Témata přednášek PRA525:
- # Informace o kursu, literatura, podmínky zápočtu. Systém ASPI a
judikáty. Materiály Úřadu pro hospodářskou soutěž, materiály u sekretářky
katedry a v "NADACI F" (č.126SB). státní zkoušky z komerčního
práva. Obecné otázky soutěžního práva a jeho význam pro ekonomy. Hospodářská
soutěž. Relavantní trh a podmínky soutěže. Význam soutěžního práva v
postkomunistických zemích. Systém soutěžního práva a vazba na duševní
vlastnictví. Systém kartelového práva, pojmy, zařazení do systému práva. Vývoj
kartelového práva ČR.
## Reklamní právo a nekalá soutěž - pojem, systém. Vývoj práva proti nekalé
soutěži na území ČR. Právo proti nekalé soutěži - generální klauzule nekalé
soutěže a vztad ke zvláštním skutkovým podstatám podle práva ČR a ve vybraných
zemích. Přehled právní úpravy nekalé soutěže ve vybraných zemích.
- # Dohody narušující hospodářskou soutěž (kartely) v ČR.
Distribuční smlouvy (výhradní obchodní zastoupení, omezení prodeje, výhradní
prodej, zákaz reexportu). Řešení případů. Blokové a individuální vyjimky.
Roydělení práce studentů v semestru.
## Dokonční tématu č.1 u nekalé soutěže. Teorie roysahu a předmětu ochrany.
Generální klauzule - rozbor, judikáty.
- # Zneužití dominantního postavení podle práva ČR. Duševní
vlastnictví a kartelové právo, vytah k licenčním smlouvám.
##Vyvolání nebezpečí záměny a otrocké napodobení, parazitní soutěž.
Parazitování na pověsti, opěrná reklama. Judikáty. Nekalé výňatky z databází
dle práva ES. Absolutní ochrana nehmotných statků - autorské právo, průmyslové
vlastnictví (ochranné známky, označení původu zboží, obchodní jméno), jiná
označení a značky. Ochrana know-how. Audiovizuální reklama (film, hudba),
multimédia, počítačové programy. Logo.
- # Kontrola kocentrace - spojování podniků dle práva ČR. Návrhy
novely ZoOHS.
## Zlehčování. Judikáty. Srovnávací reklama a zbožové testy. Právo na kritiku.
"Postavení do jiného světla". Absolutní ochrana osobnosti a dobré pověsti
(goodwillu). Zvláštní systémy ochrany osobních údajů. Výzkum trhu a ochrana
soukromí.
- # Zneužití dominantního nebo monopolního postavení v oblasti cen,
soutěžní právo a cena, zákon o cenách. Správní řízení, podání podnikatelů
ministerstvu financí a vztah k Úřadu. Dumping. Judikáty MF a soudů. VE
## Klamavá reklama, reklama barnumská. Kalmavé označování zboží a
služeb. Judikáty. Absolutní ochrana označení - ochranné známky, označení původu,
údaj o provenienci. Druhové označní. JA
- # Metody uplatňované v ČR pro posouzení koncentrace trhu (COMP, HHI).
Ekonomické teorie trhu a hospodářské soutěže. Smluvní svoboda kontra svoboda
podnikání. Referáty - diskuse.
## Obchodní tajemství - relativní a absolutní ochrana (odlišení od důvěrné
informace a utajované skutečnosti, zákon o utajovaných skutečnostech). Podplácení.
Ohrožení zdraví, životního prostředí. "Nepojmenované" zvláštní
skutkové podstaty (aplikace pouhé generální klauzule). Judikáty.
- # Zásahy státu (včetně okresních úřadů) a obcí do ekonomiky.
Účast při privatizaci. Konkurence zájmů. postavení a kompetence Úřadu pro ochranu
hospodářské soutěže, řízení před Úřadem včetně předběžného opatření,
pokuty, přezkoumání soudm. Spory před soudem a nároky poškozených, násroje
občanského soudního řádu. Teritoriální a osobní dosah antimonopolního práva ČR.
Mezinárodní kartelové právo. Právo ES a Evropská dohoda o přidružení k ES.
čl.64, Implementační pravidla.
## "Nepojmenované" zvláštní skutkové podstaty (aplikace pouhé generální
klauzule) - dokončení tématu č.7. Teritoriální dosah, ochrana zahraničních osob v
ČR. Práva postižené osoby vzniklá aktem nekalé soutěže, spory (§ 53-55 obch.z.).
Procesní nástroje v oblasti nakalé soutěže, formulace žaloby. Trestní právo.
- # Soutěžní porávo ES (kartelové dohody, zneužití
dominantního postavení).
## Mezinárodní úprava nekalé soutěže v PUÚ a v právu ES. Vzorová ustanovení WIPO
na ochranu proti nekalé soutěži. Pojetí práva proti nekalé soutěži v některých
významných zemích - srovnávací právo.
- # Soutěžní právo ES - dokončení (spojování podniků, státní
podpora, veřejné podniky).
## Veřejnoprávní regulace reklamy. Reklama v televizi a v rozhlase. Skrytá
reklama. Tiskové zákony.
- #Antitrustové právo v Anglii a USA.
## Samoregulace v reklamě, kodexy etických pravidel v ČR a v Evropě.Veřejnoprávní
ochrana spotřebitele před klamáním a nebezpečnými výrobky. Odpovědnost za
výrobek.
- # Kartelové právo v SRN, Jponsku, Rakousku, Slovensku.
## Reklamní právo a ochrana spotřebitele v EU a ve vybraných zemích. Práce studentů
- diskuse.
- # Veřejné ztakázky v právu ČR a ES.
## Postavení subjektů při tvorbě a využívání reklamy, smlouvy. Reklama a sport,
sex, děti. P
- # Kartelové právo ve Francii, Polsku, Maďarsku, Rusku, Práce
studentů a diskuse.
## Reklamní právo vybraných zemí. Práce studentů - diskuse.
Zpět na stránku kurzu.