![]() |
doc. Ing. Tomáš Kubálek, CSc. | |||
Vysoká škola ekonomická v Praze Fakulta mezinárodních vztahů Katedra obchodního podnikání a komerčních komunikací |
![]() |
![]() |
|
II. národní konference Distanční vzdělávání v České republice - současnost a budoucnost Příprava distanční formy doc. Ing. Tomáš Kubálek, CSc. 1 Historie forem studia na fakultěPřed rokem 1989 probíhala na Vysoké škole ekonomické výuka denní a dálkovou formou. Studenti dálkové formy navštěvovaly v pondělí dopoledne výuku, kde jim byla ve zkrácené podobě nabídnuta výuka předmětů dle studijního programu. Studijní výsledky dálkových studentů byly významně horší než denních studentů, srovnatelnost dosaženého vzdělání diskutabilní. Po roce 1989 došlo k ukončení výuky dálkovou formou. Dříve přijatým studentům bylo umožněno dostudovat, noví studenti nebyli již přijímáni. O dálkovou formu měla však nadále zájem řada uchazečů o studium. Prof. Vlček, děkan Fakulty podnikohospodářské v letech 1994 – 2000, na základě výzvy vedení VŠE inicioval vznik distanční formy studia na fakultě. Postupně měla být nabízena distanční forma studia i na dalších fakultách VŠE, ve skutečnosti však Fakulta podnikohospodářská zůstala jedinou pražskou fakultou s výukou v distanční formě. V roce 1995 přijala fakulta první studenty do distanční formy bakalářského studijního programu. Pro studenty distanční formy byl mírně upraven Studijní a zkušební řád, především bylo studentům umožněno skládat zápočty a zkoušky nejen v semestru, v němž si je zapsali, ale i v následujícím semestru. Studenti se setkávali s učiteli na soustředěních. Soustředění se konala na začátku semestru a na konci semestru. Na začátku semestru měli být studenti seznámeni s požadavky na absolvování předmětu, na konci semestru mělo probíhat ověření znalostí studentů. Možný posun ověřování znalostí o jeden semestr však způsoboval, že většina studentů odkládala o semestr skládání zápočtů a zkoušek. Tím závěrečné soustředění ztrácelo svůj původní význam a stalo se další konzultací. Průběžná práce studentů v semestru byla nedostatečná, procento neúspěšnosti studentů v předmětech i v celém studiu bylo vysoké. Děkan prof. Vlček se snažil, aby vznikly účelové učební pomůcky pro distanční formu studia. Ani přísliby vysokých finančních odměn však nepodnítily učitele ke vzniku jediné účelové komplexní učební pomůcky. Fakulta připravila pro studenty distanční formy pouze stručné metodické listy k jednotlivým předmětům a kladla důraz na systém konzultací v průběhu semestru. Pomalé studium studentů způsobilo, že magisterský navazující program nebyl otevřen v roce 1998, ale až v roce 1999. Zákon o vysokých školách 111/1998 Sb. přesněji vymezil distanční studium. Bylo zřejmé, že fakulta nesplňuje kritéria daná zákonem pro distanční studium. Proto děkan prof. Vlček požádal o změnu formy z distanční na kombinovanou. Navíc pro rok 2000 nevypsal přijímací řízení pro bakalářský (přesněji tehdy magisterský pětiletý) studijní program, pouze pro magisterský navazující program, aby stávající bakalářští studenti mohli pokračovat ve studiu v magisterském navazujícím programu. Od července 2000 nastoupil do funkce nový děkan prof. Kleibl, který pokračoval v utlumování distančního studia. Dle zákona o vysokých školách končí platnost studijních programů vzniklých před platností Zákona o vysokých školách 111/1998 Sb. v prosinci 2002. Začátkem roku 2001 podala proto fakulta žádost o prodloužení akreditace svých studijních programů. MŠMT vydalo 9. 4. 2001 rozhodnutí o prodloužení akreditace všech studijních programů fakulty s výjimkou distanční formy bakalářského a magisterského navazujícího studijního programu. Zdálo se, že historie distanční formy studia na fakultě končí. 2 Důvody realizace projektu a výběru studijního programuZměna vztahu fakulty k distanční formě nastala v září 2001 na základě následujících faktorů:
Vedení fakulty se proto v srpnu 2001 rozhodlo připravit formou projektu magisterský navazující program v distanční formě. Rozhodnutí bylo projednáno v září 2001 postupně na pedagogickém kolegiu, kolegiu děkana a vědecké radě fakulty. Příprava distanční formy byla vyhlášena jako nejvyšší priorita fakulty v akademickém roce 2001/02. K výběru magisterského navazujícího programu pro distanční formu vedly následující faktory:
Poznámka: V roce 2002 bylo na základě četných žádostí uchazečů o magisterské navazující studium vypsáno přijímací řízení i v lednu, počty uchazečů na lednový termín nejsou srovnatelné se srpnovými termíny. Významný podíl uchazečů o magisterské navazující studium v distanční formě je z řad absolventů bakalářského či dokonce magisterského programu jiných vysokých škol (technici, lékaři a další), kteří vidí ve studiu rozšíření svého odborného profilu. Nemalou část uchazečů tvoří absolventi bakalářského studia jiných fakult VŠE, kteří se rozhodli změnit profil studia nebo změnit formu studia. 3 Harmonogram projektuFakulta si vytkla smělý cíl připravit distanční formu studia do konce dubna 2002. Studenty do kombinované formy mohla vzhledem k platnosti stávající akreditace do prosince 2002 přijmout naposledy v září 2002. Informace o přijímacích zkouškách v lednu a srpnu 2003 se zveřejňují již v říjnu 2002. V září 2002 musela fakulta proto již znát výsledek akreditace. Akreditační komise MŠMT zasedala v červnu 2002, z toho vyplynul termín odevzdání žádosti o akreditaci distanční formy 30. dubna 2002. Fakulta v rámci přípravy učebních pomůcek stanovila a dodržela následující interní termíny:
Dne 6. 6. 2002 zasedala v Praze pracovní komise pro ekonomii Akreditační komise MŠMT. Na základě kladných posudků na projekt i učební pomůcky a na základě diskuse v pracovní komisi doporučila udělit akreditaci distanční formě magisterského navazujícího programu fakulty. Dne 18. 6. 2002 zasedala v Strážnici na Moravě Akreditační komise. Na jednání byli přizváni i zástupci fakulty. Projekt představili ve 40ti minutovém vystoupení včetně ukázek distančních pomůcek. Po rozsáhlé asi 25ti minutové diskusi byla jednohlasně udělena akreditace distanční formě magisterského navazujícího programu fakulty na nejdelší dle zákona možnou dobu, tj. na 4 roky. Projekt přípravy distanční formy akreditací nekončí. Fakulta získala na přípravu distanční formy finanční prostředky v rámci rozvojových programů pro rok 2002. Pro autory učebních pomůcek platí další termíny:
4 Externí zkušenostiFakulta se snažila čerpat ze zkušeností českých i zahraničních autorů projektů distančního vzdělávání i autorů jednotlivých učebních pomůcek. Kontakt navázala především s Centrem pro studium vysokého školství – Národním centrem distančního vzdělávání. K základní výchozí literatuře patřily publikace:
Na fakultě se konaly také účelové přednášky odborníků k distančnímu vzdělávání. Učitelé fakulty se v rámci přípravy koncepce distančního vzdělávání a získávání zkušeností účastnili několika konferencí a seminářů. 5 Zabezpečení projektu5.1 Softwarové zabezpečeníFakulta při tvorbě učebních pomůcek pro distanční formu studia využila následující softwarové prostředky:
5.2 Personální zabezpečeníPo negativních zkušenostech s motivací učitelů při přípravě pomůcek pro distanční formu studia z minulých let vedení fakulty kladlo velký důraz na aktivizaci učitelů:
Z 98 interních učitelů fakulty se zapojilo do přípravy distanční formy 62 učitelů ze všech kateder. Projektu se účastnilo také 6 učitelů dalších 6 kateder ze 3 fakult VŠE. Celkem bylo připraveno 57 předmětů. Učitelé se rozdělili na dvě skupiny:
Učitelé první skupiny vytvořili nejzdařilejší texty, mohli využít veškerých možností především Zoneru Context. Druhá skupina učitelů umožnila snazší koordinaci vzhledu textů, neboť studenti byli více v kontaktu se školiteli programu Zoner Context a důsledněji se přizpůsobovali metodických pokynům. Formovalo se několik skupinek studentů realizujících elektronické publikace, aktivní byli i interní doktorandi. Neformálně se konzultace k tvorbě pomůcek koncentrovaly v Informačním a konzultačním středisku fakulty, z něhož se vyčlenilo Středisko pro distanční vzdělávání. Autoři textů byli pod soustavným tlakem dodržení dílčích termínů tak, aby do konce března 2002 připravili pomůcky, podle nichž je možné ihned zahájit distanční formu celého magisterského navazujícího programu. Ve většině předmětů se to povedlo. Část předmětů odpadla v prosinci 2001, neočekávaně je však nahradili další autoři, kteří se v duchu činorodé atmosféry přidali. Jen malá část volitelných předmětů byla odevzdána na konci března 2002 v nevyhovující podobě (tři předměty) nebo vůbec (jeden předmět). Tyto předměty budou zařazeny do rozvrhu distančního studia až po splnění dříve vytčených podmínek. Je potěšitelné, že nemálo učitelů – autorů se natolik sžilo s myšlenkou distančního vzdělávání, že přichází s dalšími náměty na rozšíření spektra volitelných předmětů. Pro autory zdařilých pomůcek je společná neochota předat výsledný materiál k akreditaci, neboť jej i nadále zdokonalují a rozšiřují. Většina autorů se těší na konfrontaci s reálným využitím pomůcek v distanční formě od září 2002. Za přínos přípravy lze mj. považovat:
5.3 Finanční zabezpečeníFakulta využila k zabezpečení přípravy distanční formy studia rozvojové projekty:
5.4 Materiální zabezpečeníPro zajištění přípravy a chodu distančního vzdělávání fakulta pořídila následující vybavení:
6 Informace o studiuVelký důraz je kladen na zajištění informovanosti studentů, studentům jsou k dispozici:
7 Organizace studiaNa začátku studia student absolvuje povinně zahajovací celodenní tutoriál. Další tutoriály probíhají formou tří jednodenních soustředění v rámci každého semestru. Každý semestr má svůj den v rámci týdenního bloku semestrálních tutoriálů. Semestrální tutoriály probíhají od 9 do 18 hodin. Každý předmět má vyhrazen pro předmětový tutoriál 50 minut (předměty o 2 – 3 kreditech), popř. 2 x 50 minut (předměty o 4 kreditech) či 3 x 50 minut (předmět o 6 kreditech). Předmětový tutoriál řídí předmětový tutor (učitel kurzu). Mezi předmětovými tutoriály je přestávka 10 minut. Student musí v průběhu každého semestru počítat se třemi jednodenními termíny semestrálních tutoriálů, navíc může navštívit i dílčí předmětové tutoriály předmětů, u nichž dříve neuspěl (a které se konají v jiné dny v týdnu). Omlouvání neúčasti je možné jen doloženou žádostí. Studenti jsou rozděleni pro předměty do kurzů. V kurzu je 1 – 20 studentů, druhý kurz je otevírán při zájmu 21 a více studentů, třetí kurz při zájmu 41 a více studentů atd. (U volitelných předmětů může být akceptována velikost kurzů do 30 studentů, jinak je nutné otevřít další kurz, jeho otevření je limitováno učitelskou kapacitou volitelných předmětů.) Studenti svůj zájem o zařazení do kurzů projevují v tzv. registracích, které probíhají na počítačích. Student se může registrovat prostřednictvím Internetu, nejpozději však na počítačích VŠE v rámci průběžného tutoriálu předchozího semestru. Na základě registrací jsou upřesněny počty kurzů, zejména ve volitelných předmětech. Kapacita některých volitelných předmětů je omezená, může se stát, že student není do předmětu přijat. Na druhé straně předmět se otevírá již při zájmu alespoň 1 studenta. Studentům jsou na základě registrací s přihlédnutím ke kapacitám předměty tzv. automatizovaně zapsány. Student se dozví o výsledku automatizovaného zápisu při svém počítačovém zápisu. V zápisu si student volí případné další volitelné předměty náhradou za předměty, které mu nebyly automatizovaně zapsány. Student se může zapisovat prostřednictvím Internetu, nejpozději však v rámci závěrečného tutoriálu předchozího semestru. Student je v trvalém kontaktu s učiteli. První zpětnou vazbou pro studenta je elektronická reakce učitele na průběžně zasílané odpovědi či vypracování úkolů. Tutor se poznává se studenty již pročítáním jejich odpovědí, seminárních prací či případových studií. K osobnímu kontaktu dochází v rámci počátečního, průběžného a závěrečného tutoriálu. Výsledné ověření znalostí probíhá zásadně osobní účastí studenta na zkoušce či zápočtu. U obtížných předmětů mohou tutoři nabídnout studentům zkoušku či zápočet „na nečisto“ – test či ústní ověření znalostí s opravou bez akceptování výsledku. Zkouška či zápočet mohou mít formu písemného a ústního či pouze ústního nebo pouze písemného přezkoušení nebo diskuse nad seminární prací. |