Kmenový záznam materiálu

Materiál je v R/3 hodně univerzální pojem – spadá pod něj cokoliv, co je nakupováváno, vyráběno, skladováno, prodáváno nebo z nějakých důvodů evidováno (alternativně se někdy používá možná vhodnější termín – artikl). Jeho kmenový záznam (material master) obsahuje okolo 2000 polí a soustřeďuje do sebe veškeré údaje, které potřebují jednotlivá oddělení společnosti. Jeho struktura proto musí kopírovat „organizační strukturu“ (a nejen ji), protože například dvě různé organizační jednotky (např. skladová místa) si mohou chtít evidovat dvě různé sady údajů (např. parametry pro ocenění).

Je proto rozložen do několika „tabulek“, z nichž každá obsahuje údaje specifické pro ten který organizační útvar (globální data jsou uchovávána v tabulce na úrovni klienta, data vztahující se k celé společnosti v několika tabulkách na úrovni účetních okruhů atd.). Struktura je jen částečně hierarchická.

Vysvětlení organizačních jednotek jen stručně:

 - klient, účetní okruh, závod a skladové místo slouží především pro řízení výroby a skladování (skladová místa jsou ještě podrobněji členěna, pokud je používáno řízení skladu – WM)

- nákupní a prodejní organizace zatím intuitivně.

V Customizaci (transakce SPRO) jde dodefinovat další pole, tabulky a vazby (a provést celou řadu dalších nastavení).

V R/3 se kmenový záznam vytváří postupně (prvnímu založení se říká create, každé další doplnění je už jen extend – doplňuje k záznamu další, napoprvé nezaložené dílčí tabulky). Výhodou je snížení počtu záznamů v nepoužívaných dílčích tabulkách, které by měly pouze implicitní hodnoty, nevýhodou pak práce navíc.

Pro většinu polí kmenového záznamu je použito tzv. verzování. Při změnách se staré hodnoty nemažou, ale umisťují do speciálních souborů (change documents) mimo kmenový záznam (ten obsahuje jen aktuální údaje) tak, aby bylo možné zrekonstruovat jeho „platné znění“ k libovolnému okamžiku. Neuchovávají je jen některé objemné položky (vysvětlující texty …) a odvozené údaje (úrovně skladových zásob …).

Další důležitou částí funkcionality je možnost plánování změn. Plánované hodnoty se opět uchovávají mimo kmenový záznam a jsou viditelné pomocí speciálních transakcí. Uživatelé tak mohou například postupně kompletovat hodnoty nového kmenového materiálu, nebo se vzájemně informovat o chystaných změnách. Z plánovaných změn se stanou změny aktuální provedením tzv. aktivace. 

SAP R/3 v současné době preferuje tzv. view – záložky (v Customizaci se ale dá zapnout i starší režim dialogových obrazovek, nebo si naprogramovat jiný, vlastní způsob zobrazení). Seskupuje do nich jednotlivá pole podle jednotlivých oddělení a umožňuje intuitivní navigaci (překlikávání mezi záložkami a jejich seznam).

Každé view obsahuje kód a popis materiálu, základní měrnou jednotku a tlačítko pro informační údaje (kdo view založil, měnil, mazal, …). Další údaje už jsou většinou specifické a váží se ke konkrétní organizační jednotce (bývá zobrazena hned pod obecnými údaji a je nutné ji vybrat při spuštění transakce nebo nejpozději při stupu na view). 

 

Základní data (všeobecné informace):

Nákup (úroveň závodu):

Text objednávky nákupu (úroveň klienta):

Účetnictví 1 (úroveň závodu nebo účetního okruhu):

Menu: