jako zázemí pro orchestr a sbor; koncerty by se konaly v nové aule, zřejmě i zkoušky orchestru by se měly konat tam; bylo by vhodné získat pana Dolníčka jako člověka muzikálního, který navíc má novou aulu na starosti
- paní rektorka uvedla svůj záměr získat koncertní klavír pro školu; piano, které je ve škole k dispozici bylo označeno jako nevhodné pro chystaný projekt
- Jana Littová se postará o propagaci celé akce; informace umístí do Studentského listu, do Zpravodaje, na internet, do studentského informačního systému, rozešle na katedry, zajistí propagaci na nástěnkách ve škole; propagace bude v plném proudu od 2. ledna 2001
- termín informativní schůzky určené všem, kdo by se chtěli stát členy vytvářeného orchestru a sboru, byl stanoven na 14. února 2001 v 19,30 posluchárna D; rezervaci místnosti zajistí J. Littová; tento termín bude figurovat ve všech informativních materiálech; účastníci schůzky budou upozorněni, aby se předem zapsali, že se informativní schůzky zúčastní; způsob registrace bude konkretizován a bude uváděn ve všech informativních materiálech
- 24. 1. 2001 v 9.00 se u paní rektorky uskuteční organizátorská schůzka za účelem rekapitulace odvedené práce a konkretizace dalšího postupu; svoláním dané schůzky byl pověřen - jako manažer projektu - doc. SpiritJana Littová
Snídaně s rektorkou dne 10. 5. 2000
...se studenty doktorského studia
- vhodné stanovit obecné principy (práva a povinnosti - zajištění pracoviště, pracovní náplň) postu interního doktoranta vůči katedře, škole, ... Obzvláště nutné je toto vůči zahraničním studentům
- požadované informace na webu - mapa serverů, kde se dají nalézt ve škole jaké informace (server www.vse.cz, nb..., st..., ciks..., kumbal..., atd.); umístění nabídek grantů na web bylo shledáno vhodným, nutné ovšem je zajištění přístupu na internet vhodným vybavením pracoviště doktorantů
- byla zmíněna jakási nespokojenost s výběrovým řízením do Izraele, nebylo řečeno více informací
- bez jednoznačného závěru se diskutovala možnost (potřeba) místnosti pro interní doktoranty na jednotlivých katedrách (fakultách) nebo jejich jasné příslušnosti k určité kancelářiJana Littová
Tématem byla Rajská budova - řešila se otázka bezbariérového přístupu do budovy a bezbariérového propojení s komplexem stávajících budov VŠE, rozšíření prostoru studoven, pracoven apod.Dále se diskutovala otázka funkčnosti bezbariérového zařízení ve stávajících budovách VŠE a problém nedostatečného vytápění nové auly.
Jana Littová
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |