doc. Ing. Tomáš Kubálek, CSc. | ||||
Vysoká škola ekonomická v Praze Fakulta mezinárodních vztahů Katedra obchodního podnikání a komerčních komunikací |
|
Konference Fenomén e-learningu v současném vzdělávání Příprava a realizace projektu distanční formy
uceleného studijního programu navazujícího magisterského studia na Fakultě podnikohospodářské VŠE v Praze doc. Ing. Tomáš Kubálek, CSc. 1. PřípravaFakulta podnikohospodářská se v září 2001 rozhodla připravit distanční formu navazujícího magisterského studijního programu Podniková ekonomika a management. Za východiska tohoto rozhodnutí lze považovat:
Fakulta stanovila přípravu distanční formy studia za hlavní prioritu, což ji umožnilo zkoncentrovat kapacity na rychlé a kvalitní řešení úkolu. Během 8 měsíců připravila fakulta k akreditaci ucelený studijní program v rozsahu 72 kreditů včetně volitelných předmětů:
2. Realizace2.1 Organizace studiaStandardní délka magisterského navazujícího studia činí v prezenční i distanční formě 2 roky. Studijní předpisy umožňují prodloužit studentovi bez žádostí a sankcí studium o 1 rok. Vzorový studijní plán (rozpis předmětů do semestrů) je pro distanční formu na rozdíl od prezenční formy závazný. Studium dle vzorového studijního plánu je rozvolněno na 3 roky, v prvních pěti semestrech student absolvuje předměty v rozsahu 72 kreditů, poslední semestr je vyčleněn na dokončování diplomové práce, na opakování neúspěšně absolvovaných předmětů a na zbývající státní zkoušky. Ve vzorovém studijním plánu jsou pro každý semestr zařazeny předměty v rozsahu 14 – 15 kreditů. Student je povinen úspěšně absolvovat předměty tak, aby v každých dvou po sobě jdoucích semestrech (s výjimkou konce studia) dosáhl alespoň 24 kreditů (na rozdíl od prezenční formy studia, v níž musí dosáhnout 28 kreditů). Již před začátkem semestru si student registruje pomocí počítače (prostřednictvím Internetu nebo ve škole) předměty na další semestr. Registrace je nutná i při závazném studijním plánu, neboť v povinných předmětech jsou vypisovány paralelní kurzy a dále je nutné zaregistrovat výběr volitelných předmětů. V zápisu student koriguje svůj rozpis předmětů na semestr dle uspokojené poptávky. U povinných předmětů, pokud je třeba, změní paralelku, u volitelných předmětů, pokud v některých předmětech převýšila poptávka kapacitu volitelných předmětů, student upraví svůj výběr volitelných předmětů. Předměty jsou (na rozdíl od prezenční formy) otevírány již při jednom zájemci o studium předmětu. Studium předmětů usnadňují studentovi tutoriály. Konají se třikrát za semestr, účast je povinná. Jedná se o prezenční metodická setkání studentů s tutory – učiteli vedoucími distanční přípravu studentů. Rozvrh tutoriálů je pevný. Tutoriály probíhají formou týdenního bloku: v pondělí tutoriál pro první semestr, v úterý pro druhý semestr, ..., v pátek pro pátý semestr. Student se proto musí uvolnit ze zaměstnání pouze na jeden den. Tutoriál probíhá od 9 do 18 hodin. Účast na povinných tutoriálech představuje pro studenta zátěž 3 dny za semestr, 6 dnů za rok (v některých případech se jedná o dny dovolené studentů, které zaměstnavatel neuvolní). Pokud student v některém předmětu neuspěje, musí jej opakovat v rámci tutoriálů nižšího semestru. Tím se může zvýšit časová náročnost tutoriálů pro studenty. Student musí absolvovat předmět za 1 semestr (na rozdíl od předchozí varianty kombinovaného studia, kdy na předmět měl 2 semestry). V semestru je na něm vyžadována průběžná práce. Dle harmonogramu jednotlivých předmětů předkládá učiteli výsledky svého studia, nejčastěji formou odpovědí na zadané otázky e-mailem. Student postupuje dle harmonogramu většinou shodného s prezenční formou studia. Na rozdíl od prezenční formy nemá však v semestru zapsáno najednou tolik předmětů. Případné nejasnosti řeší student s tutory osobně v jejich konzultačních hodinách, telefonicky, faxem či e-mailem. Dalším místem osobního setkání tutora se studenty jsou průběžný a závěrečný semestrální tutoriál. Konzultace, testy, zápočtové testy a zkoušky se konají zpravidla v odpoledních nebo večerních hodinách. Požadavky na absolvování předmětů jsou shodné s prezenční formou studia. 2.2 Studijní pomůckyStudijní pomůcky pro samostudium jsou zásadním prvkem distančního vzdělávání. Fakulta vyvíjela pomůcky ve dvou směrech:
Podporován byl především první směr, který se pro autory i studenty ukázal schůdnější. Idea vzdělávání přes Internet (popř. intranet) zatím naráží na horší dostupnost Internetu u běžné populace v ČR. Lze očekávat, že student bude komunikovat s učitelem prostřednictvím Internetu na úrovni přijímání a odesílání pošty, prohlédnutí aktualizace studijních materiálů, nelze však zatím předpokládat, že student bude studovat u počítače kvalitně připojeného k Internetu (pevné připojení či připojení prostřednictvím kabelové televize). Elektronické multimediální publikace na CD byly připraveny pro 50 předmětů. Distribuované CD se samo spustí po vložení do počítače. Student je dále veden formou osnovy předmětu a hypertextových odkazů. Pomůcky z jednotlivých předmětů jsou graficky i metodicky sjednoceny. Na CD student najde:
V roce 2003 je cílem fakulty převést veškerá CD do internetové podoby. Na základě požadavků fakulty byl vyvinut export z programu Zoner Context do programu Autor. Je tak možné převést elektronické texty do programu eDoceo. Souběžně s převodem dojde k aktualizaci textů, doplnění otázek a testů, zavedení návaznosti mezi předměty či jejich částmi. Fakulta očekává, že začlenění pomůcek do programu eDoceo přinese:
2.3 Organizační, personální a materiální zabezpečení studiaOd dubna 2002 bylo na fakultě zřízeno Středisko distančního vzdělávání, jehož zárodky se vytvářely již v průběhu přípravy učebních pomůcek. Za projekt a rozjezd distanční formy studia odpovídají proděkan pro pedagogiku a informatizaci a tajemnice pro studentské záležitosti. Od září 2002 byla přijata na fakultu programová tutorka distanční formy studia, do jejíž působnosti spadají:
Fakulta klade důraz na informatické vzdělání učitelů – tutorů distanční formy. Na podzim prošli učitelé školením o rozsahu 52 hodin. V prvním čtvrtletí skládali učitelé i administrativní zaměstnanci mezinárodně uznávané testy ECDL. Z asi 120 učitelů a zaměstnanců fakulty jich 16 získalo certifikát ECDL a dalších 32 osvědčení ECDL. Fakulta díky finančním prostředků ze získaných rozvojových programů nakoupila rozsáhlé vybavení pro chod distanční formy studia, mj.:
Díky samostatnému rozvojovému programu MŠMT byl realizován portál distančního studia (http://distancni.fph.vse.cz), v jehož rámci jsou nabízeny mj. služby:
|