CASE AUTOSERVIS

 

     Do Autoservisu  přijíždějí zákazníci se  svými vozidly. Autoservis  provádí opravy  a  další  běžné služby,  což pro autoservis  představuje  zakázku,  při  jejíž  realizaci  se provádějí  určité operace.  Na zakázce  může pracovat  jeden nebo   více   automechaniků.   Ne   každý   automechanik  má kvalifikaci na provádění všech operací. Zakázka znamená dále spotřebu  různých  druhů  materiálu,  který  je uskladněn na jednom,   nebo  více   skladech.  Při   příjmu  zakázky   je přijímajícím mechanikem  odhadnuta cena a  termín provedení. Skutečná cena zakázky je  dána cenou materiálu a provedenými operacemi. Existuje číselník operací,  který stanoví cenu za provedení operace,  druhy a množství  potřebného materiálu a dobu   nutnou  k   provedení  operace.   Automechanici  jsou hodnoceni  vzhledem  k  zakázkám,  na  kterých  pracovali  - vedení  chce  také  vědět,   jak  rychle  potřebnou  operaci mechanik zvládl a kolik materiálu na to spotřeboval a to pro každou zakázku.

 

Úlohy:

 

1) Vytipujte hranice systému  a terminátory z okolí systému.    Nakreslete kontextový diagram.

2) Vytipujte entity, atributy a vztahy a znázorněte je pomocí ERA techniky (nakreslete ERA diagram).

 


 

     Průzkumem v autoservisu  byly dále zjištěny následující skutečnosti (průzkum byl orientován pouze na činnosti, které se mají automatizovat):

- zákazníci  zpravidla  přijíždějí   do  servisu  sami,  ale   významnou část  tvoří i stálí  zákazníci, které autoservis   pravidelně obesílá pozvánkami na preventivní prohlídku vo  zu. Tato  prohlídka bývá uskutečněna  1 měsíc po  uplynulé   prohlídce,

- při  příjmu vozidla  do servisu  je se  zákazníkem sepsána   objednávka,  která  obsahuje  popis  požadovaného  výkonu,   předběžnou cenu a termín  provedení. Práce je při ukončení   zakázky  buď  zákazníkem  uhrazena  v  hotovosti (zákazník   obdrží  vyúčtování),  nebo  je  mu  zaslána faktura, jejíž   splatnost do  14 dnů je pečlivě  sledována. Při nedodržení   termínu splatnosti  je zákazník obeslán upomínkou  a je mu   účtováno  penále.  Konečná  cena  zakázky nesmí přesahovat   cenu odhadnutou  o více, než 20%,  jakýkoliv takový přesah   je  přijímajícímu   (t.j.  provádějícímu)  automechanikovi   stržen z výplaty,

- mechanici   jsou  vypláceni   jednou  týdně,   přičemž  je   zohledňována  kvalita  jejich  práce.  Mechanikova výplata   však nesmí klesnout pod  úředně stanovené minimum. Jakmile   je  mechanik potřetí  vyhodnocen jako  ztrátový, je  s ním   sepsána výpověď,

- současně jsou jednou ročně  vyhodnocováni i nejlépe pracující  mechanici. Nejlepší  pracovník obdrží  na konci roku   mimořádnou odměnu  ve výši tří  svých průměrných týdenních   výplat,

- pro případ  reklamace je třeba  evidovat po dobu  6 měsíců   veškeré údaje  o provedených zakázkách.  Případné ztráty z   reklamací se pochopitelně odrazí v hodnocení mechanika,

- zásoby  materiálu ve  skladech jsou  průběžně sledovány  a   doplňovány  pomocí skladových  limitů pro  každý materiál.   Jakmile   celková  zásoba   určitého  druhu   materiálu  v   autoservisu  klesne  pod   limit,  je  okamžitě  vystavena   objednávka na dodavatele z katalogu dodavatelů.

 

Úlohy:

 

3) Vytipujte události a reakce systému na ně. Podle událostí / reakcí  stanovte  systémové   funkce  a  doplňte  jejich    vstupy,  výstupy  a  komunikaci  (data story). Nakreslete    prvotní (event-partitioned) DF diagram úrovně 0.

   Vybalancujte DFD z bodu 3) s kontextovým diagramem z bodu    1)  a  s  ERA  diagramem  z  bodu 2) podle konsistenčních    pravidel YSM a proveďte případné úpravy v diagramech.

 

4) V DFD úrovně 0 z  bodu 3) vyhledejte lokální data story a    s  nimi  komunikující  funkce.  Proveďte  kompozici  nové    úrovně 0 přístupem Information  Hiding a následnou dekompozici do diagramů úrovně 1.