Témata přednášek PRA525:

  1. # Informace o kursu, literatura, podmínky zápočtu. Systém ASPI a judikáty. Materiály Úřadu pro hospodářskou soutěž, materiály u sekretářky katedry a v "NADACI  F"  (č.126SB). státní zkoušky z komerčního práva. Obecné otázky soutěžního práva a jeho význam pro ekonomy. Hospodářská soutěž. Relavantní trh a podmínky soutěže. Význam soutěžního práva v postkomunistických zemích. Systém soutěžního práva a vazba na duševní vlastnictví. Systém kartelového práva, pojmy, zařazení do systému práva. Vývoj kartelového práva ČR.
    ## Reklamní právo a nekalá soutěž - pojem, systém. Vývoj práva proti nekalé soutěži na území ČR. Právo proti nekalé soutěži - generální klauzule nekalé soutěže a vztad ke zvláštním skutkovým podstatám podle práva ČR a ve vybraných zemích. Přehled právní úpravy nekalé soutěže ve vybraných zemích.
  2. # Dohody narušující hospodářskou soutěž (kartely) v ČR. Distribuční smlouvy (výhradní obchodní zastoupení, omezení prodeje, výhradní prodej, zákaz reexportu). Řešení případů. Blokové a individuální vyjimky. Roydělení práce studentů v semestru.
    ## Dokonční tématu č.1  u nekalé soutěže. Teorie roysahu a předmětu ochrany. Generální klauzule - rozbor, judikáty.
  3. # Zneužití dominantního postavení podle práva ČR. Duševní vlastnictví a kartelové právo, vytah k licenčním smlouvám.
    ##Vyvolání nebezpečí záměny a otrocké napodobení, parazitní soutěž. Parazitování na pověsti, opěrná reklama. Judikáty. Nekalé výňatky z databází dle práva ES. Absolutní ochrana nehmotných statků - autorské právo, průmyslové vlastnictví (ochranné známky, označení původu zboží, obchodní jméno), jiná označení a značky. Ochrana know-how. Audiovizuální reklama (film, hudba), multimédia, počítačové programy. Logo.
  4. # Kontrola kocentrace - spojování podniků dle práva ČR. Návrhy novely ZoOHS.
    ## Zlehčování. Judikáty. Srovnávací reklama a zbožové testy. Právo na kritiku. "Postavení do jiného světla". Absolutní ochrana osobnosti a dobré pověsti (goodwillu). Zvláštní systémy ochrany osobních údajů. Výzkum trhu a ochrana soukromí.
  5. # Zneužití dominantního nebo monopolního postavení v oblasti cen, soutěžní právo a cena, zákon o cenách. Správní řízení, podání podnikatelů ministerstvu financí a vztah k Úřadu. Dumping. Judikáty MF a soudů. VE   
    ## Klamavá reklama, reklama barnumská. Kalmavé označování zboží a služeb. Judikáty. Absolutní ochrana označení - ochranné známky, označení původu, údaj o provenienci. Druhové označní. JA
  6. # Metody uplatňované v ČR pro posouzení koncentrace trhu (COMP, HHI). Ekonomické teorie trhu a hospodářské soutěže. Smluvní svoboda kontra svoboda podnikání. Referáty - diskuse.
    ## Obchodní tajemství - relativní a absolutní ochrana (odlišení od důvěrné informace a utajované skutečnosti, zákon o utajovaných skutečnostech). Podplácení. Ohrožení zdraví, životního prostředí. "Nepojmenované" zvláštní skutkové podstaty (aplikace pouhé generální klauzule). Judikáty.
  7. # Zásahy státu (včetně okresních úřadů) a obcí do ekonomiky. Účast při privatizaci. Konkurence zájmů. postavení a kompetence Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, řízení před Úřadem včetně předběžného opatření, pokuty, přezkoumání soudm. Spory před soudem a nároky poškozených, násroje občanského soudního řádu. Teritoriální a osobní dosah antimonopolního práva ČR. Mezinárodní kartelové právo. Právo ES a Evropská dohoda o přidružení k ES. čl.64, Implementační pravidla.
    ## "Nepojmenované" zvláštní skutkové podstaty (aplikace pouhé generální klauzule) - dokončení tématu č.7. Teritoriální dosah, ochrana zahraničních osob v ČR. Práva postižené osoby vzniklá aktem nekalé soutěže, spory (§ 53-55 obch.z.). Procesní nástroje v oblasti nakalé soutěže, formulace žaloby. Trestní právo.
  8. #  Soutěžní porávo ES (kartelové dohody, zneužití dominantního postavení).
    ## Mezinárodní úprava nekalé soutěže v PUÚ a v právu ES. Vzorová ustanovení WIPO na ochranu proti nekalé soutěži. Pojetí práva proti nekalé soutěži v některých významných zemích - srovnávací právo.
  9. # Soutěžní právo ES - dokončení (spojování podniků, státní podpora, veřejné podniky).
    ## Veřejnoprávní regulace  reklamy. Reklama v televizi a v rozhlase. Skrytá reklama. Tiskové zákony.
  10. #Antitrustové právo v Anglii a USA.
    ## Samoregulace v reklamě, kodexy etických pravidel v ČR a v Evropě.Veřejnoprávní ochrana spotřebitele před klamáním a nebezpečnými výrobky. Odpovědnost za výrobek.
  11. #  Kartelové právo v SRN, Jponsku, Rakousku, Slovensku.
    ## Reklamní právo a ochrana spotřebitele v EU a ve vybraných zemích. Práce studentů - diskuse.
  12. # Veřejné ztakázky v právu ČR a ES.
    ## Postavení subjektů při tvorbě a využívání reklamy, smlouvy. Reklama a sport, sex, děti.  P
  13. # Kartelové právo ve Francii, Polsku, Maďarsku, Rusku, Práce studentů a diskuse.
    ## Reklamní právo vybraných zemí. Práce studentů - diskuse.

Zpět na stránku kurzu.