Je klíčovým dokumentem nákupu. Vytváří se pod hlavičkou nákupní organizace, odesílá dodavateli (nebo internímu závodu), který podle ní pak dodává objednané množství materiálu nebo službu ve stanoveném čase. Jakmile na ni naváží další doklady (nebo pokud podléhá schvalovací proceduře), nelze některé údaje z ní měnit (například snížit objem objednaného materiálu pod úroveň již realizovaných dodávek).
Hlavička:
dodavatel: je společný pro všechny položky (v podstatě je to ten nejdůležitější údaj, který je svazuje), zadává se ručně nebo je možné použít proceduru automatického přiřazení (vyžaduje ale poměrně hodně dalších údajů a konfigurace systému)
druh dokladu: podobně jako v POBJ (pokud se objednávka vytváří s referencí, tak se z ní přebírá)
nákupní organizace, účetní okruh: viz organizační uspořádání
dodací a platební podmínky: slouží jako implicitní hodnoty pro všechny položky (dají se v nich ale individuálně změnit)
status: sledování stavu objednávky (z menu se také dá vyvolat historie jejích změn)
Data položek (v přehledu): jen ty co navíc oproti POBJ
typ položky: stejně jako u POBJ, určuje opět mj. zda se musí zadávat číslo materiálu nebo zda stačí jen popis, zda je povinné přiřazení účtu (zejména pokud materiál nejde na sklad, ale účtuje se přímo do spotřeby) a také zda se bude kontrolovat/monitorovat příjem na sklad, fakturace a zaplacení. Existuje zde také nový typ limit, který se používá pro nákup drobností, kdy se nevyplatí kvůli každé položce zakládat kmenový záznam a materiál se specifikuje pouze krátkým názvem a finančním limitem (účet se zpravidla přiřazuje až při fakturaci).
objednací měrná jednotka OMJ: pokud byla použita POBJ, tak se standardní jednotka z ní přepočítá
cena netto: výsledná požadovaná cena, může se zadat přímo (pak se doplní jako nejsilnější podmínka do cenových podmínek), nebo se naopak z cenových podmínek dopočítá .
měrná jednotka pro ocenění MJOC: může být jiná než OMJ, konverzní faktor je vidět v detailech k položce
vrácené zboží (R): indikátor, zda se jedná o vracené zboží (od nás dodavateli)
bezplatné: vypíná oceňování (například u reklamních předmětů)
likvidace faktur dle příjmu materiálu: indikátor, který určuje, zda se při likvidaci faktury budou údaje v ní obsažené porovnávat s objednávkou nebo příjemkou materiálu (vhodné je to zejména u nepravidelného postupného plnění, pro které není vytvoření v objednávce rozvrh dodávek).
nejzazší datum příjmu materiálu: kontroluje se při příjmu materiálu.
druh zásob: upravuje způsob příjmu materiálu - běžně na sklad (jako volně použitelná zásoba), do kontroly jakosti nebo zákaz (zablokovaný příjem).
Další zajímavé údaje:
detaily k položce: podrobnější informace o položce
podmínky: přehled všech cenových podmínek, které se vzaly v úvahu při automatickém výpočtu požadované ceny (jak na úrovni celé objednávky, tak pro každou jednotlivou položku, tj. materiál nebo "service line" u služby). Nejčastěji je vybrán údaj z informačního záznamu nebo posledního dokumentu obdrženého od dodavatele.
přiřazení účtu: katgorie určuje typ přiřazení - sadu údajů, které je třeba povinně a volitelně vyplnit (např. nákladové střeisko/zakázku ...) a okamžik, kdy dojde k vlastnímu účtování. Je možné tzv. jednoduché přiřazení, kdy je každá položka přiřazena jednomu "nákladovému objektu" nebo přiřazení složené, kdy se položka alokuje (nejčastěji podle toho, jak byl materiál rozdělen mezi objekty, nebo podle ručně zadaných procent) na více objektů. Kategorie je uvedena v přehledu položek
rozvržení (delivery shedule): přesný časový rozvrh dodávky (datum a čas dodávky, množství a nejpozdější akceptovatelný datum dodávky)
statistiky (status): historie změn dokladu a stručné monitorování plnění objednávky